کمین اومیکرون و بی‌توجهی شهروندان اردبیلی به خطر شیوع احتمالی آن


کمین اومیکرون و بی‌توجهی شهروندان اردبیلی به خطر شیوع احتمالی آن

اردبیل - ایرنا- اومیکرون سویه جدید ویروس کرونا که از آفریقا خیزش خود را آغاز و سلطه و حضورش در اروپا، آمریکا و آسیا سرعت گرفته است با ورود به مرزهای ایران، منتظر فرصتی است تا در بی‌توجهی شهروندان ضربه نهایی خود را بر پیکر نحیف سلامت جامعه وارد کند.

شهروندان اردبیلی که چندین ماه پس از پایان پیک پنجم شیوع کرونا روزهای نسبتا آرامی را سپری می‌کنند همچنان به خطر قریب الوقوع اومیکرون بی‌توجه بوده و چنان رفتار می‌کنند که گویی کرونا از بین رفته و همه چیر به روال عادی برگشته است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک در آئین و اجتماعات به پایین‌ترین حد خود رسیده و جشن‌های عروسی، دورهمی‌ها و مجالس ترحیم شکل قبلی خود حتی در مواقعی شبیه پیش از شیوع کرونا شده است.

به گفته معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل این روزها رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان اردبیل بسیار کمتر شده و به زیر 46 درصد رسیده است.

رضا قاسمیان افزود: با تغییر وضعیت هوا و عدم امکان تهویه به‌دلیل سرما در منازل، مراکز عمومی و ادارات، نگرانی‌ها نسبت به انتشار سریع سویه اومیکرون افزایش یافته است.

وی بیان کرد: طبق اعلام کارشناسان، تاثیر ماسک بیش از چهار برابر تزریق واکسن است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی مهمترین ابزار پیشگییری از کرونا می‌باشد.

دکتر شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز وضعیت کنونی شیوع کرونا در این استان را شکننده خواند و با اشاره به افزایش احتمال ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا و صعودی شدن شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان گفت: کنترل شیوع کرونا بدون همراهی مردم میسر نیست.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از دورهمی، عادی‌انگاری بیماری کووید.۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان افزود: طبق هشدارهای قبلی، چرخش شیوع ویروس در جامعه برقرار است و با سرد شدن هوا و کم شدن تهویه فضاهای سربسته، احتمال انتشار ویروس بیشتر شده است.

او هشدار داد که اومیکرون در حال جولان در اروپاست و متاسفانه عادی انگاری بویژه در مراسم ترحیم و دورهمی ها وضعیت خطرناکی را در استان پدید آورده است.

وی بیان کرد: با اقدامات پیشگیرانه از جمله تزریق نوبت سوم واکسن و نیز استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی باید دست بدست هم داده و از خیزش شوم کرونا جلوگیری کرد.

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، با تایید ابتلای یکی از شهروندان استان اردبیل به سویه اومیکرون کرونا در استان هرمزگان، بیم شیوع موج ششم کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص احتمال شیوع موج ششم کرونا هشدار داد و خواستار مشارکت مردم در کنترل و مهار کووید.۱۹ در استان شد.

این دانشگاه خواستار اقدام عاجل برای جلوگیری از موج ششم کرونا در استان اردبیل شد و اعلام کرد: سویه اومیکرون ویروس کرونا تندتر سریع‌تر و خشن‌تر از همه سویه‌های قبل بوده و سرعت واگیری آن چندین برابر سویه دلتاست.

در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بر رعایت دقیق فاصله ۲ متر شهروندان از یکدیگر و استفاده از ماسک در اماکن عمومی و محافل خانوادگی تاکید شده و آمده است: خطر شیوع اومیکرون جدی است شهروندان باید هر چه سریع‌تر واکسیناسیون خود را کامل کرده و دُز سوم را نیز تزریق کنند.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در اطلاعیه خود اعلام کرده است که تمامی شهروندانی که حداقل سه ماه پیش دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، جهت دریافت دُز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

در این اطلاعیه با اشاره به قدرت و سرعت بالای سرایت سویه اومیکرون کرونا، بر تهویه مناسب در منزل تاکید شده و آمده است: شهروندان هر ساعت یکبار، پنجره‌ها را به مدت پنج دقیقه باز کنند.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل علائم سویه اومیکرون ویروس کرونا را شبیه سرماخوردگی اعلام کرده و سردرد، خستگی، بیحالی و ضعف را از علائم ابتلا به این سویه عنوان کرده و خواستار قرنطینه خانگی مبتلایان احتمالی شده است.

این مرجع بهترین راه مقابله با سویه اومیکرون ویروس کرونا را واکسیناسیون، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از هرگونه تجمع و شستن دست عنوان کرده است.

در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ضمن تاکید بر استفاده از ماسک مناسب در محیط‌های با تهویه ضعیف، مدت قرنطینه مبتلایان به سویه اومیکرون کرونا حداقل ۲ هفته عنوان شده و آمده است: شهروندان در صورت داشتن تب یا هر علامت تنفسی حتی به شکل خفیف و یا سابقه تماس نزدیک با یک فرد مشکوک به کرونا ابلا را جدی گرفته و با تشخیص زودهنگام و قرنطینه به موقع در کاهش روند انتقال بیماری مشارکت کنند.

در این اطلاعیه توصیه شده است که شهروندان استان اردبیل در صورت مشاهده هر کدام از علائم تب، سرفه، بدن درد، ضعف، گلودرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، دل‌پیچه، تهوع، استفراغ و اسهال، با مراجعه و درمان بموقع، از بدتر شدن بیماری پیشگیری کنند.

فرماندار اردبیل هم با تاکید بر تشدید نظارت‌ها در اماکن عمومی به دلیل احتمال شیوع سویه اومیکرون، اظهار کرد: از اتحادیه‌ها و اتاق اصناف نیز خواسته شده است که نظارت مستمر بر بازار، پاساژها، تالارها و غذاخوری‌ها داشته باشند.

وی تاکید کرد: ارایه خدمات در بانک‌ها، اداره‌ها، دفترهای پیشخوان و سایر مرکزهای خدماتی اردبیل هم باید با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی صورت بگیرد.

امامی یگانه اضافه کرد: هرگونه اقدام پیشگیرانه برای کنترل شیوع احتمالی این بیماری در شرایط کنونی نقش موثری خواهد داشت و بر این اساس مقرر گردید اعضای پایگاه‌های بسیج، داوطلبان جمعیت هلال احمر و ناظران بهداشت محیط برای نظارت بر اماکن عمومی حضور فعالی داشته باشند.

هم‌اکنون به جز شهرستان پارس‌آباد که در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارد، بقیه شهرستان‌های استان شامل بیله‌سوار، نیر، کوثر، گرمی، سرعین، خلخال، اصلاندوز، نمین، مشکین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی شیوع قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۱۱۴ نفر مبتلا به بیماری کووید-19 در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۳ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تاکنون ۲ هزار و ۶۱۱ نفر از شهروندان استان اردبیل بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند.

از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۷۹۱ هزار و ۹۴۶ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

تاکنون برای بیش از ۸۰ درصد جمعیت هدف ساکن این استان واکسن تزریق شده است که ۹۰۷ هزار و ۵۷۷ دُز واکسن نوبت اول و ۷۸۶ هزار و ۱۲۴ دُز واکسن نوبت دوم و ۹۸ هزار و ۲۴۵ نفر دُز سوم واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع چنین ویروسی را در آن کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رائفی پور: مستاجرم