بارش باران، متفاوت از سال‌های گذشته در چابهار و کُنارک


بارش باران، متفاوت از سال‌های گذشته در چابهار و کُنارک

چابهار - ایرنا - شهرهای بندری چابهار و کُنارک در جنوب استان سیستان و بلوچستان طی روزهای اخیر شاهد بارش بارانی متفاوت بودند به‌گونه‌ای که بسیاری از مردم این مناطق، چنین بارندگی‌هایی را طی 20 سال گذشته بی‌سابقه عنوان می‌کنند.

به گزارش ایرنا، بارش بیش از ۱۰۶ میلی‌متر باران طی مدت‌زمان ۱۲ ساعت در چابهار باعث غافلگیری بسیاری از مردم این منطقه شد. شهر چابهار به دلیل شیبی که به سمت دریا دارد به نسبت کُنارک که تقریبا همسطح و خاک نفوذناپذیری دارد کمتر دچار آبگرفتگی شد اما این حجم از بارندگی که با میانگین یک سال بارندگی این شهرستان برابری می‌کند علاوه بر شکرگذاری مردم بابت بارش رحمت الهی، خسارت‌هایی به برخی زیرساخت‌ها وارد کرد که میزان دقیق این خسارات هنوز اعلام نشده است.

آنچه که واضح است، میزان بارش‌ها برای بسیاری از اهالی چابهار و کُنارک غیرقابل باور بود. ثبت بیش از ۱۷۴ میلی‌متر بارندگی در کنارک و بیش از ۱۰۶ میلی‌متر در چابهار در شرایطی رقم خورد که اهالی بسیاری از استان‌ها از بارندگی‌های ۲۰ و ۳۰ میلی‌متری در منطقه‌شان ابراز خوشحالی می‌کردند.

اینکه می‌گوییم برای اهالی چابهار غیرقابل باور بود به این دلیل است که در ساعات نخستین بارش‌ها مردم به سختی می‌توانستند نان مورد نیاز خود را تهیه کنند و رصد فضای مجازی و همچنین انتشار عکس‌های متعددی از تعطیلی نانوایی‌ها حاکی از این اتفاق است. همچنین تماس‌هایی از مردم داشتیم که نسبت به کمبود سیلندر گاز و برخی مایحتاج ضروری ابراز گلایه می‌کردند، این‌ها را بگذاریم کنار آبگرفتگی معابر و نفوذ آب به املاک مسکونی و تجاری شهر که البته با ورود جهادی گروه‌های امدادی، شهرداری و همچنین بخش خصوصی و منطقه آزاد بسیاری از این مشکلات مرتفع شد.

به گفته علیرضا میر معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری چابهار در مجموع ۸۹ واحد نانوایی در سطح این شهرستان فعال است

لازم به یادآوری است پنجشنبه‌ای که گذشت، علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به آخرین تمهیدات با توجه به شرایط جوی منطقه گفت: همه شهرستان‌ها و فرمانداران ستاد شهرستانی بحران تشکیل دادند و اخطارها و آماده‌باش‌های لازم داده شده است و تمامی ماشین‌آلات امدادی و راه‌سازی نیز در مناطق پرخطر مستقر شده‌اند.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های هواشناسی از ۷۲ ساعت قبل از وقوع بارندگی در سیستان و بلوچستان اعلام شد که براساس رنگ‌بندی آن، سطح اخطار در نقاط مختلف متفاوت بود.

گویا این تفاوت تا زمان بارندگی، برای متولیان مدیریت بحران چابهار غیرقابل پیش‌بینی و باور بود، حتی مردم هم تصور نمی‌کردند با چنین بارندگی مواجه شوند، بارش‌هایی که در "طوفان حاره‌ای شاهین" هم سابقه نداشت.

تعدادی از مطالبه‌گران نیز در تماس‌هایی که با ایرنا داشتند نسبت به مسدود بودن مسیر برخی رودخانه‌های قدیمی که اکنون به سکونت‌گاه تبدیل شده‌اند اعتراض داشتند و می‌گفتند از چندین مسیر هدایت‌کننده آب‌های سطحی این شهر، تنها یکی دو مسیرِ باز باقی‌مانده است و از شهرداری می‌خواستند که نسبت به این موضوع چاره‌اندیشی کند تا در بارش‌های بعدی، محله‌های شهری دچار آبگرفتگی نشوند.

محمدیونس حقانی شهردار چابهار نیز در گفت‌ و گویی که با خبرنگار ایرنا داشت از آماده‌باش کامل نیروهای خدماتی شهرداری، آتش‌نشانی و مجموعه‌های مختلف شهرداری چابهار برای پیشگیری از مشکلات بارندگی‌ها خبر داد و گفت: مکان‌های استقرار نیروها و تجهیزات مناطق و سازمان‌ها در سطح شهر چابهار مشخص شده است و نیروها در نقاط مشخص شده مستقر شده‌اند و این روند تا پایان بارندگی‌ها ادامه خواهد داشت.

حقانی از شهروندان خواست از پارک کردن خودرو در مجاورت دیوارهای فرسوده، کانال‌های دفع آب‌های سطحی و درختان خودداری کرده و در صورت بروز هرگونه مشکلی با سامانه ۱۳۷ شهرداری یا ۱۲۵ آتش‌نشانی تماس بگیرند تا با همکاری متقابل، مشکلات احتمالی رفع و یا به حداقل برسد. «این گفت و گو روز پنجشنبه انجام شده است»

کورش محمدی معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه چابهار نیز با اشاره به اینکه صیادان از تردد دریایی خودداری کرده و شناورهای صیادی را در جایی امن قرار دهند گفت: شهروندان از انجام هر گونه فعالیت‌ تفریحی بپرهیزند و صیادان نیز از انجام فعالیت‌های دریایی خودداری کرده و تورها و لوازم صیادی خود را جمع‌آوری کنند.

وی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران چابهار در حالت آماده‌باش است گفت: در بارندگی‌های اخیر خسارت‌هایی به زیرساخت‌های شهری، واحدهای مسکونی و راه‌ها وارد شده است و حاشیه‌نشینان چابهار شرایط سختی را پشت‌سر گذاشته‌اند.

اقبال صادقی مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد چابهار هم با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران این منطقه تا پایان وضعیت جوی در حالت آماده‌باش است گفت: همزمان با بارندگی ۱۰۶ میلی‌متری، بازگشایی مسیرهای دچار آبگرفتگی با همکاری بخش خصوصی و ظرفیت‌های منطقه آزاد در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در پی اعلام هشدار هواشناسی و ستاد مدیریت بحران شهرستان چابهار تمامی امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی تیم آتش‌نشانی سازمان با همکاری و هماهنگی ستاد مدیریت بحران شهرستان چابهار بلافاصله ورود پیدا کرده و در مناطقی همچون روستای تیس، بیمارستان امام علی (ع) و چندین ناحیه دیگر در سطح شهر و منطقه آزاد نسبت به تخلیه آبگرفتگی اقدامات لازم انجام شد.

ناگفته نماند که قبل از بارش باران مکان‌های متعددی برای اسکان اضطراری مردم پیش‌بینی شده بود و نکته حائز اهمیت بعدی اینکه باوجود این حجم از بارش، هیچ قطعی در خطوط توزیع برق و شبکه‌های اینترنت و تلفن همراه چابهار اتفاق نیفتاد که رضایت مردم در این بخش‌ها را به دنبال داشت. همچنین پس از فروکش کردن باران، برنامه‌های مناسبتی همچون اجرای "تئاتر ژنرال" در منطقه آزاد چابهار به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و اکران فیلم و سایر برنامه‌های تلویزیونی زنده شب‌نشینی در موعد مقرر خود برگزار شدند.

اما در شهر بندری کُنارک که در همسایگی چابهار و حاشیه سواحل مکُران واقع شده است بیش از ۱۷۴ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که نسبت به چابهار رقم قابل توجهی را نشان می‌دهد و درواقع کُنارک با این حجم از بارش‌ها رکورد بارندگی در جنوب سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داد.

به گفته "محسن حیدری" مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، طبق آخرین اطلاعات تا صبح ( جمعه ) مقدار بارش شهر کنارک به ۱۷۴ میلی‌متر رسید که رکورد چابهار را شکست و منطقه تیس در چابهار با ۱۴۰ میلی‌متر بارش، رتبه دوم بارش‌ها در استان را به نام خود ثبت کرد.

"عبدالغفور هوت" فرماندار کُنارک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به گفته مردم منطقه، بارش این حجم باران طی ۲۰ سال اخیر در این شهرستان ساحلی بی‌سابقه بوده است و بیش از ۵۰۰ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شده و خسارت جدی به آنها وارد شده است.

وی با بیان اینکه به زیرساخت‌های کُنارک خسارت قابل توجهی وارد شده است، خواستار تخصیص دستگاه‌های لجن‌کش و تخلیه آب به شهر کنارک برای جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی از منازل مسکونی شد و افزود: انتظار داریم مسوولان استانی و کشوری هرچه سریع‌تر برای حل مشکلات، ورود کنند.

« در همین رابطه تیم‌های آتش‌نشانی و نیروهای امدادی منطقه آزاد چابهار برای کمک‌رسانی، عازم کُنارک شدند»

در کُنارک اما مردم در بحث تامین نان با مشکل مواجه نبودند و با اینکه حجم بارندگی و میزان آبگرفتگی بیشتر بود، نانوایی‌ها در حال پخت نان بودند و تدابیر لازم برای تامین آرد نانوایی‌ها اتخاذ شده بود و برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای بود که حتی فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر، نان را با قیمت نانوایی به مردم عرضه کنند. اما ورود آب به منازل مشکلاتی را برای برخی اهالی ایجاد کرد. در این شهر هم مکان‌هایی برای اسکان اضطراری مردم پیش‌بینی شده بود و سپاه پاسداران نیز غذای گرم برای مردم تهیه می‌کرد.

در کنارک هم بسیاری از مردم، بارشی در حد ۲۰ میلی‌متر را پیش‌بینی می‌کردند و انتظار این حجم از بارندگی را نداشتند. تصور کنید فقط طی ۲ ساعت بیش از ۱۲۰ میلی‌متر باران در کنارک بارید. «مجموع بارش‌ها طی ۲۴ ساعت از ۱۷۴ میلی‌متر عبور کرد»

"علیرضا میربهاءالدین" مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز به ایرنا گفت: به دنبال هشدارهای هواشناسی مبنی بر ورود توده ای بارشی به سیستان و بلوچستان و شدت بارش ها در شهرستان‌های جنوبی استان تمامی کارکنان این جمعیت اعم از ستادی و شهرستانی در حالت آماده باش قرار گرفتند و تا ظهر جمعه بیش از ۲۳۰ خانوار در چابهار و کنارک امدادرسانی شدند.

به گفته وی، هشت تیم امدادی این جمعیت به ۹۳۷ نفر در قالب ۲۳۳ خانوار آسیب دیده سیل شهرهای کنارک و چابهار ارائه کردند به‌گونه‌ای که علاوه بر اسکان اضطراری ۶۵ نفر از هموطنان در این مناطق ۲۳۵ تخته پتو، ۹۹ تخته موکت، ۲۰۵ کیلوگرم نایلون پوششی و ۷۰ بسته غذایی بین آسیب دیدگان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به تداوم بارندگی‌ها در استان، روند امدادرسانی همچنان ادامه خواهد داشت.

« همه این‌ها درحالی است که پیش‌بینی بعدی برای بارندگی، از روزهای یکشنبه و دوشنبه آتی خواهد بود که بیشتر حوزه جنوب، بخشی از مرکز و شمال استان سیستان و بلوچستان را در برخواهد گرفت»

هم‌اکنون در شهرهای چابهار و کنارک، هوا ابری است و بارش باران به صورت پراکنده و مقطعی ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!