مجلس در تهیه قانون جامع ایرانیان خارج از کشور در کنار دولت است


مجلس در تهیه قانون جامع ایرانیان خارج از کشور در کنار دولت است

ارومیه- ایرنا- رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن اصلاح قوانین موجود، در تهیه قانون جامع ایرانیان خارج از کشور در کنار دولت قرار دارد.

وحید جلال زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نشست اخیر رییس جمهوری و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با ایرانیان خارج از کشور، افزود: تشکیل نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست رییس جمهور، پس از سال‌ها وقفه در دولت های یازدهم و دوازدهم نشانه اهتمام دولت و شخص آیت الله رئیسی برای استفاده از فرصت حداکثری از حضور ایرانیان در خارج کشور و پیگیری مطالبات هموطنان عزیز در خارج از کشور است.

وی ادامه داد: امیدواریم نتایج این نشست در صحنه عمل نیز شاهد اقدامات موثر برای حل و فصل مشکلات ایرانیان خارج از کشور منتهی شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در چندماه اخیر با فعال کردن دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور مقدمات تشکیل نشست با حضور رییس جمهور را فراهم کرده بود، اظهار داشت: عمده ترین هدف شورای عالی ایرانیان خارج از کشور ساماندهی، هدایت و بهره برداری از فرصت حضور هموطنان عزیزمان در خارج از کشور به عنوان سفیران فرهنگ و هنر، ادبیات و ارزش های انقلاب اسلامی است.

جلال زاده با تاکید بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت فرهنگی و اجتماعی ایرانیان فعال در خارج از کشور، بیان کرد: اقدامات خوب فرهنگی و هنری در بسیاری از مراکز فرهنگی و اجتماعی خارج از کشور توسط ایرانیان انجام می‌شود که در بیشتر مواقع مدیریت و برنامه ریزی برای برگزاری چنین رویدادهایی از توان دولت‌ها خارج است.

وی با اشاره به اهمیت حضور وزیر کشور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، تاکید کرد: شورای روابط خارجی در برخی از استان‌ها به خصوص استان‌های مرزی برای ساماندهی بهتر ایرانیان خارج از ایران باید فعال شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتباط با ایرانیان خارج از کشور باید مردم محور باشد، گفت: ورود آحاد مردم و سازمان های مردمی به ارتباط بین دولت با ایرانیان خارج از کشور، تسهیل‌گر این امر خواهد بود.

بیش از ۴۰ درصد ایرانیان خارج از کشور نخبگان و فرهیختگان هستند

جلال زاده با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد ایرانیان خارج از کشور از نخبگان، فرهیختگان و فعالان اقتصادی هستند، اظهار داشت: تقویت دیپلماسی پارلمانی می‌تواند زمینه برقراری ارتباطات مردم محور با ایرانیان خارج از کشور را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات دقیق و جامعی از ایرانیان خارج از کشور در دست نیست، افزود: وزارت امور خارجه باید در اصلاح و تکمیل بانک اطلاعات ایرانیان خارج از کشور اهتمام ویژه داشته باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانک اطلاعاتی جامع ایرانیان خارج از کشور می‌تواند در پیگیری و حل مطالبات هموطنان خارج از کشور از جمله سهولت رفت و آمد، حمایت‌های حقوقی مانند تهیه کارت شناسایی و شناسنامه، کارت پایان خدمت سربازی و تعیین تکلیف دوتابعیتی بودن بخشی از هموطنان خارج از کشور موثر باشد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد یک نگاه و پنجره واحد حاکمیتی به موضوع ایرانیان خارج از کشور، گفت: قرارگاه و دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور برای حصول نتایج عملی باید در وزارت امورخارجه باشد.

به گزارش ایرنا، آیت الله رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای به بهره‌مندی از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور دارد که بارها در سخنرانی‌های خود به آن تاکید کرده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی