جنگ سوم با حزب الله لبنان؛ خیالات صهیونیست ها در سال 2022


 جنگ سوم با حزب الله لبنان؛ خیالات صهیونیست ها در سال 2022

در شرایطی که رژیم صهیونیستی شرایط لازم برای ورود به هیچ جنگی را ندارد، سناریوهایی درباره معادلات درگیری میان این رژیم با حزب الله لبنان در سال 2022 مطرح می شود.

به گزارش الف، بعد از شکست خفت بار رژیم صهیونیستی مقابل مقاومت لبنان در سالهای 2000 و 2006 این رژیم بارها تهدیداتی درباره آغاز جنگ جدید با لبنان انجام داده است؛ تهدیداتی که تاکنون صرفا در حد حرف بوده و هرگز عملی نشد.

جنگهای علنی رژیم صهیونیستی در منطقه از سال 2006 تا این زمان محدود به درگیریهای آن با گروه های فلسطینی در داخل اراضی اشغالی بوده و البته ردپای صهیونیستها در همه آشوبهای منطقه طی 2 دهه گذشته، از بحران سوریه تا جنگ ویرانگر یمن دیده می شود.

اما جنگ سوم اسرائیل و حزب الله موضوعی است که بارها در محافل و مراکز مطالعاتی صهیونیستی مورد بحث قرار گرفته و بسیاری وقوع آن را بعید نمیدانند؛ اما صهیونیستها تلاش دارند تا حد امکان از ورود به چنین جنگی خودداری کنند. موشکهای دقیق حزب الله که می توانند هر نقطه از اراضی اشغالی را هدف بگیرند از ده سال قبل تاکنون کابوسی بزرگ برای رژیم صهیونیستی بوده و کارشناسان و مقامات این رژیم بارها اعتراف کرده اند که جبهه داخلی اسرائیل در برابر موشکهای حزب الله بسیار آسیب پذیر است و ارتش قادر به محافظت از آن نخواهد بود.

تحولات اخیر منطقه و به ویژه افزایش انسجام و هماهنگی محور مقاومت معادلات جدیدی را به رژیم صهیونیستی و متحدان آن تحمیل کرده که عملا امکان پیروزی اسرائیل در هر جنگی را غیر ممکن می سازد. شاخصها نشان می دهد وقوع هرگونه درگیری میان یکی از طرفهای مقاومت با رژیم صهیونیستی به معنای آغاز یک جنگ منطقه ای خواهد بود که در یک طرف آن محور مقاومت و در طرف دیگر محور آمریکایی-صهیونیستی و متحدان عرب آنها قرار دارند.

طرف های مختلف وابسته به محور مقاومت طی دو دهه گذشته همکاری و هماهنگی خود را به ویژه در جریان بحران سوریه به نمایش گذاشته و با ترسیم معادلات جدید ثابت کردند قدرت اخراج اشغالگران از منطقه را دارند و تحقق این امر صرفا مسئله زمان است.

اما در طرف مقابل، رژیم صهیونیستی سالها تلاش کرده تا رژیم های عربی را علیه فلسطین و مقاومت، با خود متحد کند و البته چندین توافقنامه عادی سازی نیز با این رژیم ها به امضا رساند. در شرایطی که اسرائیل همچنان امیدوار به ایجاد یک ائتلاف قدرتمند عربی-عبری ضد ایران است، اما شواهد حاکی از آن است که در صورت وقوع یک جنگ منطقه ای کشورهای مذکور عربی مجبور خواهند بود تنها برای نجات خود تلاش کنند و رژیم صهیونیستی نمیتواند حساب زیادی روی اعراب باز کند.

اما درباره سناریو جنگ آینده حزب الله و رژیم صهیونیستی ابتدا باید شرایط دو طرف را مورد بررسی قرار داد. حضور عمیق حزب‌الله در نبردهای سوریه و روابط نزدیک‌تر آن با روسیه، باعث شد که عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حزب‌الله به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نیروهای تأثیرگذار در منطقه تعامل کنند. در نتیجه، در محاسبات امنیتی اسرائیل، حزب‌الله از یک سازمان لبنانی صرف به عضو اصلی محور مقاومت و شریک کلیدی در تصمیم‌گیری‌های جنگ و صلح در این محور تبدیل شده است.

از سوی دیگر حزب الله همچنان به محافظت از معادله بازدارندگی خود مقابل رژیم صهیونیستی ادامه داده و با هدف دفاع از ملت و حاکمیت لبنان، هرگز به دنبال آغاز هیچ جنگی نیست. اما در صورتی که طرف مقابل هر قصدی برای تجاوز به لبنان داشته باشد حزب الله ساکت نخواهد نشست.

درباره شرایطی که اسرائیل را از ورود به جنگ با حزب الله باز می دارد باید گفت، این رژیم بعد از دو جنگی که با مقاومت لبنان داشت متوجه شد گزینه نظامی برای مقابله با حزب الله کارساز نیست. بنابراین اقدام به سوءاستفاده از بحران داخلی لبنان کرد تا حزب الله را توسط ملت و دولت لبنان تضعیف کند؛ تلاشی که تاکنون نتیجه نداده است.

از طرف دیگر هیچ تضمینی برای اسرائیل وجود ندارد که با جنگ در لبنان بتواند حزب الله را نابود کند و حتی ممکن است همانند 2 جنگ گذشته، قدرت این جنبش افزایش یابد. علاوه بر آن سیاست های جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی با استراتژی دولت جدید آمریکا در منطقه در مرحله فعلی تطابق ندارد و تل آویو میداند که بدون چراغ سبز واشنگتن قادر به انجام هیچ تحرکی در منطقه نیست.

از آن گذشته جنگ اخیر غزه بسیاری از ابعاد ضعف صهیونیستها در سطوح نظامی و امنیتی و اطلاعاتی را فاش کرد؛ نقاط ضعفی که مقاومت به راحتی میتواند از آنها استفاده کند. این جنگ نشان داد که ارتش اسرائیل هنوز آمادگی کافی برای مقابله با یکی از طرفهای مقاومت را ندارد و بنابراین در صورت آغاز جنگ منطقه ای، تل آویو از پیش بازنده خواهد بود.

علاوه بر ارتش رژیم صهیونیستی، جبهه داخلی این رژیم نیز که تا حد زیادی در اثر شیوع اپیدمی کرونا مختل شده، تحمل خسارتهای سنگینی که در جنگ آینده به آن تحمیل خواهد شد را ندارد؛ به ویژه اینکه طبق نظرسنجی های اخیر موسسه «دموکراسی اسرائیل» اعتماد عمومی جامعه صهیونیستی به ارتش این رژیم همچنان در حال کاهش است.

بنابراین میتوان نتیجه گرفت که عرصه درگیری رژیم صهیونیستی در سال 2022 همانند سالهای قبل محدود به تنش های این رژیم با گروه های فلسطینی در داخل اراضی اشغالی باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید