جراحی زیبایی چه فرقی با جراحی پلاستیک دارد؟


جراحی زیبایی چه فرقی با جراحی پلاستیک دارد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی، اصطلاحاتی کاملا یکسان هستند. جالب است بدانید که اگرچه هدف هر دو رشته علم پزشکی، بهبود وضعیت بدن افراد است اما از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوت هستند. حتی جراحان زیبایی و پلاستیک نیز ممکن است صلاحیت‌ها و تخصص‌های متفاوتی داشته باشند.

جراحی زیبایی چه فرقی با جراحی پلاستیک دارد؟

اغلب افراد جراحی پلاستیک را با جراحی زیبایی اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند که هر دوی آن‌ها یکسان هستند. در حالی که جراحی زیبایی نوعی جراحی پلاستیک است و پزشک زیبایی فقط می‌تواند عمل‌های زیبایی را انجام دهند. بسیاری از مردم هم تصوری که از جراحی پلاستیک دارند، جراحی‌هایی است که بازیگران سینما انجام می‌دهند تا بتوانند ظاهر جوان خود را حفظ کنند. با این حال، اگرچه هردو تخصص‌های نزدیکی به هم هستند اما از نظر فنی، تفاوت بارزی بین جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی وجود دارد که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

در این مطلب می‌خوانید:

تفاوت عمده میان جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی چیست؟ جراحی زیبایی چه مواردی را شامل می‌شود؟ جراحی پلاستیک چه مواردی را شامل می‌شود؟ بیمه‌ به کدام‌ جراحی تعلق می‌گیرد؟

بیشتر بخوانید: تمام چیزی که باید بعد از عمل لیفت بازو بدانید

تفاوت عمده میان جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی چیست؟

در ادامه به بررسی تفاوت‌های کلی این دو نوع جراحی می‌پردازیم.

۱. جراحی پلاستیک ترمیمی

جراحی پلاستیک ترمیمی ممکن است تحت پوشش بیمه باشد، در حالی که جراحی پلاستیک زیبایی انتخابی است و معمولا تحت پوشش بیمه نیست.

در این نوع جراحی پلاستیک، بخش‌هایی از بدن را که از نظر زیبایی یا عملکرد، تحت تأثیر عفونت، تومور، بیماری، نقص‌های مادرزادی، ناهنجاری‌های رشدی یا آسیب قرار گرفته‌اند، درمان می‌شوند.

۲. جراحی زیبایی

در این نوع جراحی، قسمت‌هایی از بدن تقویت می‌شوند یا تغییر شکل می‌دهند.
جراحی پلاستیک ترمیمی ممکن است تحت پوشش بیمه باشد، در حالی که جراحی پلاستیک زیبایی انتخابی است و معمولا تحت پوشش بیمه نیست.
بازسازی سینه پس از ماستکتومی یک عمل ترمیمی است که فقط جراح پلاستیک باید انجام دهد. انجام لیفت سینه یک عمل زیبایی است که می‌تواند توسط جراح پلاستیک یا زیبایی انجام شود.

بیشتر بخوانید:‌عوارض جراحی ماموپلاستی، آیا میدانید؟

جراحی پلاستیک و زیبایی می‌تواند شامل روش‌های جراحی کم تهاجمی یا حتی غیر جراحی باشد.

در تعریف کلی‌تر می‌توان گفت که جراحی پلاستیک به بازسازی عیوب صورت و بدن ناشی از اختلالات مادرزادی، جراحات، سوختگی‌ها و بیماری‌ها می‌پردازد و نوعی جراحی بازسازی کننده است. به این معنی که بر اصلاح نواحی ناکارآمد بدن متمرکز است. به این نوع جراحی، جراحی ترمیمی نیز می‌گویند.

جراحی زیبایی شاخه‌ای از پزشکی است که به بهبود ظاهر از طریق تکنیک‌های مختلف جراحی و پزشکی اختصاص دارد. این نوع جراحی را می‌توان در هر نقطه از بدن از جمله صورت، گردن، سینه و شکم انجام داد. در واقع ناحیه‌ای که باید درمان شود، از نظر کارایی دچار نقص نیست اما ممکن است نیاز به بهبود زیبایی داشته باشد.

جراحی زیبایی چه فرقی با جراحی پلاستیک دارد؟

جراحی زیبایی چه مواردی را شامل می‌شود؟

هدف جراح زیبایی، بهبود ظاهری بیمار است و از این رو، روش‌ها، اصول و تکنیک‌های مورد استفاده کاملا روی این نتیجه تمرکز می‌کنند. هدف، بهبود تناسب، جذابیت زیبایی ظاهری و تقارن بخشی از بدن است که روی آن جراحی انجام می‌شود.
جراحی زیبایی در تمام نواحی بدن از جمله سر و گردن قابل انجام است. این جراحی یک انتخاب داوطلبانه توسط بیمار محسوب می‌شود. جراحی زیبایی می‌تواند توسط جراحان پلاستیک و همچنین پزشکان رشته‌های مختلف پزشکی انجام شود.

بیشتر بخوانید: قیمت جراحی بینی در سال ۱۴۰۰

روش های جراحی زیبایی عبارتند از:

کانتورینگ بدن

شامل درمان ژنیکوماستی، لیپوساکشن و تامی تاک است.

تغییر سایز سینه

شامل بزرگ کردن، کوچک کردن و لیف سینه می‌شود.

کانتورینگ صورت

شامل برجسته سازی گونه، چانه و رینوپلاستی می‌شود.

جوان‌سازی صورت

شامل لیفت ابرو، پلک، صورت و گردن می‌شود.

جوان‌سازی پوست

شامل بوتاکس، فیلر درمانی و لیزر می‌شود.

جراحی زیبایی چه فرقی با جراحی پلاستیک دارد؟

جراحی پلاستیک چه مواردی را شامل می‌شود؟

تمرکز اصلی جراحی پلاستیک، به منظور بازسازی ظاهری طبیعی و بازگرداندن عملکردهای طبیعی بخشی از بدن است که تحت عمل جراحی قرار گرفته است.
این نوع جراحی به عنوان یک تخصص تعریف می‌شود که شامل بازسازی نواقص صورت و بدن است که به دلایلی مانند مادرزادی، سوختگی، بیماری و آسیب به وجود آمده‌اند. هدف از جراحی پلاستیک، بازسازی و فعال کردن اعضای بدن ناکارآمد در حالت طبیعی است.

بیشتر بخوانید: دستگاه آر اف واژینال هیگز تاثیر دارد یا عارضه؟

برخی از روش‌های جراحی پلاستیک:

جراحی ترمیم سوختگی جراحی دست بازسازی سینه‌ها ترمیم عیوب مادرزادی بازسازی اندام تحتانی جراحی اصلاح اسکار

اگرچه جراحی پلاستیک و عمل جراحی زیبایی هردو برای بهبود بدن بیمار انجام می‌شوند، اهداف و روش‌های انجام آن‌ها متفاوت است.

بیشتر بخوانید: عمل زیبایی شکم، بعد از زایمان

بیمه‌ به کدام‌ جراحی تعلق می‌گیرد؟

از آن‌جایی که جراحی پلاستیک از نظر پزشکی برای بازگرداندن عملکرد قسمت آسیب دیده یا معیوب بدن ضروری است، ممکن است تحت پوشش بیمه پزشکی قرار گیرد. بیمار باید جزئیات را از ارائه دهنده بیمه خود بپرسد.
و از آن‌جایی که جراحی زیبایی در صورت عدم وجود نشانه‌های پزشکی، با افزایش زیبایی سروکار دارد، ممکن است تحت پوشش بیمه پزشکی قرار نگیرد. بیمار در این شرایط هم باید برای جزئیات بیشتر، با ارائه دهنده بیمه خود صحبت کند.

جراحی زیبایی چه فرقی با جراحی پلاستیک دارد؟

کلام آخر

برخلاف تصور بسیاری از افراد، جراحی زیبایی و جراحی پلاستیک تفاوت‌های گسترده‌ای با یکدیگر از نظر هدف، انواع و نحوه انجام دارند. جراحی زیبایی بیشتر بر بهبود زیبایی تمرکز دارد و جراحی پلاستیک بیشتر بر بهبود عملکرد اجزاء یا اعضای بدن تمرکز دارد. پیشنهاد می‌کنیم سری به کلینیک پوست، مو و زیبایی نی نی بان بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان