طوفان توییتری علیه اصلاح قانون بورس/ پویش «سهامدار مجرم نیست» به راه افتاد


طوفان توییتری علیه اصلاح قانون بورس/ پویش «سهامدار مجرم نیست» به راه افتاد

پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار 5 دی ماه منتشر شد. با انتشار این پیش‌نویس موجی از انتقادات در میان اهالی بازار سهام به بخش‌های مختلف آن به راه افتاد. نوشته طوفان توییتری علیه اصلاح قانون بورس/ پویش «سهامدار مجرم نیست» به راه افتاد...

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران به تصویب کارگروه تخصصی بازار سرمایه رسید و ۵ دی ماه منتشر شد. با انتشار این پیش‌نویس موجی از انتقادات در بین اهالی بازار سهام به بخش‌های مختلف آن به راه افتاد. بخش‌هایی از قبیل روند انتخاب و تایید اعضای شورای عالی بورس، جرم‌انگاری آموزش در بازار سهام و … بیشتر مورد انتقاد واقع شدند.

در ادامه این اعتراضات که از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده بود فعالان و سهامداران بورس با هشتگ «سهامدار مجرم نیست» و انتشار یک تصویر واحد به بیان اعتراض خود نسبت به بندهای مختلف این پیش‌نویس و مخصوصا ماده ۳۸ پرداختند.

طوفان توییتری علیه اصلاح قانون بورس/ پویش «سهامدار مجرم نیست» به راه افتادطوفان توییتری علیه اصلاح قانون بورس/ پویش «سهامدار مجرم نیست» به راه افتاد

در ماده ۳۸ این پیش‌نویس آمده است: «هرگونه تبلیغ، آموزش، برنامه و یا محتوایی برای ارائه خدمات مرتبط با بازار بورس و اوراق بهادار براساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که ظرف مدت چهار ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط شورا تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. علاوه بر اقدامات نظارتی که بر اشخاص تحت نظارت اعمال می‌گردد، تخلف رسانه‌ها؛ از جمله صدا و سیما، مطبوعات، پیامرسانهای اجتماعی، خبرگزاری‌ها و تبلیغات محیطی، از این حکم مستوجب جریمه نقدی تا میزان ده برابر هزینه تبلیغ، برنامه و یا محتوای تهیه شده است که به منظور سرمایه‌گذاری به صندوق تثبیت بازار اختصاص می‌یابد. چنانچه رسانه تبلیغ‌کننده هزینه‌ای در ازای تبلیغ اخذ نکرده باشد، براساس قیمت و شرایط متعارف مربوط به تبلیغ، جریمه تعیین می‌گردد.»

برخی از کارشناسان بازار سهام نیز در توییتر خود به انتقاد از این پیش‌نویس پرداختند.

مهدی سوری، کارشناس بازار سهام نوشت: «‏با روالی که برای انتخاب و تایید اعضای ‎#شورای_عالی_بورس درنظر گرفته شده، در آینده ممکن است مهم‌ترین تصمیمات برای بازار سرمایه توسط افرادی گرفته شود که توان قبول شدن در آزمون دسترسی آنلاین کارگزاری‌ها را نیز ندارند»

مهدی ساسانی نوشت: «‏فکر کن افتادی اوین، بقیه دارند از جرم هاشون میگن یکی اختلاس کرده، یکی کلاهبرداری، یکی …. نوبتت میشه سرت را میندازی پایین میگی در مورد آینده فلان صنعت نظر و تحلیلم را گفتم سازمان بورس به زندان محکومم کرد همین اندازه مسخره همین اندازه ترسناک»

نگرانی از قدرت‌گیری اجتماعی فعالان بورس

پیام الیاس‌کردی نوشت: «‏سازمان ‎#بورس به صورت واضح مشخص از ما میخواهد بریم بازار رمز ارز و… اونجا آموزش بدیم ؟ از ما بدتان میاید؟ ما چه گناهی کردیم این بازار رو دوست داریم بگید ؟ به خدا هیچ چیز اندازه این منو ناراحت نکرد که آموزش و تولید محتوا رو جرم انگاری کردید. یعنی کسانی که مجانی دارن تبلیغ عرضه اولیه و یا پذیره‌نویسی میکنن هم مجرم هستند!!! این که دیگه به نفع خود سازمان بورسه! چرا ما میخوایم سرمایه های مردم بره بازارهای موازی؟»

عبدالله مشکانی نوشت: «‏بند بند پیش نویس قانون بازار سرمایه از جرم انگاری آموزش و تولید محتوا تا تحدید معاملات فعالان از بیم! تخلف، آشکار کننده یک نکته است: برخی نهادها از قدرت گیری اجتماعی و شبکه سازی فعالان بازار سرمایه نگرانند لذا بواسطه اعمال محدودیتهای قانونی اراده تحدید آزادی پس از بیان را دارند.»

سعید ابراهیمی نوشت: «‏عدم تناسب جرم و مجازات در پیش نویس قانون بازار سرمایه وجود دارد سازمان می تواند بین فرهنگ سازی و آموزش تخصصی تفکیک قائل شود من هم موافق اخذ مجوز برای آموزش تخصصی هستم اما فرهنگ سازی و آموزش اصول کلی بازار مالی یا اقتصاد می تواند یک حرکت عمومی باشد.»

مبین ناظمی نوشت: «‏مشکل اصلی سیاست ها و قوانین محدود کننده در بازار هست که یا از قصد داره اتفاق میفته یا از روی حماقت یه عده!! جالبه هر بار ‎#عشقی میاد صحبت میکنه فرداش وضعیت بدتر میشه! خب اگر میخوایین بازار رو زمین بزنید بگین،مگه خجالتی شدید؟»

بهنام صمدی نوشت: « قانون سرکوب بورس ‏در شرایط تحریم که اقتصاد داره از سرمایه‌گذاری تهی میشه، دستگاه متولی بازار سرمایه اقدام به جرم‌انگاری گسترده در پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه کرده فکر کردید اینجا کجاست؟ آمریکا یا سوییس؟ همین اندک سرمایه باقی مونده هم از کشور خارج میشه. تفکر پادگانی معاونت حقوقی سازمان بورس در ۲ سال گذشته اعتماد رو در بورس نابود کرده»

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان