نخستین «حراج تهران در دولت سیزدهم» زیر زره‌بین منتقدان!


نخستین «حراج تهران در دولت سیزدهم» زیر زره‌بین منتقدان!

پانزدهمین دوره حراج تهران 24 دی ماه در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار خواهد شد. این رویداد که در دوره‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا با تغییراتی در تاریخ برگزاری همراه شد، انتظار می رود در این دوره طبق تاریخ اعلام شده، برگزار شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حراج تهران رویدادی فرهنگی ـ اقتصادی در پاسخ به درخواست ها برای دست‌یابی به آثار هنر مدرن و معاصر ایران است. این رویداد که یکی از اهدافش پویا کردن اقتصاد هنر است، امسال برای پانزدهمین بار در ۲۴ دی ماه برگزار خواهد شد.

فارغ از زمان و مکان برگزاری این دوره از حراج تهران، از دیگر موضوعاتی که در ارتباط با آن مورد توجه قرار می گیرد، این است: آثار کدام هنرمندان در این دوره حضور دارند، هر هنرمند چند اثر در حراج دارد و کدام آثار بیشترین قیمت تخمینی را دارند که در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آثار کدام هنرمندان در پانزدهمین دوره حراج تهران شرکت داده می شوند؟

بر اساس کاتولوگ پانزدهمین دوره حراج تهران، نزدیک به ۶۰ هنرمند آثارشان در این دوره شرکت دارند. از میان این اسامی افرادی به چشم می‌خورند که در دوره‌های قبلی نیز آثارشان حضور قابل توجهی در حراج داشتند. اسامی هنرمندان این دوره به ترتیب و بر اساس حروف الفبا عبارتند از: محمد احصایی، احمد اسفندیاری، ایرج اسکندری، توکل اسماعیلی، پروانه اعتمادی، نصرالله افجه‌ای، هانیبال الخاص، یعقوب امدادیان، ناصر اویسی، رضا بانگیز، بهمن بروجنی، حمید پازوکی، هوشنگ پزشک‌نیا، فرامرز پیلارام، ژازه تباتبایی، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی‌جاه، پرویز تناولی، صداقت جباری، هادی جمالی، قاسم حاجی‌زاده، منصوره حسینی، بهمن دادخواه، بهروز دارش، رضا درخشانی، گارنیک درهاکوپیان، عبدالرضا دریابیگی، جعفر روح‌بخش، حسین زنده‌رودی، محمود زنده‌رودی، سهراب سپهری، مهدی سحابی، ابوالقاسم سعیدی، همایون سلیمی، جلال شباهنگی، حجت شکیبا، کوروش شیشه‌گران، عین‌الدین صادق‌زاده، بهجت صدر، مسعود عربشاهی، ناصر عصار، منیر فرمانفرماییان، منصور قندریز، حسین کاظمی، طلیعه کامران، پرویز کلانتری، علی گلستانه، پریوش گنجی، فریده لاشایی، لیلی متین دفتری، حسین محجوبی، بهمن محصص، سیراک ملکونیان، فرشید ملکی، عنایت‌الله نظری‌نوری، منوچهر نیازی، محسن وزیری مقدم، مهدی ویشکایی، هادی هزاوه‌ای و منوچهر یکتایی.

هنرمندان پرتکرار این دوره چه کسانی هستند؟

اگر بر اساس کاتولوگ، پانزدهمین دوره حراج تهران را با دوره‌های پیشین مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که اسامی برخی از هنرمندان در این میان تکراری هستند و نه تنها در این دوره بلکه در دوره‌های قبلی نیز تعداد قابل توجهی از آثار آنان در حراج حضور داشته‌اند.

این هنرمندان عبارتند از: پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، ژازه تباتبایی، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، سهراب سپهری، محمد احصایی، فریده لاشایی، منوچهر یکتایی و ناصر اویسی.

فارغ از قیمت تخمینی‌ای که برای آثار این هنرمندان در این دوره از حراج زده شده، باید دید که آیا پر تکرار بودن این اسامی باعث خواهد شد تا آثار آنان به کمینه و بدون هیچ افزایش قیمتی به فروش برسد و یا اصلا به فروش نرسد؟

هنرمندان پرتکرار حراج در این دوره چند اثر دارند؟

بیشترین تعداد آثار این دوره از حراج متعلق به فریده لاشایی است. این هنرمند که ۱۲۹ اثر را به خود اختصاص داده است، علاوه بر اینکه در لیست هنرمندان پرتکرار حراج قرار دارد، بیشترین تعداد آثار را نیز به خود اختصاص داده است.
پس از فریده لاشایی بیشترین تعداد اثر از میان هنرمندان پرتکرار حراج به پرویز تناولی، محمد احصایی، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، سهراب سپهری، حسین زنده‌رودی، منوچهر یکتایی، ژازه تباتبایی و ناصر اویسی اختصاص دارد.

بیشترین قیمت؛ کدام هنرمند؟

به رسم هر سالِ حراج تهران، برای هر اثر قیمتی تخمین زده شده که هرچند ممکن است این قیمت‌ها بیشتر یا کمتر شوند اما دید خریداران را برای شرکت در حراج بازتر خواهند کرد. بر اساس کاتولوگ پانزدهمین دوره از حراج تهران بیشترین قیمت تخمین زده شده به اثری از پرویز تناولی با قیمت تخمین زده شده‌ی ۱۲ـ ۱۴ میلیارد تومان اختصاص دارد. تناولی اگرچه به لحاظ تعداد اثر در رتبه دوم قرار دارد اما اثرش بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است.
پس از پرویز تناولی «یزدان» که اثری از محمد احصایی است با قیمت تخمین زده شده‌ی ۳ـ۴ میلیارد تومان در رتبه دوم قرار دارد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر