سردرگمی دانش آموزان در میان اختلاف نظرهای وزارت بهداشت و آموزش و پرورش / بالاخره ارائه کارت واکسن کرونا در مدارس الزامی است یا نه؟


سردرگمی دانش آموزان در میان اختلاف نظرهای وزارت بهداشت و آموزش و پرورش / بالاخره ارائه کارت واکسن کرونا در مدارس الزامی است یا نه؟

رکنا: در حالی که یک گام بیشتر با برگزاری امتحانات پایان ترم دانش آموزان فاصله نداریم و قرار است براساس تصمیم آموزش و پرورش این امتحانات به صورت حضوری برگزار شود، در روزهای اخیر اظهار نظرهای متناقض مسئولان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش درباره لزوم یا عدم لزوم ارائه کارت واکسن کرونا در مدارس، موجب سردرگمی شدید دانش آموزان شده است.

کارت واکسن کرونا / کارت واکسن کرونا مهمترین راهکار برای نشان دادن تزریق واکسن توسط افراد مختلف است. کارت واکسن کرونا به صورت دیجیتال در سامانه های مخصوص وزارت بهداشت ارائه می شود. در روزهای صحبت های متناقض مسئولان وزارت بهداشت درباره لزوم یا عدم لزوم ارائه کارت واکسن کرونا توسط دانش آموزان منجر به سردرگمی این قشر شده است. در واقع، هنوز هم مشخص نیست که آیا دانش آموزان برای حضور در مدارس و شرکت در امتحانات حضوری باید کارت واکسن کرونا ارائه کنند یا خیر.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که به برگزاری امتحانات پایان ترم اول سال تحصیلی 1400-1401 در مدارس نزدیک می شویم، چند روزی است که دانش آموزان اظهار نظرهای متناقضی را از زبان مسئولان وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش درباره لزوم یا عدم لزوم ارائه کارت واکسن کرونا برای حضور در مدارس و شرکت در امتحانات می شنوند.

به نحوی که ابتدا روز 5 دی 1400، عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت و گو با صدا و سیما اعلام کرد که براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، شرط حضور دبیرستانی ها در کلاس‌ و حضور در امتحانات، ارائه کارت تزریق واکسن یا آزمایش منفی کرونا خواهد بود.

اما در حالی که در روزهای بعد از این مصاحبه، مسئولان آموزش و پرورش شهرهای مختلف کشور اعلام کردند که اعمال محدودیت برای دانش آموزان واکسن نزده، ابلاغ نشده است، روز 9 دی 1400، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در یک گفت و گوی تلوزیونی، تاکید کرد که شرط ارائه کارت واکسن یا آزمایش منفی کرونا برای کلاس ها و امتحانات حضوری دانش آموزان حذف شده است.

او در توضیح بیشتر گفت: صحبت های مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در جلسه ستاد ملی کرونا اصلاح شد و شرط تزریق واکسن یا ارائه آزمایش منفی کرونا برای حضور دانش آموزان در مدارس برداشته شد.

در این میان اما روز 10 دی، یعنی حدود 24 ساعت بعد از اظهارات وزیر پیشین آموزش و پرورش، مصاحبه ای به نقل از کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت روی سایت مرکز اطلاع رسانی این وزارتخانه منتشر شد مبنی بر این که حذف شرط تزریق واکسن یا تست منفی کرونا برای حضور در مدارس ابلاغ نشده است.

حیدری در این گفت و گو تاکید کرد که «داشتن تست منفی PCR یا برای افرادی که واکسن دریافت نکرده اند، جهت حضور در مکان هایی همچون مدرسه الزامی است. تا کنون مصوبه ای ابلاغی از ستاد ملی کرونا مبنی بر عدم الزام داشتن تست PCR نداشته ایم، هرچند تاکید شده است اگر راهکاری وجود دارد، دنبال شود. البته موضوع در کمیته تخصصی ستاد کرونا مطرح شده است و همچنان منتظر مصوبه هستیم.»

در این میان اما صبح امروز 11 دی، وزیر آموزش و پرورش مجددا روی موضع قبلی خود اصرار کرد و در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال که «آیا شدن ارائه کارت واکسن یا تست 15 روزه PCR در صورت عدم تزریق واکسن، برای ورود دانش آموزان به مدرسه و شرکت در امتحانات الزامی است؟» گفت: «خیر، ستاد ملی کرونا این مورد را حذف کرد. با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان ما در سنین 12 تا 18 سالگی واکسن خود را زده اند، چند روز پیش هم در یکی از کمیسیون های ستاد ملی کرونا در این باره بحث شد و بر اساس تصمیم ستاد، نیازی به این کار نیست.»

البته باید توجه داشت در حالی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که بیشتر دانش آموزان 12 تا 18 ساله کشور واکسن کرونا دریافت کرده اند که مدت هاست این وزارتخانه آمار جدید واکسیناسیون دانش آموزان را اعلام نکرده است. در چنین شرایطی هم با توجه به شیوع سویه جدید کرونا در کشورمان و احتمال ابتلای بیشتر کودکان و نوجوانان به امیکرون نسبت به سویه های قبلی این ویروس، اصرار وزیر آموزش و پرورش بر عدم ارائه کارت واکسن کرونا یا تست منفی PCR توسط دانش آموزان برای شرکت در امتحانات عجیب به نظر می رسد.

البته درست است که شاید برخی دانش آموزان مناطق محروم کشور واکسن کرونا تزریق نکرده باشند و نباید به هیچ وجه جلوی تحصیل و حضور آنها در امتحانات را گرفت، اما وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت باید پاسخگو باشند در شرایطی که عنوان می شود واکسیناسیون کرونا مهمترین راهکار پیشگیری از همه گیری این ویروس محسوب می شود، چرا با وجود گذشت بیش از سه ماه از آغاز واکسیناسیون دانش آموزان در کشور، هنوز هم بخش قابل توجهی از آنها واکسن کرونا دریافت نکرده اند؟

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق