کدام زوجین نابارور تلقی می‌شوند؟


کدام زوجین نابارور تلقی می‌شوند؟

یک متخصص زنان، زایمان و نازایی در همدان گفت: اگر زوجی با بیش از سه نوبت از روش آی وی اف نتیجه نگرفتند باید مورد بررسی دقیق از نظر ژنتیک، ایمنی و بیماری‌های انعقادی قرار گیرند.

دکترمرضیه سنوئی فریمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر زوجی مشکلشان به نحوی باشد که از طریق آی وی اف قابل حل نباشد ممکن است از روش‌های جایگزین از جمله تخمک اهدایی و جنین اهدایی با ملاحضات شرعی وقانونی نتیجه بگیرند.

وی به اهمیت سن زوجین در نازایی ثانویه اشاره کرد و افزود: برخی زوجین در اولین فرزند آوری مشکلی نداشته اما برای بارداری دوم دچار مشکل می‌شوند و بر این باورند که روش‌های پیشگیری از بارداری موجب ناباروری آنها شده و این در حالیست که سن آنها نسبت به بارداری اول افزایش یافته و به این دلیل شانس باروری کاهش می‌یابد.

دکتر فریمانی خاطرنشان کرد: زوجینی که در سن زیر ۳۰ سال اقدام به فرزندآوری می‌کنند شانس بیشتری برای بارداری موفق داشته و همان زوج در سن ۴۰ سالگی شانس کمتری برای باروری دارند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از آقایان ممکن است مشکل کمبود تعداد اسپرم داشته باشند اما به علت ازدواج در سنین جوانی متوجه مشکل خود نشده‌اند چرا که شانس باروری در دوران جوانی بیشتر است و کمیت و کیفیت اسپرم آقایان نیز با افزایش سن و افزایش مواجهه با آلاینده‌های محیطی، سیگار ومواد مخدر کاهش می‌یابد.

این متخصص زنان به روش‌های جلوگیری از بارداری اشاره کرد و یاد آور شد: تنها روش جلوگیری از بارداری که ممکن است متهم به ایجاد ناباروری باشد استفاده از دستگاه آی یو دی بوده که در صورت ایجاد عفونت ممکن است، لوله‌های رحمی را دچار آسیب و مشکل ناباروری را ایجاد کند.

وی ادامه داد: هیچ یک از روش‌های پیشگیری از بارداری افراد را نابارور نمی‌کند و اکثرا موضوع اصلی افزایش سن افراد است و کاهش کیفیت تخمک و اسپرم با افزایش سن است که مورد غفلت قرار می‌گیرد.

دکتر فریمانی تصریح کرد: افرادی که عادت ماهانه آنها با اختلال همراه باشد و یا قاعدگی نامنظم داشته باشند، باید نسبت به رفع مشکل خود اقدام کنند و تنها هنگام اقدام به بارداری نباید پیگیر موضوع شوند.

این متخصص یادآور شد: خانم‌هایی که مشکلاتی از جمله سابقه جراحی، شیمی درمانی داشته‌اند باید برای بررسی باروری زودتر مراجعه و حتی قبل از این اقدامات اقدام به فریز تخمک، اسپرم یا جنین کنند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز کلینیک امید هم اکنون با استفاده از روش‌های جدید، مرجعی برای بیماران با تخمدان ضعیف تبدیل شده و افرادی که سابقه شکست در آی وی اف دارند، برای بررسی به این مرکز مراجعه کرده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر