تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم


تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

تهران- ایرنا- عطر و بوی حاج قاسم بر فضای تئاتر کشور همزمان با قرارگرفتن در آستانه دومین سالروز شهادت سردار و خبر مدیرکل هنرهای نمایشی مبنی بر ادامه فعالیت سالن‌های نمایش و عدم ابلاغ محدودیت‌ها اهم اخبار تئاتر طی روزهای اخیر به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نیمه نخست دی‌ماه ۱۴۰۰ مملو از اخبار خوب و خوش برای هنرمندان تئاتر بود. افزایش تب و تاب نزدیک شدن به جشنواره‌های تئاتری به‌ویژه رویداد جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در سومین گام اجرایی خود، در آستانه دومین سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، هوا و فضای تئاتری را با نام و یادِ حاج قاسم عطرآگین کرده است.

همچنین برگزاری نشست خبری سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی در کنار دیگر اتفاقات تئاتری مرتبط با سردار دل‌ها و افتتاح سامانه ارتباط با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت تسریع در رسیدگی به امور و مطالبات جامعه هنری از دیگر اخبار مهم و خوشایند حوزه هنرهای نمایشی کشور به شمار می‌رود.

تسریع روند واکسیناسیون و اعلام خبر استفاده از ظرفیت صددرصدی تماشاخانه‌ها بخش مهم دیگر از بازگشت آرامش میان گروه‌های تئاتری است. هر چند در این میان شاهد ورود و ثبت بسیار محدود از سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون در کشور بودیم اما مسئولان تئاتر کشور برای مقابله با این ویروس و عدم ایجاد خلل در مسیر استمرار روزهای رونق و شکوفایی مجدد تئاتر در کشور بیش از هر زمانی در حال تلاش وکوشش هستند تا شاهد تاثیر نامطلوب این ویروس بر ادامه مسیر گرم فعالیت حوزه هنرهای نمایشی، هنرمندان و مخاطبان آن نباشیم.

از مهم‌ترین اخبار حوزه هنرهای نمایشی طی هفته‌، از پنجم تا دهم دی ماه ۱۴۰۰ خورشیدی می‌توان به بازتاب مکتب سلیمانی به زبان تئاتر؛ تراز هنر انقلاب و مقاومت، نام سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی؛ اعتبار و هویت جشنواره سردار آسمانی، بودجه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی جشنواره سردار آسمانی، مشارکت تمام ایران در جشنواره سردار آسمانی، عدم وجود محدودیت برای ارائه آثار به جشنواره تئاتر فجر، تاکید بر کلیدواژه‌های میراث زیست حاج قاسم، زندگی سردار سلیمانی و ظرفیت دهه‌ها تولید کار هنرمندانه، سردار دل‌ها؛ محور تولید تله‌تئاتر «اتوبان خاطره»، بررسی ضرورت تعیین حریم تئاتر شهر در ۲۰:۳۰، بازگشت محدودیت‌های کرونایی نیازمند ابلاغیه ستاد ملی مقابله کرونا، رونمایی سامانه ارتباط با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معرفی داوران بخش نمایش صحنه‌ای جشنواره هنرهای نمایشی کانون، معرفی هیات انتخاب سومین جشنواره تئاتر تک‌نفره خلاق ایثار و ترجمه کتاب بازیگری مایکل کین اشاره کرد.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

بازتاب مکتب سلیمانی به زبان تئاتر؛ تراز هنر انقلاب و مقاومت

سیدمحمد یاشار نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری روایت فتح در نشست خبری سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی گفت: تلاش کردیم به واسطه این جشنواره، افکار، اندیشه و مکتب حاج‌قاسم را با زبان هنر آن‌هم هنر فاخر تئاتر تا جایی‌که می‌توانیم در تاریخ معاصر کشورمان و به پیشگاه مخاطبان و دوستداران این هنر والا ارائه و جاودان کنیم.

نادری با اشاره به سه بخش نمایشنامه‌نویسی، رادیو تئاتر و تئاتر خیابانی به‌عنوان بخش‌های متنوع سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی با تاکید بر ارسال ۲۵۰ اثر به دبیرخانه این رویداد گفت: تلاشمان را می‌کنیم تا سومین دوره جشنواره تئاتر سردار آسمانی در شأن و تراز سردار سلیمانی محور مقاومت و جایگاه و شکوه شهدای مدافع حرم باشد.

سردار سلیمانی آوازه کرمان، ایرانی بودن و شیعه بودن را در جهان طنین‌انداز کرد و بعد از شهادت او بیش‌از پیش به محبوب دل همه مستضعفان و پیروان تفکر و محور مقاومت بدل شد. این وظیفه و رسالت ماست که بتوانیم به واسطه زبان هنر بازتاب‌دهنده‌ بخشی از ایمان، اراده، مرام و مسلک او در زیست و زندگانی ارزشمند او باشیم.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

نام سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی؛ اعتبار و هویت جشنواره سردار آسمانی

حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به آنکه سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی به عنوان رویدادی پیشگام در عرصه هنر با هدف بیان شأن و منزلت سردار سلیمانی و نفوذی که او در دل‌های مردمان ایران و تمام جهان داشت کار خود را آغاز و دنبال خواهد کرد یادآور شد: بنا بر آن بود تا گام سوم این رخداد به شکل بین‌المللی برگزار شود و از کشورهایی چون عراق، کنیا، هند، ترکیه و دیگر کشورها گروه‌های نمایشی برای حضور در این رخداد اعلام آمادگی کردند که به دلیل کرونا این امر محقق نشد.

جشنواره سردار آسمانی نیز اعتبار و هویت خود را از نام سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، مرام، مسلک، شیوه زیست و درنهایت شهادت او وام می‌گیرد و امید داریم تا طی سالیان و ادوار متوالی شاهد برگزاری این رخداد باشیم. چراکه موضوعات و موارد متعددی برای تولید اثر دراماتیک در زیست این مجاهد بزرگوار وجود دارد که می‌توان سال‌ها و دهه‌ها برای آن کار کرد و در دو عرصه ملی و بین‌المللی تئاتر ایران را با محوریت مفهوم مقاومت و نام پرافتخار آن سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی گره بزنیم.

بودجه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی جشنواره سردار آسمانی

نیلی در پاسخ به دو پرسش خبرنگار ایرنا مبنی‌بر بودجه جشنواره و روند برگزاری جشنواره در سایه سرعت اشاعه سویه اُمیکرون ویروس کرونا اگر در ایام برگزاری جشنواره باعث تغییر شرایط رنگی شهر کرمان شود گفت: برگزاری سال گذشته جشنواره مقاومت توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ایام کرونا ما را برای چنین روزهایی مهیا و آماده ساخته و تمام تدابیر برای قرار گرفتن در چنین شرایطی را مدنظر داشته‌ایم.

بودجه این رخداد در گام سوم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بسته‌شده است و به شکل تعاملی در حوزه اجرایی بودجه برعهده اداره‌کل ارشاد استان کرمان و دیگر بخش‌ها برعهده‌ انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خواهد بود.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

مشارکت تمام ایران در جشنواره سردار آسمانی

سیدوحید فخرموسوی دبیر سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی با یبان آنکه فراوانی مشارکت هنرمندان در این رخداد به وسعت تمام ایران است گفت: سه بخش تئاتر خیابانی، نمایشنامه نویسی و رادیو تئاتر بخش‌های تشکیل‌دهنده این جشنواره هستند که در نهایت ۲۴۶ اثر در این بخش‌ها به دستمان رسید.

در بخش تئاتر خیابانی ۱۳۵ اثر، در بخش نمایشنامه‌نویسی ۷۱ اثر و در بخش رادیو تئاتر ۴۰ اثر با فراوانی مشارکت تمامی استان‌های سراسر کشور به دستمان رسید که سه استان نخست از نظر میزان ارسال آثار به‌ترتیب تهران با ۴۵ اثر کرمان با ۲۲ اثر و گیلان با ۱۵ اثر ارسالی هستند.

فخرموسوی با اشاره به این‌که آثار تئاتر خیابانی علاوه‌بر کرمان در برخی از شهرستان‌های این استان چون سیرجان و رفسنجان نیز برای مخاطبان اجرا خواهند شد یادآور شد: بخش رادیوتئاتر این جشنواره به شکل متمرکز در شهر رفسنجان برگزار خواهد شد و از سه شبکه رادیویی نمایش، رادیو مقاومت و رادیوی سراسری استان کرمان برای مخاطبان پخش خواهد شد.

عدم وجود محدودیت برای ارائه آثار به جشنواره تئاتر فجر

دبیر سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی‌بر ارائه آثار برگزیده این جشنواره به چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: طی صحبت و تعامل با قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بنا بر آن قرار گرفت تا بدون در نظر گرفتن محدودیتی از نظر تعداد آثار، هر میزان آثار باکیفیت در دو بخش رادیوتئاتر و تئاتر خیابانی به‌عنوان خروجی این جشنواره باشد را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر به دبیرخانه این رخداد معرفی کنیم.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

تاکید بر کلیدواژه‌های میراث زیست حاج قاسم

محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان میزبانی کرمان از سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی در ملک و دیار سلیمانی را افتخار این استان و مردمان این دیار دانست و آن را متعلق به شور و شکوه و شعور تمامی ایران انقلابی اسلامی برشمرد.

تئاتر در بیان حقایق و نقل رویدادهای تاریخی همواره دستی سترگ جریان‌ساز و بالا داشته و وقتی درباره الگویی مانند سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی؛ زیست، زندگی و مرام او در دو دو جبهه زندگی عادی و زندگی مقاومتی مباحث را پیش می‌بریم به کلیدواژه هایی چون دفاع از مظلوم، اصالبت حقانیت، مفهوم مقاومت، مقابله با استکبار و... بر می خوریم که کلیدواژه ها را به‌عنوان ارزشمندترین آموزه‌های این شهید هنر و هنرمند متعهد ایرانی با خود به‌همراه دارد و باید شکوه این معانی را باهنر زیبا و فاخر تئاتر به مخاطبان ارائه دهیم.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

زندگی سردار سلیمانی و ظرفیت دهه‌ها تولید کار هنرمندانه

علیزاده با اشاره به استمرار جشنواره تئاتر سردار آسمانی یادآور شد: زندگی، تفکر و شهادت مردی که ناگفته‌های فراوانی دارد خود می‌تواند دست‌مایه رویدادها و رخدادهای مختلف و متعددی باشد که این‌بار هنرمندان تئاتر که از هنگام شهادت او در صف نخست فعالان هنری برای بیان و بازتاب ویژگی‌های زندگی، سیره و سلوک شهید سلیمانی در میدان بودند، می‌توانند مهری بر استمرار این جشنواره در سالیان آتی نیز باشد.

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ۱۸ تا ۲۱ دی ماه سال جاری با دبیری سیدوحید فخرموسوی در کرمان برگزار خواهد شد.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

سردار دل‌ها؛ محور تولید تله‌تئاتر «اتوبان خاطره»

تله‌تئاتر اتوبان خاطره تولید مشترک حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان زیباسازی شهرداری تهران با موضوع سردار دل‌ها سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

این تله تئاتر به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه کنندگی علی قربانی است که با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تولید شده است.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

بررسی ضرورت تعیین حریم تئاتر شهر در ۲۰:۳۰

ضرورت تعیین حریم تئاترشهر و برطرف کردن ناهنجاری‌های اجتماعی و محیطی پیرامون این مجموعه و مهیا ساختن فضایی درخور و امن برای علاقه‌مندان و مخاطبان تئاتر که مدت‌هاست تبدیل به دغدغه مدیران و هنرمندان تئاتر کشور شده است، موضوع گزارش خبر ۲۰:۳۰ صدا و سیما شد.

در این گزارش ضمن پخش تصاویری از وضع موجود محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر که به دلیل باز بودن فضا، تبدیل به محلی برای تردد و استراحت افراد متفرقه و متاسفانه معتادان متجاهر و دستفروشی برخی افراد دیگر شده، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با این بخش خبری ضمن توضیح و ابراز تاسف از وضع فعلی، فعالیت‌ها و پیگیری چندساله این اداره کل برای رفع این معضل را شرح داد.

آشنا در بخشی از این مصاحبه از حمایت قاطبه هنرمندان عرصه نمایشی و تئاتر کشور برای پاک و ایمن‌سازی این محیط سخن گفت و از استاد علی نصیریان به عنوان یکی از حامیان جدی این رویکرد نام برد.

در جلسه روز اول دی ماه مدیرکل هنرهای نمایشی با علی‌رضا نادعلی عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، سیداحمد علوی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، سیدمحمد موسوی شهردار منطقه ۱۱ شهر تهران به بازدید از مجموعه تئاترشهر پرداختند.

بعد از بازدید، اسلایدها و نمونه‌های تصویری با موضوع معضلات و بزهکاری‌ فضای پیرامونی مجموعه تئاترشهر اعم از خرید و فروش و استعمال مواد مخدر و قمه‌کشی، به نمایش درآمد و قادر آشنا درخصوص ضرورت تعیین حریم اطراف این مجموعه با توجه به اهمیت این موضوع به منظور حفظ سلامت و آرامش افرادی که در این مجموعه تردد دارند و همچنین حرمت و جایگاه این ساختمان که به ثبت ملی نیز رسیده است، توضیحاتی را ارائه کرد و خواستار رسیدگی و دستور عاجل مبنی بر تصمیم‌گیری هرچه سریع‌تر از سوی مدیران شهری شد.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

بازگشت محدودیت‌های کرونایی نیازمند ابلاغیه ستاد ملی مقابله کرونا

همزمان با تسریع روند واکسیناسیون در کشور و آبی شدن پایتخت همسو با دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان، در نهایت ۳۰ آذرماه اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی‌بر برداشتن محدودیت ۵۰ درصد پذیرش ظرفیت سالن‌ها و تماشاخانه‌های دولتی و استفاده از صد در صد ظرفیت سالن‌ها رسانه‌ای شد.

اما به فاصله کوتاهی از این اتفاق سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون راه خود را از آفریقای جنوبی به تعدادی از کشورهای اروپایی و قاره آمریکا باز کرد. همین مسئله شائبه‌هایی را مبنی‌بر ورود این سویه جدید به کشورمان داغ و داغ‌تر کرد.

در این راستا قادر آشنا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به بازگشت محدودیت‌های تماشاخانه‌ها در پذیرش مخاطبان و یا احتمال تعطیلی آن‌ها به واسطه ورود سویه اُمیکرون به کشور گفت: تا این لحظه ابلاغیه‌ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به اداره کل هنرهای نمایشی مبنی‌بر بازگشت محدودیت‌ها و یا تعطیلی سالن‌های نمایشی به دست ما نرسیده‌است.

ما نیز مانند تمامی دستگاه‌های دیگر در کشور تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و تا زمانی‌که ابلاغیه‌ای مبنی‌بر تغییر قوانین پیشین به دست ما نرسد، قوانینی که صادر شده به قوت خود باقی خواهد ماند.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

رونمایی سامانه ارتباط با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سامانه ارتباط مستقیم با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «سخنی با وزیر» با هدف رسیدگی و تسریع در امور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با حضور دستیار وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی رونمایی شد.

محمود شالویی روز چهارشنبه (هشتم دی ماه) در حاشیه رونمایی از سامانه ارتباط مستقیم با وزیر فرهنگ، گفت: آغاز به کار این سامانه با این هدف است که جامعه بزرگ فرهنگی و هنری بتوانند به صورت مستقیم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط باشند و مشکلات، مسائل و تقاضای خود را در این سامانه ثبت کرده و از طریق همین سامانه پیگیری کنند.

یکی از نیازمندی‌های امروز جدی جامعه فرهنگی و هنری ایجاد فرصت ارتباط مستقیم اهالی فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ است. این سامانه فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا همه افرادی که در موضوعات فرهنگی و هنری نظراتی دارند مطرح کرده و مدیران و مسئولان این وزارتخانه از این نظرات در برنامه‌ها و تصمیمات فرهنگی و هنری کشور بهره‌مند شوند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این سامانه به نشانی sokhan.farhang.gov.ir از هم اکنون قابل دسترس برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و عموم شهروندان است.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

معرفی داوران بخش «نمایش صحنه‌ای» جشنواره هنرهای نمایشی کانون

حسن دادشکر پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان، آزاده پورمختار بازیگر، عروسک‌گردان و گوینده عروسکی و سامی صالحی‌ثابت کارگردان و مدرس تئاتر، به عنوان اعضای هیأت داوران بخش نمایش صحنه‌ای هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

هیأت داوران بخش نمایش صحنه‌ای از میان ۹۵ اثر رسیده به دبیرخانه این رویداد هنری، ۱۵ نمایش را انتخاب کردند که این آثار به عنوان آثار نهایی وارد بخش داوری نهایی شدند.

هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون در سه بخش نمایشنامه‌نویسی، نمایش کتابخانه‌ای (نمایش خلاق و بازی‌های خلاق) و نمایش صحنه‌ای (زنده-عروسکی) برگزار می‌شود.

قرار بود این دوره از جشنواره فروردین سال ۱۳۹۹ به‌صورت حضوری در اهواز برگزار شود اما به‌دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد و اکنون دست‌اندرکاران این رویداد تصمیم‌ گرفته‌اند تا برگزیدگان جشنواره را انتخاب و در آیینی از آنها قدردانی کنند.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

معرفی هیات انتخاب سومین جشنواره تئاتر تک‌نفره خلاق ایثار

پیام لاریان، وحید لک، سیروس همتی، محمد لارتی و شهرام سلطانی به‌عنوان اعضای هیات انتخاب سومین جشنواره تئاتر تک‌نفره خلاق ایثار معرفی شدند.

جشنواره تک‌نفره خلاق ایثار به همت اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف تبیین ارزش‌های والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به میزبانی اراک برگزار می‌شود.

هیات بازبین این رویداد، طبق جدول زمان‌بندی جشنواره، امور مربوط به بررسی ۱۲۰ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره را انجام داده و از بین آثار دریافتی، نمایش‌های منتخب برای حضور در بخش‌های نهایی اعلام می‌کنند.

سومین جشنواره ملی تئاتر تک‌نفره خلاق ایثار به دبیری شهرام سلطانی، سوم تا ششم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در اراک برگزار خواهد شد.

تئاتر همچنان بر مدار کوچ محدودیت‌های کرونایی و عطر حاج قاسم

ترجمه کتاب بازیگری مایکل کین

بابک محمدی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر درباره ترجمه کتاب بازیگری مایکل کین گفت: این کتاب تلفیقی از تئاتر و سینما است. مطالب آن هم می‌تواند برای علاقه مندان به بازیگری جلوی دوربین و یا روی سن تئاتر، دانشجویان و حتی پیشکسوتان نیز مفید باشد. این کتاب شامل تجربیات مایکل کین از بازیگری است که بسیار روان و زیبا نوشته شده و کاربرد زیادی دارد.

معمولاً کتاب‌های بازیگری در ایران کم هستند و اگر هم باشند آنقدر بد ترجمه شده‌اند که نمی‌توانند کمکی به یادگیری علاقه مندان بکنند چون تنها مترجم بودن برای ترجمه کتابی درباره تئاتر یا سینما کافی نیست بلکه باید در این زمینه تجربه هم داشته باشید.

کتاب بازیگری مایکل کین با ترجمه بابک محمدی توسط انتشارات طهورا منتشر و به پیشخوان کتابفروشی‌ها راه پیدا کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...