مداخله‌جویی فرانسه در فعالیت‌های علمی-تحقیقاتی ایران


مداخله‌جویی فرانسه در فعالیت‌های علمی-تحقیقاتی ایران

تهران – ایرنا- پرتاب ماهواره بر سیمرغ از سوی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از فعالیت های علمی و تحقیقاتی کشور، با مداخله جویی های برخی مدعیان غربی از جمله فرانسه همراه بود. آمریکا و آلمان هم ادعاهایی را در واکنش به این اقدام علمی ایران مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه فرانسه شب گذشته در بیانیه ای مداخله جویانه، مدعی شد که پرتاب ماهواره بر سیمرغ نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

فرانسه در بیانیه ای سیاسی و با گره زدن پرتاب ماهواره به عنوان یک گام علمی- تحقیقاتی با روند مذاکرات وین، این اقدام علمی جمهوری اسلامی ایران را تاسف آور خواند.

وزارت امور خارجه فرانسه با پیش قضاوت درباره این اقدام علمی-تحقیقاتی ایران، مدعی شده است موشکی که ایران برای پرتاب ماهواره استفاده کرده، می تواند قابلیت حمل کلاهک های هسته ای داشته باشد.

پاریس درحالی نسبت به این اقدام علمی-تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران با هدف مانع تراشی در مسیر پیشرفت های عملی ایران ابراز نگرانی کرده که چشم خود را به روی صدها موشک هسته ای رژیم صهیونیستی که بزرگترین خطر برای امنیت منطقه به شمار می رود، بسته است.

در ادامه اظهارنظرهای مداخله جویانه غربی، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که توسعه موشک‌های ماهواره‌بر ایران موجب نگرانی‌های قابل توجهی در زمینه گسترش سلاح هسته‌ای می‌شود. این سخنگو ادعا کرد چنین اقداماتی تخطی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

آلمان نیز در اظهارنظری غیرسازنده و مداخله جویانه از ایران خواسته که پرتاب موشک‌ماهواره‌بر را متوقف کند. یک دیپلمات آلمانی ادعا کرده که این پرتاب‌ها می‌توانند برای آزمایش فناوری موشک‌های بالستیک و حمل سلاح‌های هسته‌ای به کار روند.

در پاسخ به فضاسازی های بیگانه و بیانیه مداخله جویانه برخی غربی ها، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: پیشرفت‌ های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا - فضا، حق مسلم ملت ایران بوده و اظهارات مداخله جویانه در عزم ملت ایران برای پیشرفت در این حوزه، خللی ایجاد نخواهد کرد.

سعید خطیب زاده افزود: هیچ قطعنامه ای جمهوری اسلامی ایران را از برنامه ‌تحقیقات فضایی و آزمایش‌های مرتبط از جمله در حوزه ماهواره برها منع نمی‌کند، لذا استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ مغالطه ای بی مورد و از اساس خلاف واقع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: همانگونه که پیشتر تصریح شده جمهوری اسلامی ایران طبق موازین بین‌المللی حق استفاده از فناوری‌های صلح آمیز در مسیر توسعه علمی - تحقیقاتی خود را دارد و در این مسیر منتظر نظر برخی کشورهایی که در صدد تحمیل رای خود هستند نخواهد بود.

خطیب زاده همچنین اظهار داشت: دولت و ملت ایران قدردان نوآوری های علمی و فنآوریهای صلح آمیز بومی فرزندان دانشمند و نخبه خود در عرصه هوا-فضا که در دوران تحریمهای غیرقانونی و ناعادلانه حاصل شده هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان