مشاهده تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمین/ پوشش‌های محافظ آفتابگیر وب برداشته شد


مشاهده تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمین/ پوشش‌های محافظ آفتابگیر وب برداشته شد

ویدئوی کوتاه منتشرشده حرکت تلسکوپ جیمز وب که اخیرا یکی از خطرناک ترین ماموریت‌های خود را به انجام رسانده نشان می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از SPACE، فیلم کوتاهی که حرکت تلسکوپ جیمز وب را در فضا نشان می‌دهد توسط فیزیکدان جانلوکا ماسی گرفته شده است. همچنین جیمز وب یکی از کارهای طولانی و پرخطر استقرار خود را که حذف پوشش‌های محافظ آفتابگیر خود بود را به سرانجام رساند.

ویدئوی گرفته شده از جیمز وب نشان ‌می‌دهد این تصاویر به کمک یک تلسکوپ رباتیک زمین ثبت شده است که می‌توان تصویر جیمز وب ناسا را در آخرین مرزهای زمین تماشا کرد. این تلسکوپ فضایی، پس از تلاش‌های بسیار توسط آژانس فضایی اروپا و کانادا، در ساعات اولیه ۲۵ دسامبر پرتاب شد که پس از چند روز فیزیکدان جانلوکا ماسی از پروژه تلسکوپ مجازی، جیمز وب را در حال سفر فضایی مشاهده کرد. این مشاهده توسط یک تلسکوپ رباتیک به ثبت رسیده است.

مشاهده تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمین/ پوشش‌های محافظ آفتابگیر وب برداشته شد

ماسی برخی تصاویر ثبت شده را در یک فیلم کوتاه از جیمز وب ترکیب کرد که می‌توان حرکت آن را مشاهده کرد. اکنون می‌توان وب را در تصویر و ویدیو به عنوان یک نقطه سفید با کمک یک فلش کوچک دید. همچنین ویدئوی کوتاه نشان می‌دهند، جیمز وب قدرتمندترین تلسکوپ فضایی، درحال دور شدن از زمین است.

مشاهده تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمین/ پوشش‌های محافظ آفتابگیر وب برداشته شد

همچنین در گزارشات اخیر، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در انیمیشنی مرحله استقرار خود که پوشش‌های محافظ آفتاب را برمی‌دارد، نشان می‌دهد. وب پوشش خورشیدی خود که یکی از کار‌های طولانی و پرخطر استقرار بود را حذف کرد.

گفته شده است وب هنوز به طور کامل آفتابگیر خود را باز نکرده، زیرا به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین احتمال می‌رود جیمز وب در روز‌های آینده آفتابگیر‌های خود را به طور کامل باز کند. تیم ماموریت وب چند روزی را صرف ساختار پنج لایه خواهد کرد تا آن را به استقرار مناسب برساند. به گفته ناسا این کار زودتر از یکشنبه (۲ ژانویه) به پایان خواهد رسید. همچنین باز شدن آفتابگیر‌ها به استقرار محافظ خورشید پایان می‌دهد و تیم وب به سمت اپتیک تلسکوپ پیش می‎روند.

طبق گفته ناسا، صفحه‎های اولیه و ثانویه وب تا ۷ ژانویه مستقر خواهند شد و مرحله استقرار رصدخانه به پایان خواهد رسید. آفتابگیر وب یک جزء حیاتی است که اپتیک و ابزار‌های تلسکوپ فضایی را در دمای درست (سرد) نگه می‌دارد. همچنین این محافظ خورشیدی حدودا به طول ۷۰ در ۴۷ فوت (۲۱ در ۱۴ متر) است که تیم ماموریت مجبور شد برای رساندن آن به فضا این محافظ را تا کند.

همچنین ناسا در گزارشی اعلام کرد: «همانطور که دکل کشتی باید پیش از باز کردن بادبان‌های کشتی در موقعیت خود قرار گیرد، در تلسکوپ جیمز وب سازه‌های پالت، فلپ تکانه و بوم‌های میانی برای باز شدن محافظ نقره‌ای در جای خود قرار خواهند گرفت». فلپ تکانه، عقب تلسکوپ فضایی جیمز وب (پایین سمت چپ) قرار گرفته است.

مشاهده تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمین/ پوشش‌های محافظ آفتابگیر وب برداشته شد

تیم وب از "فلپ تکانه عقب" در مانوری که حدود هشت دقیقه طول کشید، استفاده کرد. این فلپ وب را کمک کرده تا جهت خود را در مدار بدون استفاده از سوخت اضافی حفظ کند. هنگامی که محافظ خورشید مستقر شد، به طور مداوم توسط فوتون‌های خورشید رانده می‌شود. فلپ تکانه در مقابله با این ضربات به رصدخانه اجازه می‌دهد سوختی را که برای استقرار موقعیت خود مورد نیاز بود، حفظ کند. پس از استقرار فلپ، تیم وب پوشش غشای محافظی را که در حین فعالیت‌های زمینی و پرتاب آن را پوشانده و محافظت کرده بود، آزاد کردند. به گفته ناسا، این پوشش از طریق دستگاه‌های فعال الکتریکی آزاد شد.

استقرار وب و آفتابگیر عظیم آن یک کار بزرگ و پرخطر است. وب تقریباً ۳۴۴ مرحله دارد که با عنوان "شکست در یک نقطه" شناخته می‌شود که طبق گفته کارشناسان، حدود ۸۰ ٪ از آن‌ها در طول استقرار انجام خواهد شد. جیمز وب تقریباً ۳۰ روز از تاریخ پرتاب خود در ۲۵ دسامبر طول می‌کشد تا به مقصد نهایی خود L۲ یا نقطه لاگرانژ زمین-خورشید یک نقطه پایدار گرانشی در فضا در حدود یک میلیون مایل (۱.۵ میلیون کیلومتر) از زمین برسد.

بیشتر بخوانید

سفر جیمز وب به نقطه‌ای دور از کهکشان با ۱۳.۷ میلیارد سال نوری

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403