500 تا 600 هزار نفر بالای 12 سال واکسن نزده‌اند / مثبت شدن 10 درصد از تست‌ها


500 تا 600 هزار نفر بالای 12 سال واکسن نزده‌اند / مثبت شدن 10 درصد از تست‌ها

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه هنوز شواهدی از بروز موج ششم کرونا مشاهده نمی‌شود، گفت: در مسیر نزولی موج پنجم هستیم، اما نمی‌دانیم 10 روز دیگر چه اتفاقی می‌افتد، درحالی که 500 تا 600 هزار نفر بالای 12 سال در استان هنوز واکسن کرونا نزده‌اند.

رضا فدایی در نشستی با خبرنگاران که امروز (شنبه، ۱۱ دی‌ماه) برگزار شد، با اشاره به دومین سالگرد اعلام پیدایش ویروس جدید کرونا توسط دولت چین به سازمان بهداشت جهانی، اظهار کرد: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیمارانی از چند ماه قبل نه فقط در چین، که در کشورهای دیگر دنیا هم وجود داشته‌اند.

وی با بیان اینکه درحالی به دومین سالگرد پاندمی کرونا نزدیک شدیم که این ویروس با زندگی جامعه بشری بازی کرده است، گفت: هر وقت اعلام کردیم موج کرونا فروکش شده و یا موج بعدی می‌آید، این‌طور نشده و کرونا کارشناسان را در همه دنیا به چالش کشیده و این خصلت خانواده کرونا ویروس است که با آنفلوآنزا تفاوت دارد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان با بیان اینکه ویروس کرونا با خصوصیات ساختاری و رفتاری خود مشکلات زیادی به وجود آورده است، افزود: گرچه بارها بر پیشگیری تأکید شده، اما هنوز با شیوع این ویروس مواجه هستیم، اما بعد از موج پنجم با روند نزولی بستری و مر گ و میر در استان مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه هنوز شواهدی از بروز موج ششم کرونا مشاهده نمی‌شود، گفت: تشخیص موج جدید بیماری برمبنای آمار بستری و فوت سنجیده می‌شود و ارزیابی در مورد موج‌های بیماری کامل نیست، اما هنوز در مسیر نزولی موج پنجم هستیم، درحالی که نمی‌دانیم ۱۰ روز دیگر چه اتفاقی می‌افتد.

فدایی با بیان اینکه ویروس کرونا به خاطر برخی خصوصیات جمله بزرگی قطعه ژنتیکی و تنوعی که در ذات خود دارد جهش می‌کند، تصریح کرد: جهش معمولاً در جوامعی اتفاق می‌افتد که گردش ویروس در میان افراد زیاد است و ویروس در گردش فرصت تغییر پیدا می‌کند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان شناسایی جهش‌های ویروس دا موضوع دیگری دانست و خاطرنشان کرد: شناسایی جهش‌ها در جایی اتفاق می‌افتد که مجهزترین آزمایشگاه‌های ویروس شناسی را دارند، در عین حال که جهش قابل ملاحظه یعنی جهشی که نگرانی‌ها را جلب می‌کند وگرنه ویروس جهش‌های زیادی دارد.

وی در مورد جهش امیکرون نیز گفت: امیکرون به خاطر ۵۰ جهشی که بر روی آن اتفاق افتاده، یکی از بیشترین جهش‌ها را داشته است و این موضوع باعث شده ویروس بسیار مسری‌تر باشد. ویروسی با این قدرت انتشار جایگزین سایر رقبا می‌شود، اما برخی جاها اعلام کردند چون موارد مثبت خیلی بالا رفت ولی موارد بستری بالا نرفت به نظر می‌رسد خفیف‌تر است. به با وجود باید بدانیم وقتی تعداد مبتلایان زیاد شد تعداد بستری و مرگ و میر نیز افزایش پیدا می‌کند.

فدایی با تأکید بر اینکه هنوز هم بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا به بیماری واکسن زدن، به ویژه دوز سوم واکسن است، تصریح کرد: تاکنون در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۴۵۰ هزار نفر دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند، درحالی که همه افراد ۱۸ سال به بالا در استان نزدیک ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر هستند، اما روزانه حدود ۱۸ هزار نفر مراجعه برای تزریق دوز سوم را داریم و استقبال از دوز اول و دوم واکسن بهتر است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی بیش از پیش مهم است، چون واکسن به تنهایی نمی‌تواند از ابتلا به بیماری پیشگیری کند.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۸۴ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال یک دوز و ۷۴ درصد دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، افزود: از ۳۲ هزار زن باردار، ۲۳ هزار نفر واکسن دریافت کردند و پوشش واکسیناسیون خوب است، اگرچه وقتی به صد در صد نزدیک می‌شویم پیشرفت کار کند می‌شود.

فدایی با بیان اینکه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر بالای ۱۲ سال در استان هنوز واکسن کرونا نزده‌اند که نقطه آسیب‌پذیری است، تصریح کرد: ویروس در بین این افراد به راحتی گردش می‌کند و مبتلا می‌شوند. هر وقت سی تی اسکن بیماری را می‌بینم که ریه درگیر شده، واکسن نزده است و کسی را ندیده‌ام که دو دوز واکسن تزریق کرده، ولی ریه درگیر شده باشد، البته صفر نیست، اما واکسن قطعا جلوی بیماری شدید را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای تشخیص امیکرون تعدادی کیت پی سی آر از وزارت بهداشت دریافت کرده‌ایم، تصریح کرد: از منتخبان تست می‌گیریم، براساس چند معیار از جمله اینکه بیماران یک خوشه باشند، از ابتلای قبلی بیمار کمتر از ۳ ماه گذشته و در آی سی یو بستری باشند تست امیکرون می‌گیریم. البته هدف شناسایی امیکرون نیست، چون از نظر قرنطینه و توصیه بهداشتی و دارو و درمان هیچ فرقی ندارد، اما باید تشخیص دهیم.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان با بیان اینکه درحال حاضر نمونه‌های افراد علامت‌دار، ۱۰ درصد مثبت و ۹۰ درصد منفی می‌شود، توضیح داد: یعنی سایر عوامل بیماری‌زا، ایجاد بیماری تنفسی مثل گلودرد، سرفه و تب و بدن درد می‌کنند، به طوری که مجموع اطلاعات ما نشان می‌دهد بسیاری از افراد علامت‌دار مبتلا به آنفلوآنزا، کروناهای غیر کووید و بیماری‌های دیگر هستند، بنابراین افراد با علامت سرماخوردگی، اما خوش حال در جامعه هستند که اگر تست دهند ۱۰ درصد تست‌ها مثبت می‌شود، اما از نظر درمان‌های علامتی و استراحت در منزل تفاوتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز قواعد قرنطینه خانگی رسماً بازنگری نشده، اما بیماران باید تا یک روز بعد از بهبودی از سایر افراد جدا باشند و باید بهبودی درنظر گرفته شود.

فدایی در پاسخ به ایسنا در مورد نوع واکسن برای تزریق دوز سوم، گفت: قاعده واکسیناسیون و موجودی واکسن‌های ما به این ترتیب است که هرکسی هر برندی برای دو دوز قبلی زده، دوز سوم هم بزند به جز اسپوتنیک که دوز سوم ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، میزان استقبال مردم اصفهان از واکسیناسیون را خوب دانست و افزود: تا امروز مشکلی نبوده و حتی مازاد موجودی استان‌ها دیگر را هم گرفته‌ و تزریق کرده‌ایم. همچنین وضعیت واکسیناسیون رصد می‌شود و به هر دستگاه اجرایی یک نام کاربردی و رمز عبور داده شد که براساس کد ملی، افرادی که واکسن نزده‌اند را شناسایی می‌کند، اگرچه نتایج خیلی متغیر است. در مجموع پوشش بالای ۸۵ درصد در دستگاه‌های اجرایی داریم، اما جمعیت سیال است و عدد مشخصی نمی‌توان اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان در پاسخ به ایسنا درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۵ درصد رسیده و اینکه بر رعایت پروتکل‌ها تأکید و نظارت می‌شود، اصل این است که خود افراد خطر را درک کنند و جدی بگیرند.

وی با اشاره به اجرای طرح شهدای سلامت از اول آذرماه، گفت: با اقداماتی که انجام شد به طور متوسط ۸ درصد به پوشش واکسیناسیون اضافه شد که برای جمعیت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری بالای ۱۲ سال در استان قابل توجه است و از مشارکت همه بخش‌ها قدردانی می‌کنیم.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت