مینو محرز: هنوز هم از واکسن برکت دفاع می‌کنم/ ترجیح دادم مدتی مصاحبه نکنم


مینو محرز:  هنوز هم از واکسن برکت دفاع می‌کنم/ ترجیح دادم مدتی مصاحبه نکنم

مینو محرز،‌متخصص عفونی و از مسئولان ارزیابی علمی واکسن برکت می‌گوید: هنوز هم از واکسن برکت دفاع می‌کنم.

مستوره برادران نصیری: علی‌رغم اینکه مدت‌ها به‌شکل جدی با رسانه‌ها درباره ویروس کرونا و آخرین اخبار ساخت واکسن ایرانی کرونا گفت‌وگو می‌کرد اما مدتی بود که سکوت اختیار کرده بود. مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و از مسئولان ارزیابی علمی واکسن برکت درباره دلایل سکونتش، به فشار سنگین کاری در طول پیک پنجم کرونا و برخورد برخی از رسانه‌ها اشاره می‌کند.

او همچنان از مدافعان سرسخت واکسن کروناست و درباره آینده کووید نگرانی‌های جدی دارد و از مهم‌ترین توصیه‌اش به مردم استفاده از ماسک و رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی است.

گفت‌وگوی خبرآنلاین با دکتر محرز را بخوانید:

مینو محرز:  هنوز هم از واکسن برکت دفاع می‌کنم/ ترجیح دادم مدتی مصاحبه نکنم

مدتی‌ بود از شما خبری نبود، با رسانه‌ها گفت‌وگو نداشتید و در سکوت بودید؟

روحیه‌ام مناسب نبود،‌ از یک طرف آمار مرگ و میرها در پیک پنجم بسیار بالا بود و واقعا دوره سختی را گذرانیدم و اصلا وقت مصاحبه نداشتم،‌ از طرفی از برخورد برخی رسانه‌ها ناراحت بودم،‌ برخی رسانه‌ها با جبهه‌گیری‌های خاص برداشت‌های خودشان را از حرف‌های من برجسته می‌کردند و در این فضا تصمیم گرفتم مدتی با رسانه‌ها صحبت نکنم مگر اینکه نیاز شود به مردم اطلاع‌رسانی کنم.

در حال حاضر درباره چه موضوعی باید به مردم اطلاع‌رسانی کنید؟

متاسفانه برخی‌ها استفاده از ماسک را فراموش کرده‌اند و این خیلی خطرناک است. هنوز هم مهم‌ترین توصیه‌ها برای پیشگیری از کووید استفاده از ماسک،‌ شست و شوی دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. علاوه بر این‌ها واکسن هم اثرگذازی ثابت‌ شده‌ای برای جلوگیری از مرگ و میر دارد،‌اما سه روشی که گفته شد مهم‌ترین عوامل پیشگیری است که اخیرا می‌بینیم رعایت این پروتکل‌ها کمتر شده است.

وضعیت اومیکرون در دنیا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اومیکرون بابت سرعت انتقال بالایی که دارد، در حال گسترش در دنیاست،‌ مرگ و میر سویه اومیکرون به نسبت سویه دلتا بسیار پایین است اما چون تعداد زیادی از افراد جامعه را مبتلا می‌کند، می‌تواند برای برخی‌ها از جمله کسانی که واکسن نزده‌اند خطر مرگ داشته باشد. بر همین اساس چون استقبال از واکسن در آمریکا به نسبت اروپا کمتر بوده، تعداد مرگ و میرهای کرونا در آمریکا این روزها به شدت افزایش یافته است.

درباره ورود اومیکرون به کشور و اینکه چه سرنوشتی خواهد داشت، چه فکر می‌کنید؟

اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراموش شود، همان مشکلات پیک‌های سابق پیش خواهد آمد، متاسفانه برخی‌ها استفاده از ماسک را فراموش کرده‌اند، درحالی‌که هنوز هم ماسک، شستن دست‌ها و توجه به فاصله اجتماعی مهم‌ترین فاکتورهای پیشگیری از ابتلا به کرونا محسوب می‌شود.

تجربه دنیا نشان داده کسانی که واکسن زده‌اند کمتر دچار مرگ و میر ناشی از ابتلا به اومیکرون شده‌اند، پس توصیه می‌شود حتما کسانی که واکسن نزده‌اند اقدام کنند و واکسن‌زده‌ها هم نسبت به زدن دوز سوم حتما هر چه زودتر پیگیر باشند. اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیتی که در پیک پنجم داشتیم،‌ فعلا آمار مرگ و میرها پایین باشد.

چطور؟

ببینید در پیک پنجم واقعا وضعیت وحشتناکی را پشت سر گذاشتیم،‌ شخصا طی ۴۵ سال کار طبابت آن‌قدر جواز فوت صادر نکرده بودم که در آن ایام انجام دادم، بدترین تجربه بود و متاسفانه فوتی‌های زیادی داشتیم،‌ با توجه به آن میزان از ابتلا، در حال حاضر آمارها پایین است.

یعنی معتقدید که ایمنی گله‌ای بوجود آمد؟

ایمنی گله‌ای پیش آمده اما باید توجه کنیم که کلا ایمنی گله‌ای موقت است و تاثیرگذاری موقتی دارد،‌ با هر سویه جدید ممکن است باز به همان آمارهای زیاد ابتلا و مرگ و میر برسیم.

درباره واکسن برکت صحبت کنیم، شما از مدافعان این واکسن بودید،‌ اما بدقولی‌ها در تولید واکسن کمی روی اعتماد عمومی اثر گذاشت.

ببینید من هنوز هم از واکسن برکت دفاع می‌کنم،‌از لحاظ علمی این واکسن موثر و بی‌عارضه است،‌ خودم باورش دارم که سه دوز از برکت را تزریق کردم،‌ بدقولی‌های تولید و توزیع به گروه علمی ربطی ندارد،‌ اما بخاطر حجم زیاد تولید واکسن در دنیا،‌ و اینکه برخی از مواد تولید واکسن وابسته به عواملی هست،‌ مشکلاتی در روند تولید پیش آمد،‌اما این مسائل ربطی به اعتبار علمی واکسن برکت ندارد.

آینده کووید چه می‌شود؟

پاسخ به این سوال مشکل است اما فعلا چیزی که می‌توانم بگویم این است که امیدوارکننده نیست،‌ ویروس کرونا مدام تغییر ماهیت می‌دهد و حتی قوی‌تر هم می‌شود و این مساله نگران‌کننده است.

بیشتر بخوانید:

فروپاشی نظام درمان در مواجهه با سونامی مبتلایان به انواع کووید

چقدر باید از امیکرون بترسیم؟

۴۷۴۷

کد خبر 1588225

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر