2730 هزار میلیارد تومان ته مانده حساب‌های بانکی


2730 هزار میلیارد تومان ته مانده حساب‌های بانکی

چند کارت خالی دارید؟ چقدر ته حسابتان پول دارید؟ همه افراد حسابی دارند که گوشه خانه مانده و دیگر استفاده‌ای ندارد. بانک‌ها چقدر از این حساب‌های خاک خورده سود می‌برند؟ نوشته 2730 هزار میلیارد تومان ته مانده حساب‌های بانکی (https://tejaratnews.com/%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%a8-%d8%b1%d8%a7%da%a9%d8%af-%d8%b4%d8%af%d9%87) اولین بار در تجارت‌نیوز...

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق گزارش شاپرک آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۹ میلیون کارت بانکی فعال در کشور وجود دارد، به طور متوسط هر ایرانی بالای ۱۸ سال بیش از هفت کارت بانکی دارد. خانوارهای شهری نیز به‌طور متوسط بیش از ۱۰ کارت به نام‌شان دارند که پنج عدد از کارت‌ها غیرفعال است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران حدود ۱۸٫۲ میلیون خانوار در شهرها زندگی می‌کنند؛ از آنجایی که هر خانوار شهری پنج حساب دارد که از آن استفاده نمی‌کنند، حدود ۹۱ میلیون حساب در شبکه بانکی کشور بلا استفاده است.

براساس پیگیری‌‌‌های تجارت‌نیوز، بانک‌های مختلف مبلغی بین ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان را در حساب هر مشتری بلوکه می‌کنند که قابل برداشت از طریق دستگاه کارتخوان و ATM نیست.

اگر میانگین ته مانده‌ی حساب هر مشتری را ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم با در نظر گرفتن ۹۱ میلیون حساب بلااستفاده، میزان پولی که در شبکه بانکی راکت شده حدود ۱۸۲۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سال ۹۶ قرار بود که حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه بدون گردش مالی برای پس حداقل سه سال، حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه جاری بدون گردش مالی از طریق ارائه آخرین برگه چک برای پس حداقل یک سال، حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی بدون گردش مالی پس از حداقل دو سال بسته شوند.

با اینکه برای برخی از مشتریان پیامکی با محتوای «مشتری گرامی لطفاً به منظور تعیین تکلیف و بستن حساب‌های مازاد خود، ظرف مدت یک هفته اقدام کنید.» ارسال شد، اما به نظر می‌رسد مردم برای بستن حساب‌های خود اقدام نکردند. به نظر می‌رسد همه گیر کرونا یکی از علت‌های عدم مراجعه مردم به بانک‌ها است.

اپراتور بانک آینده به تجارت‌نیوز می‌گوید: بسیاری از مردم به علت سخت بودن مراحل بستن حساب، از این کار امتناع می‌کنند و ترجیح می‌هند که ۱۰ هزار تومان ته حسابشان بماند.

کاربران توییتر فارسی نیز به موضوع ته مانده حساب‌ها اعتراض داشتند و کاربری نوشت: «مشخص نیست مبلغ قابل برداشت حساب رو کی تعیین میکنه؟ چرا باید ۵۰ هزارتومن ته حساب من بمونه…؟»

«امروز بانک سامان ۸۵ تومان ته مانده این حساب رو هم برداشت کرد. قشنگ ته حساب رو لیس زد. ما چیکار کنیم آخر؟»

«کلی کارت دارم که برای حقوق باز کردم و ته هر کدوم ۱۰، ۲۰ تومن مونده بانک‌ها چه سودی میبرن»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن