نامه تاریخی امام(ره) به گورباچف مورد غفلت واقع شده‌است


نامه تاریخی امام(ره) به گورباچف مورد غفلت واقع شده‌است

قم ـ ایرنا ـ رئیس مؤسسه علوم وحیانی اسراء گفت: نامه تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف که دارای تعالیم و ارزش‌های بلندی است، مورد بی مهری قرار گرفته و آنگونه که باید و شاید درداخل و خارج از کشور تبیین نشده‌است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی شنبه شب درنشست علمی بازخوانی نامه حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف با بیان اینکه مکتب کمونیسیم درابتدای انقلاب به لحاظ ایدئولوژی بسیار قدرتمند شده‌بود، خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) با معرفتی استوار و باوری عمیق به مبانی الهی و توحیدی، نامه‌ای را به گورباچف ارسال کردند.

وی با بیان اینکه اندیشه ناب و تفکر بلند امام راحل همچنان ناشناخته مانده‌است، اظهار داشت: ایشان انقلاب اسلامی را مختص به ایران نمی دیدند و به دنبال ایجاد جریان توحیدی در همه زمین بوده و معتقد بودند که اگر سردمداران جهان دیکتاتور نباشند، مردم خودشان به سمت توحید و حقیقت گام بر می‌دارند.

جوادی آملی تذکر حضرت امام(ره) به گورباچف در رابطه با آسیب‌های نظام ضد دینی را مورد توجه قرار داد و گفت: ایشان به دنبال روشن کردن افق‌های بلند در برابر بشریت بودند تا جوامع انسانی بر اساس آگاهی و بیداری به سمت سعادت گام بردارند، اما این موضوعی است که در غرب و شرق به شدت مورد غفلت واقع شده‌است.

وی با بیان اینکه یک سیاستمدار هرگز به خود اجازه نمی‌داد که اینگونه با شوروی سخن بگوید، تصریح کرد: امام راحل که یک عالم دینی و ادامه دهنده راه انبیا بودند، این نامه توحیدی را برای گورباچف ارسال کردند، زیرا اگر توحید در جهان حکمفرما شود، بسیاری از مشکلات بشریت برطرف خواهد شد، البته توحیدی که درتمامی عرصه‌ها حکمفرما شود.

جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو رویکرد اصلی گورباچف برای بازکردن فضای سیاسی و گشایش‌های اقتصادی در شوروی سابق پس از تحولات گسترده در بلوک شرق، اظهار داشت: اگر جامعه‌ای به لحاظ اعتقادی و معرفتی سقوط کرده باشد، هرگز نمی‌تواند به جریان توحیدی بیاندیشد و اینکه جهان را به عالم مادی و حس منحصر کنند، اتفاق بسیار شومی است.

وی با بیان اینکه عقل و استدلال در کنار حس، معرفت می‌آفریند گفت: سکولاریسم زاییده اومانیسم است و اینکه علم و معرفت را در حس و ماده خلاصه کنند خطرناک است، اما متأسفانه امروزه مباحث توحیدی در جهان به بوته فراموشی سپرده شده‌است و مسائل اجتماعی و زیست محیطی اهمیت یافته‌است.

رئیس مؤسسه اسراء گفت: امروز باید تفکر عقلانی به صحنه بیاید و همانگونه که امام راحل نیز بارها تأکید فرمودند، مشکلات و تنگناهای اقتصادی و اجتماعی جامعه بر اساس مبانی اسلامی مرتفع شود.

نشست علمی بازخوانی نامه حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه های علمیه در محل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در قم برگزار شد.

در اولین روز سال ۱۹۸۹ میلادی مصادف با ۱۱ دی ماه ۱۳۶۷ نامه معروف و تاریخی امام خمینی(ره) خطاب به میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهوری شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز از اتکا به غرب انتشار یافت و توسط هیأت منتخب ایشان در مسکو به گورباچف تحویل داده‌شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا