تازه‌ترین تغییرات طرح نهضت ملی مسکن


تازه‌ترین تغییرات طرح نهضت ملی مسکن

هفته اخیر خبرهایی مبنی بر قطعی شدن ثبت نام مردان مجرد بالای 25 سال و اعطای وام خود مالکی به متقاضیان نهضت ملی مسکن رسانه‌ای شد.

تازه‌ترین تغییرات طرح نهضت ملی مسکن
چندی پیش وزارت راه و شهرسازی از تدوین دستورالعمل ثبت‌نام مجردها در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد که بر این اساس مجردها به شرط تنظیم تعهد نامه محضری برای ارائه عقد نامه در هنگام واگذاری واحد مسکونی می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن بعد از ابلاغ نهایی دستورالعمل، ثبت‌نام کنند.

طبق متن پیشنهادی برای ابلاغ در صورتی که افراد در هنگام واگذاری به تعهد ازدواج عمل نکنند، قرارداد واگذاری واحد فسخ می‌شود.

باتوجه به تدوین دستورالعمل ثبت‌نام مجردها به زودی توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود و بر اساس آن امکان ثبت‌نام مجردها پس از ۱۵ دی ماه امکانپذیر خواهد شد.

شرایط دریافت وام خودمالکی در قالب نهضت ملی مسکن

در هفته اخیر محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در توضیح جزئیات وام خود مالکی گفته بود تسهیلات در نظر گرفته شده در قالب نهضت ملی مسکن به خود مالکان نیاز به خرید اوراق یا سپرده گذاری ندارد و فرد برای ساخت و ساز می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.

به گفته این مقام مسئول وام خود مالکی در چهار مرحله و با توجه به پیشرفت طرح توسط بانک عامل به حساب مورد نظر متقاضی واریز می‌شود.

متقاضیان وام خود مالکی در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، مراکز استان‌هایی که بیش از یک میلیون جمعیت دارند و کلانشهر هستند ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین روستاها ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد تسهیلات نهضت ملی مسکن و تخصیص آن به خود مالکان یعنی برای کسانی که به صورت شخصی واحدمسکونی می‌سازند و سازندگان حرفه ای، این امکان فراهم شده که در سامانه نهضت ملی مسکن تقاضای وام خود مالکی دهند.

جزئیات تسهیلات نهضت ملی مسکن

در هفته اخیر شبهاتی در خصوص میزان اقساط تسهیلات مسکن ایجاد شد که محمودزاده، توضیحاتی در خصوص نحوۀ پرداخت اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن و رقم سود تسهیلات ارائه کرد.

به گفته وی بر اساس مصوبات، نرخ سود تسهیلات اعتباری برابر مصوبه شورای پول و اعتبار در شرایط فعلی ۱۸ درصد است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی تاکید کرد: دولت به واسطه توانی که در صندوق ملی مسکن وجود دارد به استناد قانون جهش تولید پرداخت بخش قابل ملاحظه‌ای از سود تسهیلات نهضت ملی مسکن را تقبل می‌کند؛ به این مفهوم که برای دهک‌های درآمدی پایین‌تر هر چقدر دهک درآمدی کمتر باشد میزان بیشتری از سود تسهیلات توسط صندوق ملی مسکن به نمایندگی از دولت تامین می‌شود و به همین دلیل اقساط پرداختی مردم بسیار کمتر از اعدادی است که بر اساس سود ۱۸ درصدی محاسبه و اعلام عمومی شده بود.

محمودزاده در بخشی از صحبت‌های خود گفته است بر اساس طرح جدید میزان پرداخت اقساط کاملاً مبتنی بر پرداخت دهک‌های مختلف است و این دهک‌ها عبارتند از دهک‌های اول تا پنجم که بین آن‌ها نیز بسته به دهک‌های درآمدی میزان سود تسهیلات پرداختی متفاوت خواهد بود.

وی در خصوص زمان شروع اقساط نیز گفته است اقساط پرداختی متقاضیان بعد از اتمام طرح و تحویل گیری واحدهای مسکونی خواهد بود که بین دو تا سه سال زمان می‌برد و میزان اقساط پرداختی متقاضیان بعد از تحویل گیری واحدها غریب به ۵۰ درصد اعلامی است که قبلاً به عنوان سود تسهیلات ۱۸ درصدی اعلام شده بود.

قانون جهش تولید مسکن اواخر شهریورماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد و پس از یک ماه در تاریخ ۲۸ مهرماه ثبت نام در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد.

نهضت ملی مسکن از جمله سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن به شمار می رود که بر اساس این سیاست، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه دولت قرار گرفته است.

لازمه ثبت نام متقاضیان در این طرح داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن است.

همچنین بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) ثبت نام کنند.

بر اساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند.

آنطور که معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرده برای مهاجران از کلانشهرها، سابقه سکونت به یکسال تقلیل پیدا کرده است به طوریکه اگر کسی ساکن کلانشهری بوده و در شهر دیگر، تقاضای مسکن دارد با حدود یکسال سابقه سکونت در همان شهر امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارد.

برای کارکنان دولت و نیروهای نظامی و روحانیون بر اساس حکم اداری و یا بر اساس تشخیص حوزه‌های علمیه، سابقه سکونت ۵ ساله در طرح نهضت ملی مسکن مورد نیاز نیست و این افراد می‌توانند به جز تهران در سایر شهرهای کشور ثبت نام خود را تکمیل کنند.

منبع: میزان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت