آغاز سال نو میلادی در سایه اُمیکرون


آغاز سال نو میلادی در سایه اُمیکرون

جهان پس از یک سال پر فراز و نشیب، شروع موج دیگری از بیماری همه‌گیر کووید- 19 که منجر به افزایش محدودیت‌ها و تعداد مبتلایان و اندکی امید به روزهای آینده شده است، سال 2022 را آغاز کرد.

شیوع بیماری همه‌گیر که اکنون وارد سومین سال خود شده است همچنان بر زندگی بشر مسلط است و بیش از ۵.۴ میلیون نفر از شروع شیوع این بیماری از دسامبر ۲۰۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس داده‌های رویترز، موارد ابتلا به بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ طی هفت روز گذشته به اوج خود رسید و به‌طور میانگین روزانه یک میلیون مورد در سراسر جهان بین ۲۴ تا ۳۰ دسامبر شناسایی شد. با این حال، مرگ‌ومیرها با سویه جدید افزایش نیافته است و این امید را به وجود می‌آورد که سویه جدید کشندگی کمتری دارد.

برگزاری سال نو در نقاط مختلف جهان

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی، سال نوی شادتری را برای مردم این کشور آرزو کرد.

صادق خان، شهردار لندن به اسکای نیوز گفت: من همه را تشویق می‌کنم که از سال نو به شیوه‌ای معقول و محتاطانه لذت ببرند و بهترین راه برای انجام این کار تماشای برنامه لندن از تلویزیون است.

مطالعه‌ای که بر روی یک میلیون مورد ابتلا به این سویه انجام شد، نشان داد که افراد مبتلا به اُمیکرون تقریبا یک سوم افراد مبتلا به دلتا به بستری نیاز دارند و این می‌تواند نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای باشد با این‌حال بسیاری از محدودیت‌ها اعمال شده است.

سال ۲۰۲۱ با امید آغاز شد زیرا واکسن‌های نجات‌دهنده برای حدود ۶۰ درصد جمعیت جهان ارائه شد، اگرچه بسیاری از کشورهای فقیر دسترسی محدود به واکسن دارند.

در بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا، ایالات‌متحده و حتی استرالیا که مدت‌ها با کاهش موارد ابتلا مواجه شده بود اکنون سویه اُمیکرون باعث ابتلای موارد جدید شده است.

در سیدنی که در زمان‌های عادی عنوان «پایتخت سال نو جهان» را از آن خود کرده است و افراد برای تماشای آتش‌بازی‌های معروف در آن جمع می‌شوند امسال با شیوع اُمیکرون علاوه بر اینکه پذیرای گردشگران نبود بسیاری از ساکنان نیز به دلیل نگرانی از شیوع گسترده سویه اُمیکرون مراسمی برگزار نکردند.

در شهر ریو در برزیل، جشن‌ها در ساحل کوپاکابانا به صورت محدود برگزار شد و افراد معتقدند که اکنون زمان تجمعات بزرگ نیست.

در نیویورک، جمعیتی که برای شروع سال نو تجمع می‌کردند به یک چهارم کاهش یافتند و همه از ماسک استفاده، فاصله فیزیکی را رعایت کردند و گواهی واکسیناسیون نیز به همراه داشتند.

در آفریقای جنوبی که اولین کشور است که سویه اُمیکرون را معرفی کرد بسیاری از محدودیت‌ها برای برگزاری جشن سال نو لغو شد و مقامات بهداشتی عنوان کردند: کاهش موارد ابتلا نشان از گذشتن از این موج دارد که البته آمار مرگ‌ومیر در آن افزایش قابل‌توجه نداشته است.

آغاز سال نو میلادی در سایه اُمیکرون

سال نو در آسیا

در آسیا نیز بسیاری از جشن‌ها کمتر برگزار شد و یا لغو شده است. در کره‌ جنوبی مراسم سنتی زنگ نیمه‌شب برای دومین سال لغو و بسیاری از جشن‌ها نیز ممنوع اعلام شد و نخست وزیر این کشور از مردم درخواست کرد تا از ماسک استفاده کنند و دورهمی‌ها را کاهش دهند.

چین، مکانی که ویروس کرونا برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در آن ظاهر شد، در برابر این سویه آماده‌باش است و بسیاری از رویدادهای سال نو خود را لغو کرده است.

در هند به دلیل ترس از شیوع موج ویرانگر اُمیکرون، بسیاری از شهرها و ایالات محدودیت‌هایی را برای تجمعات اعمال می‌کنند و برای مثال در دهلی ساعت ۱۰ شب به‌عنوان منع تردد معرفی شده است. پلیس بمبئی ممنوعیت بازدید از مکان‌های عمومی مانند سواحل شهر و تفرجگاه‌های ساحلی را که معمولا مکان‌های محبوب برای بازدید در سال جدید هستند را صادر کرد که احتمالا به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.

در دبی نیز با وجود تعداد زیادی از موارد ابتلا در امارات‌متحده عربی، برنامه‌های آتش‌بازی برج خلیفه در بلندترین برج جهان ارائه شد.

مقامات جاکارتا، پایتخت اندونزی، مسیرهای تردد سال نو را محدود کردند و نمایش آتش‌بازی تماشایی در برج‌های دوقلوی پتروناس در کولالامپور نیز لغو شد.

در ژاپن، مردم در معابد و زیارتگاه‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جمع می‌شوند. البته در شهر توکیو افراد به این سویه توجه ندارند و احساس شادی دارند.

در تایلند، مقامات اجازه دادند تا مهمانی‌های شب سال نو و نمایش‌های آتش‌بازی با تدابیر شدید محدودیت کرونایی ادامه پیدا کنند و مراسم نیایش شب سال نو که معمولا در معابد بودایی برگزار می‌شود نیز به صورت آنلاین برگزار شود.

هشدار سازمان بهداشت جهانی برای برگزاری جشن‌های سال نو

سازمان بهداشت جهانی نسبت به زمان‌های سخت پیش رو هشدار داده و گفته است که سویه اُمیکرون می‌تواند به عنوان سونامی موارد ابتلا در جهان باشد و فشار زیادی بر کارکنان خسته سیستم‌های بهداشتی جهان وارد کند.

کارشناسان بر این باورند که سال ۲۰۲۲ به‌عنوان مرحله جدید این بیماری با کشندگی کمتر خواهد بود و امیدارند که این سال برای همه بهتر باشد زیرا جهان به یک تغییر بزرگ نیاز دارد.

منابع

gulfnews.com

aljazeera.com

thejournal.ie

seychellesnewsagency.com

trtworld.com

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا