مطالعه سلول های بنیادی در شرایط گرانش صفر


بر اساس یافته های جدید دانشمندان، شرایط گرانش صفر در فضای بیرون از جو...

مطالعه سلول های بنیادی در شرایط گرانش صفر

بر اساس یافته های جدید دانشمندان، شرایط گرانش صفر در فضای بیرون از جو زمین، ممکن است کلید تولید دسته های بزرگ سلول های بنیادی برای تحقیقات پزشکی و درمان بیماری های مختلف روی زمین باشد.

به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، تولید زیستی سلول های بنیادی که از مواد بیولوژیکی مانند میکروب ها برای تولید مواد و بیومواد مناسب برای استفاده در تحقیقات و درمان استفاده می کند، در شرایط گرانش صفر کارآمدتر است. به گفته پژوهشگران، امیدوارکننده ترین نوع این تولید زیستی شامل مدل سازی بیماری، ساخت زیستی و محصولات مشتق شده از سلول های بنیادی است.
آرون شارما (Arun Sharma) یکی از پژوهشگران این تحقیقات در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: ما در یافتیم که ماموریت های فضایی و ریزگرانش مکان مطلوبی برای تولید زیستی است.

شارما، زیست ‌شناس سلول‌های بنیادی در لس آنجلس معتقد است که فضا خواص بسیار ویژه ‌ای به بافت‌های بیولوژیکی و فرآیندهای بیولوژیکی می ‌دهد که می ‌تواند به تولید انبوه سلول ‌ها یا سایر محصولات به گونه ‌ای که نمی ‌توان روی زمین انجام داد، کمک کند.
به گفته شارما، طی ۲۰ سال گذشته، پیشرفت های قابل توجهی در پزشکی احیا کننده و در فناوری های فضایی رخ داده است. به گزارش سیناپرس، این پیشرفت ها فرصت های جدیدی را برای دسترسی و تجاری سازی فضا ارائه می دهند.

به گفته محققان، مدل ‌سازی بیماری توسط دانشمندان برای مطالعه بیماری‌ ها و درمان ‌های بالقوه با تکثیر ساختارهای کامل با استفاده از سلول‌های بنیادی، ارگانوئیدها یا سایر بافت‌ها انجام می ‌شود. ارگانوئیدها ساختارهای مینیاتوری و سه بعدی بوده که از سلول های بنیادی و شبیه به بافت انسان هستند.
در ادامه، شارما و تیم تحقیقاتی اش دریافته اند هنگامی که بدن برای مدت طولانی در معرض شرایط کم گرانش قرار می گیرد، از دست دادن استخوان و پیری تسریع می یابد. به گزارش سیناپرس، با توسعه مدل های بیماری بر اساس این روند پیری شتابان، دانشمندان می توانند مکانیسم های پیری و پیشرفت بیماری را بهتر درک کنند.

شارما در ادامه توضیحات خود اضافه می کند که این کار نه تنها می ‌تواند به فضانوردان کمک کند، بلکه می ‌تواند به تولید ساختارهای استخوانی یا ساختارهای ماهیچه ‌ای اسکلتی منجر شود که می ‌تواند برای بیماری ‌هایی مانند پوکی استخوان و سایر اشکال تسریع پیری استخوان و تحلیل عضلانی به کار رود.
در زمین، چگالی ناشی از گرانش، گسترش و رشد سلول ها را دشوار می کند. با عدم وجود گرانش و چگالی در فضا، دانشمندان اظهار امیدواری کردند که بتوانند از چاپگر سه بعدی برای ایجاد ارگانوئیدها یا بافت های قلبی به گونه ای استفاده کنند که قابل تکرار در زمین نباشد.
در همین حال، به گفته محققان، درک برخی از اثرات پرواز فضایی بر سلول‌های بنیادی به طور بالقوه می ‌تواند به راه‌های بهتری برای تولید تعداد زیادی سلول در غیاب گرانش منجر شود.
به گزارش سیناپرس، شارما و همکارانش در همکاری با ناسا، سلول های بنیادی را در اوایل سال ۲۰۲۲ به فضا خواهند فرستاد تا امکان تولید دسته های بزرگ در یک محیط با جاذبه کم را آزمایش کنند.شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله علمی Stem Cell Reports منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: کاظم فلاحی پناه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* مطالعه سلول های بنیادی در شرایط گرانش صفر [کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن