مالدیو ایران کجاست؟


مالدیو ایران کجاست؟

رکنا : تالاب شیدور در استان هرمزگان و نزدیک شهرستان‌های بندر لنگه و پارسیان قرار دارد.

مالدیو ایران به تالاب شیپور می گویند. گونه‌های جانوری در مالدیوایران بسیار متنوع است. همچنین پوشش گیاهی مالدیو ایران اغلب شامل لیسیوم، سودا و ... است. مالدیو ایران در استان هرمزگان واقع است. در ادامه به تمام نکات مهم درباره مالدیو ایران می پردازیم.

به گزارش رکنا، خلیج فارس دارای 4 جزیره مرجانی است که یکی از این جزایر، جزیره شیدور نام دارد. این جزیره‌ی غیرمسکونی بین دو جزیره لاوان و هندورابی واقع شده و این روزها در بین گردشگران و بلاگرها به مالدیو ایران شهرت پیدا کرده است.

مساحت تالاب شیدور، 1.2 کیلومتر مربع است که 1.5 کیلومتر از جزیره لاوان و 170 کیلومتر از شهر بندر لنگه، فاصله دارد. شیدور، یکی از کوچکترین جزایر خلیج فارس است که از مجموع وسعت آن، 98 هکتار به پناهگاه حیات‌وحش اختصاص دارد و 870 هکتار آن، متشکل از تالاب است. ساحل شیدور هم که به «ساحل مارو» معروف شده است، هم صخره‌ای شکل و هم به صورت ماسه‌ای‌ست.

مالدیو ایران کجاست؟

در سال 1366 این جزیره زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان پناهگاه حیات‌وحش و منطقه‌ی طبیعی و محافظت شده، شناخته و معرفی شد. لازم به ذکر است که در سال 1378 نیز نام این تالاب در کنوانسیون جهانی رامسر به عنوان یکی از تالاب‌های مهم بین‌المللی به ثبت رسید.

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، شیدور یکی از چهار جزیره مرجانی خلیج فارس به شمار می‌رود. دلیل آن هم توده‌های مرجانی بسیار زیبایی است که در تالاب شیدور در جنوب جزیره، تشکیل شده است. این تالاب برای محیط‌زیست بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب آن، کاربری مسکونی را از این منطقه سلب کرده‌اند، بنابراین امکان کمپ‌زدن در این جزیره وجود ندارد.

جزیره شیدور به «جزیره ماران» یا مارو نیز معروف است. اما دلیل آن چیست؟ مارهای سمی زیادی در این تالاب وجود دارند که سیاه‌رنگ و کوچک هستند، همین امر موجب شده است که به جزیره شیدور، جزیره ماران نیز بگویند. البته لازم به ذکر است که مردم آن منطقه به لهجه محلی به آن، جزیره مارو می‌گویند.

چگونه به جزیره شیدور برویم؟

تالاب شیدور در استان هرمزگان و نزدیک شهرستان‌های بندر لنگه و پارسیان قرار دارد. این تالاب در ۱۷۰ کیلومتری شهرستان بندر لنگه و ۱٫۵ کیلومتری شرق جزیره‌ لاوان واقع شده است و با ساحل خلیج فارس، ۹ کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به شیدور، با قطار یا هواپیما به بندرعباس بروید، بعد خود را به بندر مقام یا بندر نخیلو برسانید و از آنجا با قایق موتوری راهی این جزیره‌ زیبا و شگفت‌انگیز شوید. برای بازگشت نیز باید با همان قایق هماهنگ کنید تا به دنبالتان بیاید.

بهترین راه دسترسی به جزیره شیدور، این است که ابتدا به بندر مقام رفته و سپس از آنجا به وسیله قایق‌های موتوری که در این بندر وجود دارند، خود را به تالاب شیدور برسانید.

نکته قابل‌توجه در این خصوص بازگشت از جزیره شیدور این است که می‌توانید با همان قایق موتوری که خود را به شیدور رساندید، هماهنگ کنید تا در ساعت مقرر به آنجا آمده تا به محل اقامت خود بازگردید.

پوشش گیاهی جزیره شیدور

پوشش گیاهی جزیره شیدور اغلب شامل لیسیوم، سودا، آتریپلکس و گونه‌های سیپروس، ارودیوم و نستورا است که جزوی از گونه‌های علفی محسوب می‌شوند. از دیگر گونه‌های گیاهی که در این منطقه وجود دارد، می‌توان به گل جالیزی، بارهنگ، چوچ که به درخت مسواک نیز معروف است، پیر گیاه و گل ماهور شرقی اشاره کرد.

گونه‌های جانوری در مالدیو ایران

گونه‌های جانوری از جذابیت‌های طبیعی نواحی بکر ایران است که بسیاری از گردشگران را به بازدید از یک مقصد جذب می‌کند، اما در مالدیو ایران، در شیدور هم به دلیل مسکونی نبودن، گونه‌های جانوری متنوعی وجود دارند که بازدید از آن برای طبیعت‌گردهای حرفه‌ای جالب است.

مالدیو ایران کجاست؟

پرندگان شیدور:

گونه‌های شاخص جانوری که در جزیره شیدور وجود دارند، انواع پرندگان اعم از پرستوی دریایی گونه‌ سفید، پرستو دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی کاکلی بزرگ، پرستو دریایی پشت‌تیره، پرستو دریایی تیره، اگرت ساحلی سفید و خاکستری تیره، پرستو دریایی معمولی، حواصیل سبز و عقاب دریایی ماهیگیر را شامل می‌شوند.اغلب گونه‌های پرندگانی که در این جزیره زندگی می‌کنند، پرندگان مهاجری هستند که به تالاب شیدور می‌آیند. البته چکاوک کاکلی شامل این نمی‌شود چون بومی همین زیستگاه است.

خزندگان شیدور:

دیگر گونه‌های جانوری که در این جزیره مرجانی زندگی می‌کنند، خزندگانی همچون لاک‌پشت پوزه عقابی و لاک‌پشت سبز، سوسمار دم‌دراز بیابانی، اسکینگ ایرانی، اسکینگ علفزار جنوبی و مار جعفری هستند.

آبزیان شیدور:

نکته قابل‌توجه درباره جزیره مرجانی شیدور این است که این جزیره تنها آبسنگ مرجانی محافظت‌شده در ایران است که به زیستگاه آبزیان مختلفی تبدیل شده است. جالب است بدانید که جزیره شیدور، موفق به کسب مقام در فهرست مهمترین آبسنگ‌های مرجانی از اتحادیه بین‌المللی حفاظت و منابع طبیعی (IUCN) شده است.

همچنین در مالدیو ایران - شیدور - انواع پستانداران دریایی اعم از نهنگ‌ها و دلفین‌ها هم زندگی می‌کنند، اما هیچ پستاندار خشکزی تاکنون در این تالاب دیده نشده است. گزارشات درباره جزیره شیدور حاکی از این است که 19 گونه مرجان در این تالاب وجود دارند.

اهمیت شیدور از نظر محیط‌ زیستی

خوشبختانه، تالاب شیدور به یک واسطه‌ برای اتصال لاک‌پشت‌های این منطقه به شبکه مناطق مهم لاک‌پشت‌های دریایی در جنوب شرق آسیا و اقیانوس هند، تبدیل شده است. اهمیت این موضوع به این جهت است که موجب می‌شود برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی روی گونه‌های لاک‌پشت‌های جزیره شیدور به‌صورت منسجم اجرا شود.

مالدیو ایران کجاست؟

از دیگر ویژگی‌های تالاب مرجانی شیدور این است که محلی مناسب برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی از گونه‌های پوزه‌عقابی و سبزرنگ محسوب می‌شود و به همین‌جهت نیز از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

از دیگر نکاتی که جزیره شیدور را به مکانی مناسب برای حفاطت از گونه‌‌های متنوع جانوری تبدیل کرده است، می‌توان به این مورد اشاره کرد که این جزیره محلی مناسب برای نگهداری پرندگان دریایی شناخته شده در سطح جهان است. هم‌چنین، شیدور یک زیستگاه عالی برای تخم‌گذاری پرستوی دریایی گونه‌سفید، کاکلی بزرگ، کوچک و پشت دودی در ایران به شمار می‌رود. در واقع جزیره شیدور بیشتر دارای کاربری زیستگاهی برای مارها، پرندگان (اغلب پرندگان مهاجر) و لاک‌پشت‌ها است و از همین جهت بکر بودن است که به مالدیو ایران شهرت پیدا کرده است.

از اوایل اردیبهشت ماه تا آخر مرداد ماه هرسال، پرستوهای دریایی به تالاب شیدور می‌آیند، زیرا در این ماه‌ها، شیدور بهترین مکان برای تخم‌گذاری پرستوهای دریایی است. رطوبت و گرمای تالاب در این ماه‌ها بسیار زیاد است و اصلا فصل مناسبی برای ورود گردشگران نیست، اما در ماه‌های پاییز و زمستان، شیدور مقصدی بکر و مناسب و متفاوت برای گردشگران محسوب می‌شود.

10 نکته برای سفر به جزیره شیدور

1- از مجموع گستره این تالاب در جنوب ایران، تنها 5 درصد آن، صخره‌ای است. همین منطقه صخره‌ای در تالاب شیدور، مناسب‌ترین مکان برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها و پرنده‌ها است، اما متاسفانه کمپ‌زنی گردشگران در این منطقه، موجب آسیب‌زدن به آن‌ها شده و اجازه نمی‌دهد تا پرندگان و لاک‌پشت‌ها در این محل، تخم‌گذاری کنند.

2- لاک‌پشت‌ها موجوداتی بسیار ترسو هستند و در صورتی‌که متوجه شوند، انسانی در این منطقه حضور دارد، دیگر به این محل برای تخم‌گذاری نمی‌روند. در این‌صورت به مرور زمان، چرخه حیات آن‌ها در تالاب شیدور، نابود خواهد شد، از طرفی لاک‌پشت‌هایی که در این تالاب حضور دارند از جلبک‌ها تغذیه می‌کنند، اما زمانی‌که هیچ لاک‌پشتی در این منطقه وجود نداشته باشد، جلبک‌ها باقی خواهند ماند و وجود جلبک به هیج عنوان برای مرجان‌هایی که در جزیره وجود دارند، مفید نیست و موجب نابودی آن‌ها خواهد شد.

3- به بیان دیگر، هنگامی‌که جلبک‌ها خیلی زیاد شوند، باعث کدر شدن آب شفاف اطراف جزیره خواهند شد و در نتیجه، مرجان‌ها نابود خواهند شد و این امر نابودی کل زیستگاه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین اقامت شبانه انسان‌ها در این جزیره اصلا به سود هیچ‌یک از موجوداتی که در این زیستگاه، سکونت دارند، نیست و در نهایت، تالاب بین‌المللی شیدور نابود خواهد شد. بنابراین اگر قصد بازدید از این تالاب را دارید برای خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید، که شب را در این تالاب سپری نکنید تا آسیبی به گونه‌های جانوری جزیره شیدور وارد نشود.

4- در نزدیکی تالاب شیدور، روستایی به نام «روستای مقام» وجود دارد که تنها به اندازه نیم‌ ساعت با این تالاب، فاصله دارد. بنابراین پس از اینکه از جزیره شیدور دیدن کردید، می‌توانید برای سپری‌کردن شب خود را به این روستا برسانید.

5- در هنگام بازدید از تالاب شیدور از انتقال آلودگی‌های انسانی و ریختن زباله در این محل به شدت، خودداری کنید.

6- جزیره شیدور به دلیل زیبایی طبیعی به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل شده است. اما هنگام بازدید از این تالاب مرجانی، خیلی باید مراقب رفتارهای خود باشید و به خوبی از تالاب بین‌المللی شیدور محافظت کنید.

7- در شمال غربی جزیره شیدور، مرجان‌های بسیار زیبایی وجود دارند که متاسفانه اغلب گردشگران، آن‌ها را نابود می‌کنند. لازم به ذکر است که حیات 90 درصد از گونه‌های دریایی که در این تالاب هستند، وابسته به تعداد مرجان‌های آن است. بنابراین وجود مرجان‌ها برای این جزیره حیاتی است.

8- همانطور که بارها ذکر کردیم، جزیره شیدور، مکانی مناسب برای حیات‌وحش است و به هیج عنوان در هنگام بازدید از این تالاب نباید هیچ اثری از خود باقی بگذارید، زیرا موجب نابودی این تالاب و کاربری آن خواهد شد. برای بازدید از این جزیره کوچک در جنوب به این نکته توجه داشته باشید که نباید برای یک تفریح دو ساعته، زیستگاه دیگر جانوران را نابود کنید. بنابراین تا حد امکان مقدار زمانی که می‌خواهید در این تالاب بگذرانید را به حداقل برسانید.

9- از ریختن آشغال در این مکان به طور جدی، خودداری کنید. هم‌چنین لازم به ذکر است که شکار و صید خزندگان، پرندگان، ماهیان و صدف‌هایی که حاوی مروارید هستند، ممنوع است، بنابراین از انجام چنین کارهایی بپرهیزید.

10- خزندگان و پرندگان، موجوداتی ترسو هستند، بنابراین به هیچ عنوان به لانه آن‌ها نزدیک نشوید، زیرا درصورتی‌که بترسند دیگر به این مکان نخواهند آمد.

از جمله کارهایی که موجب آسیب زدن به جزیره شیدور می‌شود، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

جمع‌آوری تخم پرندگان و لاک‌‌پشت‌ها

آلودگی نفتی ناشی از مجاورت با جزیره لاوان

برداشت ماسه از ساحل

تخریب لانه پرندگان

تخریب مرجان‌های آبی

صید صدف‌های حاوی مروارید

ماهی‌گیری غیر مجاز

آلودگی ساحل ناشی از بازگشت زباله‌های داخل آب

شکار لاک‌پشت‌ها

چه امکاناتی در جزیره شیدور برای گردشگران وجود دارد؟

همانطورکه اشاره کردیم، جزیره شیدور اصلا مکان مناسبی برای سکونت و اقامت گردشگران نیست و تنها به دلیل زیبایی خیره‌کننده‌ای که دارد، می‌توانید ساعاتی در روز را به بازدید از این محل اختصاص دهید و سپس از آن منطقه خارج شوید تا آسیبی به آن وارد نشود.

از آنجایی‌ که این تالاب، محلی مناسب برای حفاظت از گونه‌های جانوری کمیاب است و به هیچ عنوان برای کمپ‌زنی و اقامت در شب مناسب نیست، هیچ امکانات رفاهی مناسبی برای انسان‌ها در آن تعبیه نشده است.

بهترین زمان سفر به جزیره شیدور

جزیره شیدور واقع در استان هرمزگان است و هرمزگان در تابستان، هوای بسیار داغی دارد که اصلا برای سفر خوشایند نیست. بنابراین بهتر است که از سفر به این تالاب در فصل تابستان خودداری کنید تا در آفتاب داغ آن نسوزید. هم‌چنین فصل بهار، فصل تخم‌گذاری پرندگان و لاک‌پشت‌ها است و ورود به تالاب در این زمان، ممنوع است.

برای سفر به جزیره شیدور می‌توانید دیگر فصول سال را در نظر داشته باشید. هم‌چنین قبل از سفر به این تالاب با اداره محیط‌زیست و دریابانی، هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و مجوز بازدید از این مکان را دریافت کنید تا مشکلی برایتان بوجود نیاید.

نکته قابل‌توجه درباره بازدید از این جزیره این است که برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست این جزیره، تنها 2 ساعت زمان برای بازدید از آن در نظر گرفته شده است و گردشگران بعد از دو ساعت باید جزیره را ترک کنند.

همانطور که گفتیم هچ امکانات رفاهی در این جزیره وجود ندارد. بنابراین حتما برای سفر به این جزیره با خود یک بطری آب همراه داشته باشید. علاوه بر آن اگر می‌خواهید در این جزیره به گشت‌وگذار بپردازید، مقدار کمی غذا نیز همراه خود داشته باشید. البته توجه داشته باشید همانطور که ذکر کردیم، حداکثر زمانی‌که می‌توانید برای بازدید در این جزیره بگذرانید، دو ساعت است اما باز هم محض احتیاط، خوراکی همراه خود داشته باشید اما مراقب باشید که هیچ آشغالی از خوراکی‌های خود را در آن جا نیندازید.

از دیگر وسایل ضروری برای سفر به جزیره شیدور در جنوب، عینک آفتابی، کفش مناسب پیاده‌روی، کلاه و لباس راحتی و کرم ضدآفتاب است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر یک چک‌لیست تهیه کنید و لوازم مورد نیازتان را بر اساس آن انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تمام نکات مربوط به جزیره زیبای شیدور در جنوب کشورمان که به مالدیو ایران شهرت پیدا کرده است، را بیان کنیم. امید است که به شما عزیزان در درک این موضوع کمک کرده باشیم. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران مجله یومگ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

نزدیک‌ترین فرودگاه یا مسیر ریلی به جزیره شیدور کدام است؟

فرودگاه جزیره لاوان نزدیک‌ترین فرودگاه به جزیره شیدور است، اما مسیر دسترسی شیدور از جزیره لاوان نیست. باید با قطار یا هواپیما به بندرعباس سفر کنید و بعد از مسیر زمینی به بندر مقام یا بندر نخیلو بروید. از آنجا به بعد مسیر پیشنهادی برای دسترسی به شیدور، استفاده از قایق‌های موتوری است.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک