سرطان کشنده معده این علائم را دارد


معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، علل ابتلا، علایم و روش درمان سرطان معده را تشریح کرد.

دکتر «مریم پورآدینه» گفت: رشد بیش از حد سلول ها در چین های معده (هیپرتروفی شدید) و عفونت میکروبی به نام هلیکوباکترپیلوری از علل مهم ابتلا به سرطان معده هستند.

وی با بیان این که ۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان معده، آلوده به میکروب هلیکوباکترپیلوری بوده اند، افزود: زخم های معده و برخی پولیپ ها، بیماری که در خلال آن جدار معده دچار تحلیل می شود (گاستریت آتروفیک)، جراحی معده در گذشته(برداشتن قسمت انتهای معده) و کاهش اسیدیته معده از علل دیگر ابتلا به این بیماری هستند.

وی با اشاره به نقش مهم تغذیه در ابتلا به سرطان معده، ادامه داد: مصرف طولانی غلظت بالایی از نیترات ها در غذاهای دودی، خشک و نمک سود، استفاده از رژیم های غذایی پرنمک و شور، مصرف سیگار، قلیان، تریاک، مصرف زیاد گوشت قرمز به ویژه گوشت کباب شده، مصرف زیاد خامه پرچرب و نوشیدنی های داغ از جمله چای داغ که در مناطق شمالی کشور بسیار رایج است و همچنین سابقه خانوادگی، زمینه ساز ابتلا به سرطان معده هستند.

وی با بیان این که کم خونی، فقر آهن در مردها و خون مخفی در مدفوع می تواند از علایم احتمالی ابتلا به این سرطان باشد، تصریح کرد: استفراغ خونی به ویژه هنگامی که تومور در ناحیه انتهایی معده قرار دارد و کشف توده شکمی قابل لمس که در اغلب موارد نشان دهنده رشد طولانی مدت و انتشار موضعی تومور است از دیگر علایم این سرطان هستند.

دکتر «پورآدینه» با بیان این که سرطان معده در فهرست پنجگانه شایع ترین سرطان های ایران قرار دارد، خاطرنشان کرد: این سرطان همچنین کشنده ترین سرطان در ایران است و طبق آمار حاصل از نتایج مطالعات در ایران، سهم سرطان معده از مجموع کل مرگ های ناشی از سرطان ۱۶ درصد است.

وی با اشاره به این که سهم مردان در ابتلا به سرطان معده بیش از زنان است، افزود: از هر ۱۰ هزار و ۴۹۸ مورد سرطان معده بروز یافته سالانه، ۷ هزار و ۱۵۰ مورد در مردان و ۳ هزار و ۳۴۸ مورد در زنان رخ داده است.

وی به روش های تشخیص سرطان معده نیز اشاره و بیان کرد: آندوسکوپی و نمونه برداری (بیوپسی) و رادیوگرافی با ماده حاجب (باریوم) از روش های تشخیص این بیماری مهلک هستند.وی ادامه داد: جراحی و برداشتن تمام معده یا قسمت های سرطانی از روش های درمانی سرطان معده است.

وی اضافه کرد: اگر بیماری در زمان تشخیص پیشرفت کرده باشد عمل جراحی، امکان پذیر نخواهد بود و در صورت عدم جراحی به علت پیشرفت سرطان، سایر درمان ها و شیمی درمانی به ندرت می تواند باعث بهبودی بیمار شود.

وی یادآوری کرد: سرطان معده مرگبارترین سرطان در ایران و بیشترین نقطه بروز آن در ناحیه کاردیای معده است و به سختی درمان می شود و ۸۰ درصد مبتلایان حداکثر طی ۲ سال پس از ابتلا فوت می کنند.وی اعلام کرد: اصلاح سبک زندگی و پرهیز از عوامل خطر یاد شده در رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری و بروز سرطان معده بسیار موثر هستند.

منبع: بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر