میزان به‌کارگیری نیروی کار در صنعت ساختمان افزایش یافت


میزان به‌کارگیری نیروی کار در صنعت ساختمان افزایش یافت

تهران- ایرنا- اتاق تعاون ایران اعلام‌کرد: بررسی های آماری در صنعت ساختمان نشان داد که عدد شامخ کل در آذر ماه 43.98 بوده است که نسبت به ماه قبل افزایش جزئی داشته است. همچنین میزان به‌کارگیری نیروی کار افزایش یافته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از اتاق تعاون ایران، در واکاوی آماری آذرماه صنعت ساختمان مشخص شد مولفه‌های سرعت انجام سفارش‌ها، موجودی مواد اولیه خریداری شده، میزان سفارش‌های جدید مشتریان و نیز قیمت محصولات تولید شده (خدمات ارائه شده) نسبت به ماه قبل با تغییری جزئی وضعیت مشابهی را تجربه کردند.

همچنین مولفه‌های مصرف حامل‌های انرژی، قیمت خرید مواد اولیه، میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی و میزان فروش کالاها و خدمات افزایش داشتند.

شاخص انتظارات تولید در ماه آینده با رقم (۵۱.۸۵) نسبت به ماه قبل (۳۹.۳۸) افزایش قابل توجهی یافت که انتظار بهتر شدن وضعیت فعالیت‌های ساختمانی در دی‌ماه نسبت به آذر ماه پیش‌بینی می‌شود. شاخص میزان قیمت مواد اولیه با ثبت عدد ۷۵.۴۶ نسبت به ماه قبل افزایش چشمگیری داشت که نشان‌دهنده توقف روند ثابت قیمت‌ها در چند ماه گذشته و تورم قیمت مصالح پایه در این صنعت است.

قیمت محصولات تولید شده (یا خدمات ارائه شده) نسبت به ماه قبل افزایش نسبی داشت که این دومین ماه متوالی افزایش شاخص این مولفه است. شاخص میزان فروش با ثبت عدد ۴۳.۹۸ نسبت به ماه قبل افزایش نسبی داشته است. همچنین عدد شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان در دی‌ماه نسبت به آذرماه به مقدار ۵۱.۸۵ رسید.

با توجه به افزایش شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های شرکت در ماه آینده و افزایش عدد شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی، همچنین کاهش شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کارهای معوق و ناتمام شرکت‌های ساختمانی طبق پیش بینی که از ماه های آینده وضعیت فعالیتشان دارند برای شروع فعالیتی گسترده در طرح جهش تولید مسکن آماده و منتظر تصمیمات سیاستگذاران کلان بخش مسکن هستند.

گفتنی است، از میان شاخص‌های گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابند، شاخص (Purchasing Manager’s Index) PMI که در فارسی به اختصار شامخ‌ نامگذاری شده است، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد. درحال حاضر شاخص شامخ برای حدود ۲۹ هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور جهان محاسبه و منتشر می‌شود. نتایج این شاخص که بر اساس پایش پرسشنامه‌ای به دست می‌آید، بینش آنی و تصویر سریعی از شرایط اقتصاد کلان به‌ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش‌های ساختمان، صنعت و خدمات ارائه می‌دهد.

اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن به‌صورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت