ساخت و ساز مسکن در خراسان شمالی 58 درصد کاهش یافت


ساخت و ساز مسکن در خراسان شمالی 58 درصد کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی گفت: آمار ساخت و ساز در این استان از ابتدای سالجاری تاکنون بر اساس صدور نقشه های ساختمانی 58 درصد کاهش یافته است.

کیان حصاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مجموع در این بازه زمانی سال گذشته ۲ هزار مراجعه کننده برای صدور خدمات مهندسی از جمله طراحی، نظارت و اجرا در استان صادر شد که امسال طی این مدت به ۸۶۰ مورد کاهش یافت.

وی تصریح کرد: از تعداد نقشه های طراحی شده در سال جاری حدود ۹۰ درصد ساختمان ها بتنی و فقط هشت درصد اسکلت فلزی و ۲ درصد باقیمانده سایر مصالح و اسکلت ها بوده است.

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی یکی از علت های این کاهش را تغییرات، نوسانات و شتاب قیمت ها در بازار برشمرد و افزود: امیدواریم باقیمانده سال سرمایه گذاران بخش مسکن با امید و اطمینان بیشتر وارد ساخت و ساز شوند و بافت های فرسوده و زمین های بلااستفاده مورد استفاده قرار گیرد و با کاربری های مناسب بارگذاری شوند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت ملک در بجنورد به نسبت سایر نقاط کشور بی رویه افزایش یافته است، عنوان کرد: اگر مصالح ساختمانی ۷۰ درصد گران شده، قیمت زمین تا ۱۰۰ درصد در مرکز خراسان شمالی افزایش داشته و این رویه غلط تنها توسط دلالان ایجاد شده و باید با نظارت بیشتر این پدیده اصلاح شود.

حصاری خاطرنشان کرد: گرانی مصالح و افزایش قیمت زمین موجب شده تا ساخت و ساز در بجنورد توجیه اقتصادی نداشته باشد و سهم سازنده کمتر شده و برای این قشر توجیه اقتصادی ندارد و رغبتی به سرمایه گذاری ندارند.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از بنگاه های مشاور املاک خراسان شمالی حاکیست که بازار مسکن این استان از نیمه دوم سال گذشته همزمان با تثبیت نرخ ارز و سکه و تداوم نزولی بازار بورس اوراق بهادار به دلیل بی اعتمادی نسبت به قیمت ها وارد رکود شدید شد به طوری که برخی از بنگاه های مشاور املاک در این مدت حتی ماهانه موفق به انجام یک معامله نشدند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند و طبق آمار رسمی براساس تقاضاهای موجود این استان حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی کم دارد که بخشی از این واحدها در قالب اقدام ملی مسکن در دست اجرا قرار دارد و پیش بینی می شود که حداکثر در یک سال آینده این میزان مسکن در استان خراسان شمالی ساخته شود.

همچنین این استان در طرح اقدام ملی مسکن نیز دست پیش را نسبت به اکثر استان های کشور دارد به طوری که از ۴۲ هزار مسکن که در سطح استان های کشور پیش بینی شد حدود ۱۰ هزار سهمیه مربوط به استان خراسان شمالی است.

این استان دارای ۸ شهرستان و ۲۴ شهر است و حدود ۵۰ هزار خانوار در واحدهای استیجاری سکونت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبحانه خبری، 1 اردیبهشت 1403؛ از دفع حمله منتسب به اسرائیل به تاسیساتی در اصفهان تا اطل...