17 کودک زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالی فرزندخوانده شدند


17 کودک زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالی فرزندخوانده شدند

بجنورد-ایرنا- سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: 17 کودک و نوجوان دختر و پسر زیر پوشش این سازمان حمایتی در 9 ماه سال جاری فرزند خوانده شدند.

معصومه فلاح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۴ مرکز نگهداری کودک و نوجوان بی سرپرست و بد سرپرست در این استان وجود دارد که هم اینک حدود ۲۱۰ نفر نیز در این مراکز نگهداری می شوند.

وی افزود: تمامی کودکان و نوجوانانی که در این مراکز نگهداری می شود شرایط واگذاری برای فرزند خواندگی به خانواده ها را ندارند زیرا برخی از سرپرستان آنها در زندان به سر می برند و یا معتاد هستند که بعد از دوره ای فرزندشان را تحویل می گیرند.

فلاح در خصوص بیشترین رنج سنی کودکان که خانواده ها مایل به پذیرش سرپرستی آن ها هستند، اظهار داشت: کودکان زیر دو سال، کودکانی هستند که خانواده ها بیشتر مایل به پذیرش سرپرستی آن ها هستند، از نظر جنسیت نیز بیشتر دختران مورد استقبال هستند بنابراین حتی اگر متقاضیان شرایط سرپرستی از نوزاد را داشته باشند، که ممکن است لازم باشد انتظار بیشتری را متحمل شوند.

وی گفت: از سال ۹۹ سامانه فرزندخواندگی در سازمان بهزیستی ایجاد شد که مراجعان برای دریافت خدمات فرزندپذیری می توانند از طریق این سامانه اقدام کنند و تمامی مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری کنند.

سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ورود و ثبت نام در سامانه فرزندپذیری، درخواست اولیه بوده و هیچ‌گونه حقی را برای متقاضیان به وجود نخواهد آورد.

فلاح افزود: وظیفه اصلی سازمان بهزیستی تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین والدین از بین متقاضیان سرپرستی و تامین حداکثر منافع عالیه برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست است که این سازمان بر اساس مدارک شناسایی، تحصیلی، شغلی و مالی، پاسخ استعلام سازمان های مربوطه راجع به صلاحیت متقاضیان اظهار نظر می‌کند.

وی گفت: دریافت خدمات مشاوره فرزندپذیری و دینی برابر ضوابط و مقررات سازمان بهزیستی الزامی است.

سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی افزود: بسیاری از متقاضیان کودک بدون سرپرست را می‌پذیرند این در حالی است که بیشتر کودکان زیر مراقبت سازمان بهزیستی بدسرپرست هستند، بدین معنا که آنها دارای پدر و مادر می‌باشند. ضمن آن که جهت واگذاری سرپرستی این گروه از کودکان به متقاضیان، مرجع قضایی می‌بایست نسبت به صلاحیت یا عدم صلاحیت والدین کودکان مذکور نیز اظهارنظر کند.

فلاح اظهار داشت: کودکان تحت سرپرستی حتی درصورت تمایل سرپرستان، از ارث محروم هستند. به همین منظور و جهت تأمین منافع مادی کودک تحت سرپرستی، متقاضیان باید به دستور دادگاه بخشی از اموال یا حقوق خود را به نفع کودکان یا نوجوانان تحت سرپرستی خود تملیک یا تعهد به تملیک کنند.

وی افزود: بعد از اینکه فرزند به خانواده ای سپرده می شود در مرحله اول به صورت آزمایشی به مدت ۶ ماه انجام می شود که در این مدت خانواده و کودک از مشاوره ها برخوردار خواهد شد و همچنین مددکاران از محل زندکی کودک در این مدت بازدید نیز می کنند که در نهایت در صورت رعایت تمامی قوانین و شرایط لازم فرزند به صورت دائم به خانواده داده می شود.

۱۱۳ هزار نفر از شهروندان خراسان شمالی زیر پوشش بهزیستی این استان هستند.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار