امیرمومنان امام علی (ع) و قرآن یک حقیقت هستند


امیرمومنان امام علی (ع) و قرآن یک حقیقت هستند

حجت الاسلام انصاریان گفت: هر کس به امیر مومنان امام علی(ع)اقتدا کند به کل قرآن کریم اقتدا کرده است؛ زیرا او و قرآن یک حقیقت هستند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه به مناسبت ایام فاطمیه در حسینیه آیت‌الله علوی بروجردی به سخنرانی پرداخته و با اشاره به اینکه قرآن دارای ۴ وجود است، گفت: اولین وجود کتبی قرآن های خطی و چاپی است. دومین وجود لفظی که با زبان قرائت می‌شود، خواندن قرآن مجید وجود لفظی قرآن است. سومین وجود ذهنی است که شخص کل قرآن را حفظ شود. چهارمین وجود عینی است که یک انسان به طور کامل به صورت عملی و اعتقادی تمام حرکاتش و ظاهر وجودیش قرآنی می‌شود.

استاد اخلاق با استناد به روایتی، بیان کرد: کامل ترین وجود عینی و مصداقی ترین قرآن بعد از پیامبر اکرم (ص) حضرت امیر مومنان امام علی (ع) است. رسول خدا (ص) گفتارش نتیجه وحی بود و فقط به اذن خداوند عالم حقایق را بیان می کردند.

حجت‌الاسلام انصاریان در خصوص امیرمومنان امام علی (ع) گفت: اگر تمامی امت اسلامی به کتاب نهج‌البلاغه، روایات، آثار تربیتی و دعاهای امیرمومنان امام علی (ع)عمل کنند به قرآن مجید عمل کرده اند. دعاهای معرفتی بسیاری از جمله دعای کمیل، دعای صباح که معجزه ادبی و معارفه آن حضرت هستند. امیرمومنان امام علی (ع) بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) تا زمان شهادتش شاگردی نداشت.

حجت‌الاسلام انصاریان با استناد به روایتی از پیامبر اکرم (ص) درباره امیر مومنان امام علی(ع) گفت: قرآن علی و علی قرآن است اقتدای به حضرت علی (ع) اقتدا به قرآن است؛ زیرا ثقلین یک جا در وجود او جمع شده است.

وی با اشاره به جملات ناب از وجود امیر مومنان امام علی (ع) ادامه داد: او مقرب درگاه خداوند است. البته می توان با کمک ذهن نیروی معنوی قویی داشت تا مقرب درگاه پروردگار شد. اگر برخلاف جهت قرآن کریم و اهل بیت (ع)حرکت کنید از خداوند دور می شوید؛ چرا که دچار وسوسه، گناه و غیره خواهید شد.

استاد اخلاق افزود: با ذکر قرآن مجید، فهم و عمل به قرآن می توان به جایگاه قرب الهی رسید؛ البته باید از مال حرام، افکار مسموم، عقاید خرافی و غیره دوری کرد تا بدینوسیله به خدا نزدیکتر شد. البته تنها با ذکر گفتن نمی توان به خدا نزدیک شد و برای گره گشای از آیات قرآن باید به ائمه اطهار (ع) متوسل شد.

وی ادامه داد: متاسفانه اهل تسنن دچار اشتباه شدند و بدون اهل بیت (ع) به سراغ قرآن رفتند و آیات را کنار هم گذاشتند و خدا را به یک انسان تغییر دادند که دارای قدرت است. در واقع در فکر اهل سنت خدا اینگونه هست. خدایی که شیطان و آخوندهای بنی امیه و بنی عباس ساخته اند.

وی در پایان با اشاره به روایتی از امام باقر (ع) خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) به افراد توان اعتقادی، فکری و روحی می دهند. در واقع هر کس به امیر مومنان علی (ع) اقتدا کند به کل قرآن کریم اقتدا کرده است؛ زیرا علی و قرآن یک حقیقت هستند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان