جزییات تامین مالی زنجیره‌ای تولید توسط نظام بانکی


جزییات تامین مالی زنجیره‌ای تولید توسط نظام بانکی

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان بانک مرکزی و وزارت صمت جزییات اجرای این طرح را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، دکتر علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان بانک مرکزی و وزارت صمت با اشاره به مزیت‌های این سیاست گفت: با اجرایی شدن این سیاست نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها کمتر خواهد شد و فشار بر سیستم بانکی نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بهبود ترازنامه بانک‌ها نیز از مزیت‌های دیگر این تفاهم‌نامه است، افزود: یکی از برنامه‌های اصلی بنده در ابتدای ورود به بانک مرکزی، هدایت منابع و اعتبارات به سمت بخش مولد کشور بوده است که این تفاهم‌نامه یکی از مصادیق مهم آن محسوب می‌شود.

صالح آبادی با بیان اینکه این طرح را به صورت آزمایشی در 7 بانک عامل صنعت و معدن، صادرات، ملی، ملت، تجارت، پارسیان و مسکن آغاز خواهیم کرد، ادامه داد: تفاهم نامه تامین مالی زنجیره‌ای در زنجیره فلزات، خودرو، ساختمان، لوازم خانگی، صنایع غذایی، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و تجهیزات فعال خواهد شد و سپس به مرور به صنایع دیگر نیز تعمیم خواهد یافت.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اجرای این تفاهم‌نامه باعث کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها خواهد شد، تصریح کرد: زیرساخت‌های این امر در هفت بانک عامل به صورت کامل فراهم شده و با امضای این تفاهم‌نامه صورت حساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت دریافت خواهد شد.

صالح آبادی تصریح کرد: در حال حاضر که فرآیند تامین مالی زنجیره ای را نداریم، هر بنگاه اقتصادی به بانک مراجعه و درخواست تسهیلات و سرمایه در گردش می‌کند، در حالی که با اجرای این تفاهم‌نامه هر بنگاه اقتصادی می‌تواند به جای دریافت پول، برات الکترونیکی بگیرد و به زنجیره بعدی بدهد و این امر تا پایان زنجیره پیش برود و در نهایت زنجیره نهایی می‌تواند اوراق را نزد بانک تنزیل کند یا اینکه تا زمان سررسید نگه دارد و پول را از بانک دریافت کند.

وی ادامه داد: به جای تمرکز صرف بر نقدینگی از ابزارهای اعتباری هم برای تامین مالی بنگاه‌ها در این سازوکار استفاده خواهد شد که منجر به تسریع و بهبود فرآیند تامین مالی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این تفاهم نامه در راستای هدایت منابع به سمت تولید و نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات که از برنامه‌های مهم بانک مرکزی است، اجرا می‌شود.

صالح آبادی گفت: دستورالعمل زنجیره تامین و برات الکترونیک و چارچوب های لازم به شبکه بانکی ابلاغ شده است. ضمن اینکه در گام بعدی این طرح، کار مشترک را با وزارت تعاون و جهاد کشاورزی آغاز خواهیم کرد تا دیگر صنایع هم وارد این تفاهم‌نامه شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان