ارزیابی اعتراضات پس از تصویب لایحه رتبه بندی معلمان


عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: لایحه رتبه بندی معلمان پس از 10 سال انتظار به تصویب رسید و قطعاً اگر فرهنگیان از پروسه کاری و موانعی که وجود داشت، اطلاع دقیقی پیدا کنند، متوجه این کار بزرگ خواهند شد.

پس از ماه‌ها و سال‌ها انتظار، بالاخره چند هفته پیش، لایحه رتبه بندی معلمان به تصویب رسید و در انتظار تایید شورای نگهبان است. نمایندگان از تصویب لایحه رتبه بندی معلمان به عنوان یکی از کار‌های بزرگ مجلس یازدهم که به یادگار خواهد ماند یاد می‌کنند، اما خیلی زود مشخص شد که رضایت خانواده بزرگ فرهنگیان در این راستا تامین نشده است و آن‌ها به مانند ایام پیش از تصویب لایحه، مجدداً تجمع و اعتراضات صنفی خود را از سر گرفتند.

برخی معلمان را محق و برخی دیگر زیاده‌خواه می‌دانند؛ آنها که فرهنگیان را محق می‌دانند، معتقدند دستمزدی که به آنها پرداخت می‌شود اندک است و آن را با معلمان سایر کشورها مقایسه می‌کنند و در سوی مقابل گروهی که فرهنگیان کشور را افرادی زیاده‌خواه می‌دانند می‌گویند آنها در طول روز پنج تا شش ساعت کار می‌کنند و در تابستان هم تعطیل هستند و این شرایط در هیچ گروه شغلی وجود ندارد لذا همین میزان حقوق و مزایایی که برای معلمان وجود دارد کفایت می‌کند.

اینکه اعتراضات فرهنگیان تا کی و به چه صورتی ادامه پیدا خواهد کرد و آیا اساساً آن‌ها محق هستند که این‌گونه اعتراضات را ادامه دهند، پرسش‌هایی است که احتمالاً گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

در همین رابطه، مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: لایحه رتبه بندی معلمان که توسط دولت قبل به مجلس داده شده بود، ایرادات اساسی داشت و به اعتقاد ما، آن چیزی که در شان معلمان بود در آن لایحه دیده نمی‌شد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که می‌توانست باعث تسهیل تصویب لایحه رتبه بندی معلمان شود، توافق بر سر تامین اعتبار آن بود. این تامین اعتبار در دولت قبل با رقم قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفت، از این‌رو مجلس یازدهم و دولت سیزدهم تلاش کردند که لایحه رتبه بندی معلمان که تبدیل به مطالبه جدی شده بود را به نحو شایسته‌تر تصویب شود، اما به خاطر تنگنا‌های مالی که دولت کنونی با آن مواجه است، امکان تخصیص اعتبار بیشتر به این لایحه نبود.

نماینده میانه در مجلس تصریح کرد: ما در چند ماه گذشته، با جلسات متعددی که برگزار کردیم و با خردجمعی، قدم‌های خوبی را در راستای حفظ و شان معلمان برداشتیم. این لایحه پس از ۱۰ سال انتظار به تصویب رسید و قطعاً اگر فرهنگیان از پروسه کاری و موانعی که وجود داشت، اطلاع دقیقی پیدا کنند، متوجه این کار بزرگ خواهند شد.

با گشایش‌های مالی، مسیر رتبه بندی معلمان بهتر دنبال خواهد شد

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از اعتراضات معلمان پس از تصویب لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟ گفت: نمایندگان مجلس مصمم هستند همچنان از معلمان حمایت کنند. مطمئناً همکاری مجلس و دولت در آینده باعث خواهد شد بتوانیم گام‌های بعدی را محکم‌تر برداریم. به هر حال باید توجه داشت که مشکلات مالی موجود در دولت، کار را سخت کرده است، اما ان‌شاالله با گشایش‌های مالی که در آینده رقم خواهد خورد، مسیر رتبه بندی معلمان بهتر دنبال شود تا شاهد رضایت حداکثری فرهنگیان باشیم.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: تصویب لایحه رتبه بندی معلمان یک گام بلند در راستای منزلت معلمان بود. همچنین، این کار را باید یک نظام جدیدی نامید که در حوزه مالی نوشته شد. تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این لایحه در سال‌های پیش‌رو بهتر اجرا شود.

منبع: اقتصاد ۲۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس