بازار‌های مالی این هفته را استراحت می‌کنند


بازار‌های مالی این هفته را استراحت می‌کنند

بسیاری از فعالان بازار‌های مالی معتقدند که نرخ سکه در روز‌های پیش رو تغییر چندانی نداشته باشد و بازار سرمایه نیز روند افزایشی شدیدی را تجربه نخواهد کرد وارد فاز استراحت می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته شاخص کل بورس رشد بیش از ۲ درصدی داشت اما از طرفی بازار با خروج نقدینگی حقیقی به میزان یک هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان مواجه بود. در چند هفته گذشته بازار سرمایه تحت تاثیر حواشی مختلفی بود که برخی از آن‌ها با تصمیمات دولت رفع شد. تصمیماتی مانند بسته ۱۰ بندی وزارت اقتصاد برای حمایت از بورس از آن دست بود اما گویا همچنان گمشده‌ای هست که باعث شده رونق و اعتماد کامل سرمایه‌گذاران به بازار جلب نشود.

انتظار تعادل و ورود بازار سرمایه به فاز استراحت، احتمال بیشتری دارد

مهدی قلی‌پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با‌ اشاره به وضعیت بازار سرمایه در هفته آتی گفت: پیش بینی بازار با توجه به تحولات سریع و اخباری که هر لحظه منتشر می‌شوند، دشوار شده ولی بعد از رشد ۸ درصدی بازار طی دو هفته گذشته، انتظار تعادل و ورود به فاز استراحت، احتمال بیشتری دارد. احتمالا بازار در ابتدای هفته با منفی شروع و در انتهای هفته با مثبت پایان یابد. در این صورت در هفته آینده شاخص کل تغییر خاصی نخواهد داشت، مگر اینکه اخبار جدیدی منتشر شوند. در کل انتظار نزول در هفته آتی بیشتر از صعود خواهد بود و احتمالا شاخص کل بیشتر از شاخص هم وزن افت خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت شاخص هم وزن و فرابورس نیز گفت: شاخص هم‌وزن نیز با توجه به اخبار منتشره در مورد برجام و دلار ۴۲۰۰ تومانی وضعیت بهتری را خواهد داشت. چرا که با تعطیل شدن مذاکرات برجام تا ابتدای سال ۲۰۲۲ انتظار تحول جدیدی در بازار ارز نداریم که بتواند روند بازار سرمایه را دچار نوسان شدید کند.

او گفت: شاخص فرابورس نیز در هفته آینده به روند کم نوسان خود ادامه خواهد داد.

بازار در هفته آتی به استراحت می‌رود

او در ادامه گفت: بازار طی هفته‌های گذشته شاهد حمایت بوده و این هفته نیز این وضعیت، ادامه‌دار خواهد بود. چرا که علی رغم خروج پول حقیقی با رشد شاخص‌ها مواجه بودیم و با توجه به افزایش ارزش معاملات خرد، سهامدار حقیقی از این حمایت‌ها، برای نقد کردن دارایی‌های خود استفاده کرده و احتمالا در هفته جدید نیز این حمایت‌ها ادامه داشته باشد.

قلی پور در پاسخ به این پرسش که، در هفته آتی کدام صنایع می‌توانند پیشتاز باشند؟ گفت: در هفته گذشته که با خروج نقدینگی حقیقی به میزان ۱۴۴۰ میلیارد تومان مواجه بودیم، صنعت حمل و نقل با میزان ۴ میلیارد تومان، بیشترین جذب نقدینگی حقیقی را داشت و در کنار آن صنایع دارویی، قند و شکر، رایانه و فعالیت های وابسته به آن و مخابرات، سیمان و زراعت جز معدود صنایع بودند که پول حقیقی‌ها را به خود جذب کردند.

او ادامه داد: بیشتر این صنایع که مورد توجه واقع شده اند به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عکس‌العمل نشان دادند. مابقی صنایع به اخبار جدید از جمله، شرایط مذاکرات برجامی، بازار ارز، بودجه ۱۴۰۱ و مباحث مالیاتی و نرخ‌گذاری مربوط به آن مرتبط خواهند بود. در کل تا زمان انتشار گزارش‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها از ابتدای بهمن ماه، انتظار تحول خاصی در بازار به تبعیت از صنایع بزرگ را نداریم و بعد از انتشار این گزارش‌ها معتقدم که صنایع سیمان، فولاد و برخی از ماشین‌آلاتی‌ها و فرآورده‌های نفتی موتور محرک بازار خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اخبار تاثیرگذار بر بازار سرمایه در هفته آتی گفت: اخبار مربوط به بودجه ۱۴۰۱ به ویژه در مورد نرخ‌های دولتی در بودجه از جمله ارز، نرخ خوراک صنایع، انرژی، بهره مالکانه معادن، مالیات‌های مختلف، تامین مالی دولت از بازار سرمایه همچنان از موضوعات داغ اثرگذار بر بازار هستند. نوسانات بازار ارز و نرخ‌های سود در بازار بدهی نیز تحت نظر فعالان بازار خواهند بود.

قلی پور افزود: اما انتظارم این است که ارزش معاملات خرد از ۳ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان روزانه در هفته گذشته به حدود ۳ هزار میلیارد تومان در روز کاهش یابد و شاهد خروج روزانه پول حقیقی در سطح ۲۰۰ میلیارد تومان باقی بماند. هنوز شرایط طوری نیست که امیدوار به ورود نقدینگی جدید بود.

اخبار داخلی و خارجی مانع جدی‌ برای افزایش قیمت ارز شد

پیش‌بینی‌های بازیگران بازار ارز از قیمت دلار برای اوایل این هفته همچنان به دور از شرایط کنونی نبود و در حوالی قیمت ۲۹‌هزار و ۷۵۰ تا ۸۵۰ تومان ارائه می‌شد. طبق بررسی گفت‌وگو‌های هسته مرکزی بازار این طور به‌نظر می‌رسد که اخبار داخلی و خارجی منتشر شده در این هفته توانسته مانع جدی‌ای مقابل افزایشی‌های بازار باشد و دست این افراد را از افزایش شدید نرخ دلار کوتاه کند.

قیمت طلا و سکه تغییر چندانی نخواهد داشت

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:در هفته گذشته افزایش حباب سکه عامل اصلی گران تر شدن نرخ سکه شد در هفته گذشته بازار روند با ثبات و آرامی را طی کرد و قیمت ها نوسان شدیدی را نداشت .

او افزود : این هفته شروع تعطیلات سال نو میلادی است و بنابراین بازارهای جهانی فعالیتشان کاهش پیدا می کند به نظر نمی رسد قمیت اونس طلا تغییرات زیادی را داشته باشد

کشتی آرای گفت: بنابراین ثبات قیمت اونس جهانی برای این هفته پیش بینی می شود و با توجه به ادامه مذاکرات هسته ای ارزش ریال بالا رفته و قیمت ارز کاهش پیدا کرده است به همین دلیل به نظر می رسد در این هفته با توجه به متغیر های تاثیر گذار در بازار قمیت طلا و سکه تغییر چندانی نخواهد داشت و در همین بازه نوسان خواهد داشت.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز