اشتغال ناقص یا بیکاری بارز؟ / ایلام نیازمند راه اندازی مرکز جامع پژوهشی در حوزه اشتغال


اشتغال ناقص یا بیکاری بارز؟ / ایلام نیازمند راه اندازی مرکز جامع پژوهشی در حوزه اشتغال

در اولین نشست از سلسله نشست‌های «نقش پژوهش در اشتغال ،کارآفرینی و توسعه استان»، ضمن اعلام آمار بیکاری در استان، تاکید شد: آمارهای حوزه‌ی اشتغال ایراد دارد که نشان می‌دهند پژوهش‌های دقیقی در این بخش صورت نگرفته و اگر بخواهیم آسیب‌شناسی پژوهش را انجام دهیم درمی‌یابیم که خود پژوهش نیز در این حوزه آسیب دارد.

«احمد خانمحمدیان»، معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام، با بیان اینکه به اهمیت موضوع پژوهش پرداخته نشده در صورتی که زیربنای توسعه به شمار می‌رود، اظهار کرد: مطالعات جدید در حوزه‌ی اشتغال اصطلاحی به نام (neet) که عنوان فارسی آن (بی‌شام) است، دارد که معنا و ترجمه‌ی فارسی آن بدون شغل؛ بدون آموزش و بدون مهارت است.
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: آنچه در بحث اشتغال مهم است رسیدن به عددی برای تعداد شاغلین و بیکاران استان است تا براساس آن یافته‌ها، برنامه‌ریزی صورت گیرد. یکی دیگر از مباحث فرهنگ کار است و اینکه بسیار مشاهده می‌شود فردی که تحصیلات ندارد به دنبال مهارت و کسب آموزش هم نیست تا صاحب شغل شود.
خانمحمدیان گفت: یکی از دلایل طولانی شدن دوره بیکاری را باید در فرهنگ کار در استان جستجو کرد. این که پدر خانواده پول تو جیبی فرزندش را تا سنین بالا می‌دهد؛ فرزند تلاشی برای کسب مهارت و شغل ندارد. در حالی که در کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن فرزند از ۱۸ سالگی به بعد به لحاظ اقتصادی از پدر جدا می‌شود.

۶.۷ درصد جمعیت آماده به کار استان بیکار هستند
وی با اشاره به اینکه آمار رسمی در سال ۹۹ نشان می‌دهد ۶.۷ درصد جمعیت آماده به کار استان بیکار هستند که معادل 10 هزار و 400 نفر می‌شوند، خاطر نشان کرد: آمار رسمی در سال ۹۸ تعداد شاغلین را ۱۶۵ هزار نفر و همچنین تعداد شاغلان در سال 99 را ۱۵۴ هزار نفر اعلام می‌کند حال اینکه بر اساس همین آمارها درصد بیکاری در سال 98 عدد ۸.۳ درصد و نرخ بیکاری در سال ۹۹ نیز ۶.۷ درصد اعلام شده است.
خانمحمدیان ادامه داد: بر اساس همین آمار نرخ بیکاری در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است اما آمار همین سال نیز نشان می‌دهد تعداد شاغلین ریزش قابل توجهی داشته است بنابراین باید نرخ بیکاری ضریبی از مجموع بیکاران و شاغلین بیکار شده باشد. که براساس آمار مذکور نرخ مشارکت به اندازه 3/3 درصد پایین آمده است.

14.3 درصد شاغلان ایلام اشتغال ناقص دارند
وی به گروه دیگری از شغل‌ها که به عنوان اشتغال‌های ناقص مطرح هستند و درصد آنها نیز در آمارها می‌آید، تصریح کرد: این دسته از شغل‌ها با درآمد کم و بیمه‌های پاره وقت جزء شغل‌های پایدار نیست و افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند بیکار به شمار نمی‌آیند. تعداد این افراد در کشور ۸.۵ درصد است ولی آمار این گروه در استان ایلام ۱۴.۳ درصد است جمعیت این گروه به عنوان شغل‌های ناقص در ایلام معادل ۲۲ هزار نفر است.

23 هزار نفر در ایلام ناامید از یافتن کار
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام افزود: مجموع بیکاران، ناامید شدگان از دستیابی به شغل حدودا ۲۳ هزار نفر است.
خانمحمدیان تاکید کرد: آمارهای حوزه‌ی اشتغال ایراد دارد که نشان می‌دهند پژوهش‌های دقیقی در این بخش صورت نگرفته و اگر بخواهیم آسیب‌شناسی پژوهش را انجام دهیم درمی‌یابیم که خود پژوهش نیز آسیب دارد.

وی ادامه داد: اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی متولی اشتغال نیست اما هماهنگ کننده سیاست‌های اشتغال است و باید در حوزه‌ی اشتغال تجمیعی در سیاستگذاری و برنامه‌ها صورت گیرد، گفت: همه کارگروه‌های مربوط به اشتغال زیر نظر یک هسته مرکزی فعالیت کنند و براساس پژوهشی دقیقی که از قبل صورت گرفته است عمل کنند.

نقش هر دستگاهی در ایجاد اشتغال مشخص شود
خانمحمدیان افزود: باید مکانی به عنوان مرجع وجود داشته باشد که بر اساس سند مطالعاتی مشخص کند وظیفه کاری هر حوزه و کارگروه چیست؟ چگونه ایجاد شغل کند؟ و اینکه نقش هر دستگاهی در اشتغال مشخص شود. در واقع متولی ایجاد کار، چارچوب‌ها را کنار هم می‌گذارد و تغییر ایجاد می‌شود.

نیازمند تحقیق و پژوهش صحیح هستیم
«مهدی کاکاخانی»، رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه توسعه ابعاد مختلفی دارد و برای رسیدن به توسعه نیازمند تحقیق و پژوهش صحیح هستیم، اظهار کرد: وقتی برای رفع یک نیاز ساده شخصی از مراجع مختلف استعلام قیمت می‌گیریم و با هدف انتخاب درست کاوش‌های متعددی صورت می‌گیرد، حال اگر به دنبال ایجاد تحول در ابعاد فراتر در جامعه باشیم، نمی‌توان به مقوله پژوهش بی‌توجه بود.
وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی پژوهش یک رویه‌ی روتین به خود گرفته ، تصریح کرد: سالانه مبالغ قابل توجهی در حوزه‌های پژوهشی هزینه می‌شود اما از میزان تاثیرگذاری و رفع مشکلات آنها اطلاعاتی در دست نیست.

فقدان بانک اطلاعاتی درست و جامع از فعالیت‌های پژوهشی

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خاطر نشان کرد: نبود بانک اطلاعاتی درست و جامع از فعالیت های پژوهشی باعث تکرار عناوین و صرف هزینه‌های چند باره در سال‌های متعدد شده است.
کاکاخانی تصریح کرد: ضعف ساختاری دیگر در این حوزه مربوط به نداشتن نقشه راه و عدم تعریف استراتژی مشخص است. این موضوع باعث شده با تغییر دولت‌ها، یا تغییر مدیریت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای دستخوش تحولات اساسی شود.

ضرورت داشتن جهت گیری‌های درست بر مبنای مطالعات کارشناسی
وی تصریح کرد: مسئله دیگر هم مربوط به عدم جهت گیری‌های درست بر مبنای مطالعات کارشناسی است. به نحوی که در سال‌های مختلف اولویت‌های استان تغییر می‌کند. به عنوان مثال؛ الان نرخ بالای بیکاری معضل اساسی استان قلمداد می‌شود، اما ممکن است چند سال دیگر مسئله محیط زیست به چالش اساسی تصمیم گیران تبدیل شود. بنابراین خودنمایی مشکلات متنوع و پشت سرهم، به دلیل جزیزه‌ای شدن تصمیمات و عدم یکپارچگی در فرایند توسعه همه جانبه استان با استفاده از فعالیت‌های علمی و پژوهشی است.
کاکاخانی خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم توسعه استان در ریل اصلی قرار گیرد، لازم است نیازهای استان متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود مشخص و برای آنها راهکار کاربردی و عملیاتی ارائه شود.
وی پیشنهاد داد: راه اندازی مرکز جامع پژوهش به صورت مستقل با تعیین ماموریت‌ها و وظایف مشخص متناسب با وضعیت استان در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و.... می تواند به حل مسئله کمک کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید