آغاز جهادی علمی در نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی


آغاز جهادی علمی در نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی

نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی آمیزه ای از علم و هنر و پژوهش بود و تلاش ها و پژوهش های برتر پژوهشگران و دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور را به نمایش گذاشت و مخاطب را مجاب می کرد که باید برای داشتن ایرانی خودکفا و نیرومند فعل خواستن را صرف کند و جهادی علمی را آغاز.

در سالی که از سوی رهبر انقلاب به عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامگذاری شده، نمایشگاه جهاد دانشگاهی روایتی ملموس از دستاوردهای یک نهاد برخاسته از بطن انقلاب اسلامی را ارائه کرد.

بخش‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و پژوهشکده های مختلف زیرمجموعه جهاد دانشگاهی نیز در این نمایشگاه با پریایی غرفه‌هایی، به معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای خود پرداختن که از جمله این غرفه ها مربوط به سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان و پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی بود.

نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی آمیزه ای از علم و هنر و پژوهش و حتی ایرانگردی بود و تلاش ها و پژوهش های برتر استادان و پژوهشگران و دانشجویان جهاد دانشگاهی کشور را به نمایش گذاشت و مخاطب را مجاب می کرد که باید برای داشتن ایرانی خودکفا و نیرومند فعل خواستن را صرف کند و جهادی علمی را آغاز.

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی درباره این نمایشگاه، از جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد پیشتاز در عرصه توسعه فرهنگی، فناوری، آموزش و مهارت یاد و اظهار کرد: توسعه مهارتی، فرهنگی و علمی از اهداف کشور است.

وی با اشاره به اهداف دول غربی در پیش از انقلاب گفت: آنها تصمیم داشتند تا کشور ایران را در آن دوران عقب نگه دارند، در حالی که توجه به مسائل دانش‌بنیان اهمیت فراوانی دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در دهه ۷۰ نیز عملکرد خوبی در حوزه فرهنگی داشتیم که ایسنا نتیجه آن بود. چنانچه در سال ۸۰ توانستیم سیستم رانش واگن‌های مترو را بسازیم. مته‌های حفاری نفت هم نمونه‌ای دیگر از دستاوردهای جهاد دانشگاهی است.

در این نمایشگاه چهار تفاهم نامه و یک قرارداد همکاری بین جهاد دانشگاهی و مجموعه وزارت نفت و شرکت‌های فرعی آن منعقد شد که یکی از موضوعات آن تحت عنوان «ساخت تصفیه خانه پساب صنعتی واحد بهره برداری نفت قشم» متعلق به پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی است.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ و حضور در غرفه جهاد دانشگاهی گیلان، یادآور شد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف علمی از جمله نفت، خودرو، آب، دکل، الکترونیک، کشاورزی، آموزش و بسیاری از تخصص‌های دیگر افتخارات خیلی خوبی را به نمایش گذاشته است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از جهاد دانشگاهی، گفت: مجلس همواره در بودجه سالانه و در قانون برنامه توسعه، جهاد دانشگاهی را پر رنگ دیده‌ است؛ همچنین هر کجا که موضوع تحقیقات و نوآوری مطرح است، مجلس جهاد دانشگاهی را مورد توجه خود قرار می دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی کشور و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان که در حاشیه بازدید از نمایشگاه انجام شد، در ارتباط با سازوکارهای بهره برداری از توانمندی ها و ظرفیت های متنوع دو طرف به ویژه در زمینه صادرات تولیدات دانش بنیان مجموعه جهاد دانشگاهی استان با همکاری این سازمان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در سومین روز از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰، مرکز گردشگری علمی فرهنگی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دومین تفاهم‌نامه خود را با انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان گیلان امضا کرد.

این تفاهم‌نامه به امضای رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران و احمد مطلبی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان گیلان رسید.

همچنین پنجمین دوره برنامه تجلیل از پژوهشگران و فناوران جهاد دانشگاهی با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار و از ۲۸ پژوهشگر و فناور برتر این نهاد در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی ۱۴۰۰ تجلیل شد.

در این دوره که در هشت بخش شامل پژوهشگران برتر، پژوهشگران جوان برتر، گروه‌های پژوهشی برتر، مراکز خدمات تخصصی برتر، نشریات علمی برتر، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برتر، طرح‌های پژوهشی و فناورانه برتر و واحدهای در حال توسعه از جهادگران تقدیر به عمل آمد، از حبیب محمودی، عضو هیئت علمی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان به عنوان پژوهشگر برتر قدردانی شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد