پوسیدگی دندان در دوران شیرخوارگی از اختلالات شایع است


پوسیدگی دندان در دوران شیرخوارگی از اختلالات شایع است

قزوین- ایرنا -یک دندانپزشک قزوینی گفت: یکی از شایع‌ترین اختلالات در کودکان زیر چهار سال، پوسیدگی دندان در دوران شیرخوارگی بوده و رعایت بهداشت دهان در نوزادان و شیرخوارگان ضروری است.  

امیرحسین سید کمالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیر مادر مناسب‌ترین تغذیه برای کودکان زیر دوسال است اما در عین حال که بهترین تغذیه به شمار می آید می تواند بر اثر رعایت نکردن بهداشت به پوسیدگی دندان منجر شود.
وی ادامه داد: پوسیدگی دندان‌های شیری در نوزادان و کودکان معمولا بر اثر شیردهی در شب و به دنبال آن تمیز نکردن لثه یا ناشی از شیشه شیر ایجاد می شود.
این دندانپزشک قزوینی تصریح کرد: دندان سالم در تکامل سلامتی کودکان نقش به سزایی دارد به طوری که اگر دندان های شیری کودک دچار پوسیدگی باشد بر سلامت دندان های دائمی نیز اثر می گذارد.
سید کمالی اظهار داشت: داشتن دندان های سالم علاوه بر اینکه در زیبایی صورت کودک موثر است در غذا خوردن و نوع تکلم و گفتار کودک نیز نقش دارد.
وی ادامه داد: پوسیدگی دندان در کودکان شیرخوار، اغب در دندان‌های جلو ایجاد می شود و استفاده مکرر از موادی چون شیر مادر، شیر خشک، آبمیوه های حاوی قند و سرلاک می تواند در بروز پوسیدگی دندان نقش کلیدی داشته باشد.
این دندانپزشک قزوینی عنوان کرد: قند موجود در تغذیه کودک بر روی لثه یا دندان کودک تجمع یافته و همین عامل به ظهور پوسیدگی کمک می‌کند.
وی همچنین گفت: پوسیدگی دندان همچنین می‌تواند بر اثر انتقال نوعی باکتری از طریق بزاق دهان مادر به نوزاد منتقل شود.
سید کمالی با بیان اینکه مادران باید بدانند بعد از هر بار شیر خوردن، لثه‌های نوزاد را با یک دستمال نرم، تمیز و مرطوب پاک کنند، افزود: برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در دوران شیرخوارگی، هرگز اجازه داده نشود که کودک همراه با شیشه شیر به خواب برود.
وی ادامه داد: از زمان رویش دندان‌ها تا دوسالگی کودک، استفاده از مسواک نرم یا مسواک انگشتی مخصوص پیش از خواب می تواند نقش به سزایی در پیشگیری از این اختلال داشته باشد.
سیدکمالی با بیان اینکه پوسیدگی دندان در دوران شیرخوارگی باید هرچه سریعتر درمان شود، افزود: پوسیدگی دندان در صورت بی توجهی به درمان آن باعث بروز درد و همچنین برخی بیماری های لثه و پوسیدگی دندان های دائمی می شود.
این دندانپزشک تصریح کرد: درمان پوسیدگی دندان در کودکان بستگی به همکاری کودکان دارد اما معمولاً این درمان در کودکان زیر سه سال از طریق بیهوشی صورت می گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی