رفع مشکلات کشاورزان نیازمند ارائه برنامه عملیاتی جامع


رفع مشکلات کشاورزان نیازمند ارائه برنامه عملیاتی جامع

استاندار خراسان جنوبی گفت: رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی مکلف است برای رفع مشکلات کشاورزان استان، یک برنامه عملیاتی جامع ارائه کند.

جواد قناعت، امروز شنبه ۱۱ دی در جلسه تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: مدیر جدید جهاد کشاورزی باید با برنامه ورود کند و برای فعال شدن واحدهای تحقیقاتی، جلوگیری از خام فروشی و رونق صادرات محصولات کشاورزی استان، برنامه ای جامع ارائه کند؛ این برنامه جامع باید افق پیش روی کشاورزان را روشن کند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به شعار محرومیت زدایی دولت، تصریح کرد: این برنامه باید بر مبنای سیاست ها و محورهای مورد تأکید دولت سیزدهم و در راستای محرومیت زدایی از استان تدوین شود.

استاندار ضمن قابل تقدیر خواندن اقدامات جهاد کشاورزی استان در سنوات اخیر، با تأکید بر این که آن چه انجام شده، کافی نیست، گفت: کشاورزی استان از سه موضوع همجواری با کویر،کمی بارندگی و محدودیت منابع آبی رنج می برد.

قناعت با اشاره به تبعات این سه مسئله اصلی برای کشاورزان، تصریح کرد: افت چاه های کشاورزی و خشک شدن قنوات از موضوعات اصلی استان ماست که باید به طور ویژه مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر این که علیرغم همه مسایل و مشکلات، استان به لحاظ تنوع محصولات کشاورزی پتانسیل های خوبی دارد، اظهار کرد: این که حجم تولیدات استان در زمینه زرشک، زعفران و عناب قابل توجه می باشد، خوب است اما این که در بخش های صادرات، بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی ضعیف هستیم، پسندیده نیست.

استاندار با بیان اینکه شرایط موجود اصلاً در شأن کشاورزان استان نیست، گفت: محصولات درجه یک استان در سبد خرید خارجی هاست اما به ثمن بخس از دست کشاورز ما خارج می شود.

قناعت با تأکید بر اینکه بلای خام فروشی همچنان دامان کشاورزی استان را گرفته، متذکر شد: محصولات تولیدی مرغوب ما به صورت قاچاق به چین و افغانستان می رود و در آن سوی مرزها، با برندهای خاص بسته بندی شده، و حتی به کشور ما صادر می شوند.

وی تأکید کرد: مهمترین ایراده وارده این است که ما در بسته بندی بسیار ضعیف هستیم و هنوز نتوانسته ایم در این زمینه به صورت مشتری پسند و صادراتی اقدام کنیم.

به گفته وی؛ مصیبت ورود دلالان به بخش کشاورزی این است که باعث شده زحمت اصلی از آنِ کشاورزان باشد و بهره و سود واقعی محصولات تولیدی به جیب واسطه ها برود.

استاندار با اشاره به مشکلات زرشک کاران استان، اظهار داشت: با پیگیری هایی که در استان صورت گرفت و با همراهی وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی، طی یک ماه اخیر اتفاقات خوبی در زمینه خرید محصول زرشک کشاورزان افتاد.

قناعت به موضوع مشکلات دامداران استان اشاره و تصریح کرد: مشکلات عدیده ای همچون ضعف مدیریت، افزایش قیمت ها، کمبود نهاده ها و وجود دلالان، طی دو سال اخیر دامداران ما را فلج کرده است.

وی ادامه داد: اگر چه بخش عمده ای از مشکلات مربوط به مسایل ملی است اما مواردی مثل ضعیف بودن ظرفیت کشتارگاهی سبب شده دامدار ما دام خود را به خارج استان منتقل کند.

استاندار، چهره دانشگاهی، نیروی عملیاتی و از بدنه جهاد کشاورزی بودن را از ویژگی های رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی برشمرد و متذکر شد: مطالبه بنده از رئیس جدید سازمان این است که با کار ستادی و برنامه ای، در عرصه و میدان بودن و نیز تلاش برای خلق و جذب منابع از مرکز، به مشکلات حوزه کشاورزی استان رسیدگی کند.

قناعت با بیان این که در بازه زمانی مشخصی به سراغ مجموعه جهاد کشاورزی خواهم آمد و شرایط را جویا خواهم شد، تأکید کرد: از بخش کشاورزی استان نباید صدای نارضایتی شنیده شود لذا باید به سمتی حرکت کنید که مشکلات به حداقل و در حد صفر برسد.

وی اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف هم از تمام ظرفیت و توان مجموعه استفاده کنید و هر کس با برنامه ها همراهی نکرد، باید تغییر کند.

به گفته وی؛ آن چه مورد تأکید است، تحول و حرکتی نو در مجموعه جهاد کشاورزی است.

استاندار، فعال کردن ایستگاه تحقیقات زرشک و زعفران را خواستار شد و گفت: بنده شیوه های سنتی و کم بازده را در حوزه کشاورزی نمی پذیرم.

قناعت تصریح کرد: جهاد کشاورزی مجموعه ای تأثیرگذار در معیشت مردم است و به لحاظ تعدد و تکثر نیروها و وظایف نیز در شما دستگاه های اول است.

وی ادامه داد: با رویکرد جدید دولت و بزرگانی که از استان در مرکز داریم، اگر طی چهار سال پیش رو تغییری در استان شاهد نباشیم، کلاه سرمان رفته و خودمان هم مقصر این اتفاق هستیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصدومیت عالیشاه تا چه حد جدی است؟