معرفی انواع پمپ هیدرولیک و عملکرد آنها


پمپ هیدرولیک را می‌توانیم در بین پرکاربردترین پمپ‌های موجود در صنایع مختلف جای دهیم که توانسته ویژگی‌های گوناگونی را به خود اختصاص دهد. این پمپ‌ها در انواع گوناگونی وجود دارند و هر یک از آن‌ها بر اساس مشخصاتی که دارند، در صنایع و...

پمپ هیدرولیک را می‌توانیم در بین پرکاربردترین پمپ‌های موجود در صنایع مختلف جای دهیم که توانسته ویژگی‌های گوناگونی را به خود اختصاص دهد. این پمپ‌ها در انواع گوناگونی وجود دارند و هر یک از آن‌ها بر اساس مشخصاتی که دارند، در صنایع و مکان‌های مختلف مورد بهره‌وری قرار می‌گیرند.

اگر قصد خرید این پمپ‌ها را دارید باید نوع نیاز خودتان را تعیین کرده و با آگاهی بیشتری نسبت به انجام این کار اقدام کنید. فروشگاه هیدرولیک نادری از گذشته تا به امروز توانسته انواع پمپ‌ هیدرولیک را به بازار عرضه کند و از این طریق رضایت مشتریان خود را به دست بیاورد .

معرفی انواع پمپ هیدرولیک و عملکرد آنها

در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعریف و عملکرد کلی این پمپ‌ها و سپس انواع آن‌ها آشنا کنیم؛ پس تا انتهای مطلب دنبال‌کننده ما باشید.

پمپ هیدرولیک چیست؟

اگر بخواهیم قلب سیستم‌های هیدرولیک را نام ببریم، بدون شک باید به این پمپ‌ها اشاره داشته باشیم. انرژی مکانیکی توسط دو نوع موتور الکتریکی و احتراقی تولید شده و سپس توسط پمپ‌های هیدرولیک به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌شوند. خلاء نسبی که وجود دارد، باعث به وجود آمدن فشار اتمسفر می‌شود.

در این صورت اجزاء مکانیکی پمپ با عملکردی که دارند، باعث خواهند شد تا سیال به طرف مجرای ورودی که در پمپ تعبیه شده است، حرکت کند. سپس سیال باید به باقی بخش‌های مدار هیدرولیک هدایت شود. این کار با کمک پمپ انجام خواهد شد.

انواع پمپ هیدرولیک

پمپ‌های هیدرولیک در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند و برای دسته‌بندی آن‌ها می‌توان از فاکتورها و معیارهای گوناگونی بهره برد. لازم به ذکر است که هر کدام از این پمپ‌ها توانسته‌اند مزایا و ویژگی‌های خاص خودشان را داشته باشند و بر این اساس نیز کاربردهای خودشان را گسترش دهند. در ادامه این مطلب به معرفی انواع پمپ هیدرولیک خواهیم پرداخت و کاربری هر کدام از آن‌ها را برای شما مشخص خواهیم کرد.

پمپ های پیستونی محوری

یکی از انواع پمپ هیدرولیک، شامل پمپ‌های پیستونی محوری می‌شود. این پمپ‌ها در مقایسه با سایر پمپ‌های هیدرولیکی قیمت بالاتری را دارند. اگر پیستون این پمپ‌ها با دقت کامل آب‌بندی شود، در آن صورت می‌توانید شاهد بازدهی بسیار بالایی از این پمپ‌ها باشید.

علاوه بر آن عمر پمپ‌ها نیز با افزایش روبه‌رو خواهد شد؛ پس با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم اینطور بیان کنیم که خرید و انتخاب این پمپ‌ها می‌تواند یک انتخاب کاملا ایده‌آل و مقرون‌به‌صرفه باشد.

این نکته را نیز باید بیان کنیم که طراحی این پمپ‌ها بسیار پیچیده است؛ به همین علت اگر پمپ شما با مشکلی مواجه شد، تعمیر آن کاری بسیار دشوار خواهد بود و باید زمان زیادی را برای آن صرف کنید. اگر قصد دارید تا عمر این پمپ‌ها را افزایش دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما روغنی را وارد پمپ کنید که تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد.

همچنین کار کردن پمپ به صورت خشک و بدون هیچگونه روغنی، همراه با خود خرابی به بار خواهد آورد و مجبورید دست به تعمیر آن بزنید؛ از این رو توجه به این نکات را فراموش نکنید. دو نشانه‌ای که به شما می‌گویند پمپ‌های پیستونی محوری خراب شده‌اند، شامل لرزش غیر عادی و نشتی می‌شوند.

پمپ های پیستونی شعاعی

اصولا از پمپ‌های پیستونی شعاعی زمانی بهره گرفته می‌شود که سیستم‌ها دارای فشار بالایی باشند. این فشار کاری می‌تواند در بازه‌ای بین 400 تا 700 بار قرار بگیرد. به فرم قرار گرفتن پیستون‌ها در این پمپ‌ها باید توجه داشته باشید.

فرم قرار گفتن این پیستون‌ها به صورت ستاره بوده و همچنین نسبت به شفت پمپ یک حالت شعاعی را به وجود می‌آورند. در واقع حرکت پیستون در پمپ‌های هیدرولیک پیستونی، شعاعی است. این پمپ‌ها خود در دو نوع مختلف وجود دارند که شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

پمپ‌های پیستونی شعاعی جابه‌جایی مثبت پمپ‌های پیستونی شعاعی جابه‌جایی متغیر

همچنین لازم به ذکر است که می‌توانید این پمپ‌ها را به دو شکل بادامک داخلی و بادامک خارجی نیز مشاهده کنید که با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به عنوان مثال اگر مدل پمپ از نوع بادامک داخلی باشد، در آن صورت پیستون‌ها با کمک فنر به سمت داخل کشیده می‌شوند.

این در حالی است که در مدل خارجی پیستون‌ها با کمک فنر به سمت خارج هدایت می‌شوند. نکته‌ای که باید در رابطه با این پمپ‌ها ذکر کنیم، حجم جابه‌جایی آن‌ها است. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر روی حجم جابه‌جایی پمپ‌های پیستونی شعاعی تاثیر خود را بگذارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

قطر پیستون تعداد پیستون طول کورس

زمانی که قطر پیستون تغییر می‌کند، در آن صورت فشار کاری نیز تغییر پیدا خواهد کرد؛ دلیل آن نیز این بوده که توان با هر دو یکای دبی و فشار در ارتباط است.

معرفی انواع پمپ هیدرولیک و عملکرد آنها

پمپ های پره ای

از مهم‌ترین پمپ‌های هیدرولیک می‌توانیم به پمپ‌های پره‌ای اشاره داشته باشیم. این پمپ‌ها از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند ولی اصلی‌ترین بخش‌های آن‌ها شامل بدنه و روتور می‌شوند. یک سری شیار وجود دارند که بر روی روتور نصب شده‌اند. پره‌ها نیز بر روی همین شیارها جای داده می‌شوند. حالتی که این پره‌ها جای می‌گیرند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

حرکت پره‌ها در داخل شیارهای موجود، به صورت شعاعی است. در هنگام روشن شدن پمپ‌های پره‌ای محرک اصلی نیز شروع به حرکت می‌کند. در این شرایط روتور با کمک یک محور به این محرک اتصال پیدا می‌کند. سپس همراه و همزمان با آن به حرکت در خواهد آمد.

ویژگی‌های پمپ‌های پره‌ای

این پمپ‌ها توانسته‌اند ویژگی‌های مختلفی را به خود اختصاص دهند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

در مقایسه با سایر پمپ‌ها از قیمت مناسبی برخوردار هستند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که کمترین فضای ممکن را اشغال خواهند کرد. از بازدهی بسیار بالایی برخوردار هستند. از طول عمر بالایی بهره‌مند شده‌اند. مهم‌ترین ویژگی که می‌توانیم از این پمپ‌های پره‌ای نام ببریم، صدای نسبتا کم آن‌ها است.

همچنین یکی از مهم‌ترین مواردی که باید درباره پمپ‌های پره‌ای ذکر کنیم، نحوه انتخاب آن‌ها است. برای انتخاب این مدل از پمپ هیدرولیک باید به سه مولفه اصلی توجه داشته باشید که شامل حداکثر فشار کاری، حداکثر دبی خروجی و نوع سیال می‌شوند.

این و پمپ‌ها خود در دو نوع بالانس غیربالانس طراحی و تولید می‌شوند. این دو نوع پمپ با نام‌های دیگری نیز خوانده می‌شوند که به ترتیب شامل متعادل و غیرمتعادل می‌شوند.

پمپ های دنده ای خارجی

از دیگر ا نواع پمپ هیدرولیک می‌توانیم به پمپ‌های دنده‌ای خارجی اشاره کنیم. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث شده‌اند، استفاده از این پمپ‌ها روز به روز بیشتر شود. از مهم‌ترین دلایل موجود می‌توانیم گزینه‌های زیر را نام ببریم:

با توجه به حجم کمی که دارد، توانایی ایجاد فشار بالایی را دارد. قیمت آن در مقایسه با سایر پمپ‌های هیدرولیک ارزان‌تر است. می‌توانید شاهد گستردگی در سرعت باشید. همچنین محدوده دما و ویسکوزیته اختصاص داده‌شده به این محصول بسیار گسترده است.

از اجزای تشکیل‌دهنده این پمپ‌ها می‌توانیم به چرخ‌دنده و شفت اشاره داشته باشیم. تعداد چرخ‌دنده‌های به کار گرفته‌شده نیز دو عدد است. زمانی که یکی از چرخ‌دنده‌ها با کمک محرک به حرکت در می‌آید، پمپ عملکرد خود را شروع کرده و باعث به حرکت در آمدن چرخ‌دنده دیگر نیز می‌شود. بین دندانه‌ها، پوسته و همچنین صفحات جانبی یک سری فضا وجود دارند که باعث پدید آمدن جریانی از روغن خواهند شد.

معرفی انواع پمپ هیدرولیک و عملکرد آنها

آیا قصد خرید پمپ هیدرولیک را دارید؟

همانطور که مشاهده کردید تنوع این پمپ‌ها بسیار زیاد بوده و هر کدام نیز می‌توانند کاربردها و مشخصات گوناگونی را از خود به نمایش بگذارند؛ از این رو افراد زیادی تمایل به تهیه آن‌ها دارند. اگر شما نیز قصد خرید پمپ هیدرولیک را دارید، باید به نکات گوناگونی توجه داشته باشید. از مهم‌ترین این نکات بدون شک انتخاب یک مجموعه معتبر است.

امروزه فروشگاه‌ها و مجموعه‌های مختلفی وجود دارند که در زمینه فروش انواع پمپ‌های هیدرولیک در حال فعالیت هستند. از آنجایی که قیمت این محصولات بالا است، مجموعه‌ای که برای خرید انتخاب می‌کنید نیز باید محصولاتی با کیفیت بالا را ارائه دهد. از جمله بهترین این مجموعه‌ها می‌توانیم به هیدرولیک نادری به نشانی اینترنتی https://hydkala.com/ اشاره داشته باشیم.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا توضیحاتی کاملی را درباره انواع پمپ هیدرولیک با شما به اشتراک بگذاریم. این پمپ‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و هر کدام این قابلیت را دارند تا انواع مشخصات و ویژگی‌ها را از خود به اشتراک بگذارند. در این مطلب سعی کردیم تا علاوه بر معرفی هر کدام از این پمپ‌ها یک سری توضیحات را نیز ارائه دهیم تا با مزیت‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها به صورت مختصر آشنا شوید.

در صورت پیش‌آمد هر گونه سوال، کارشناسان هیدرولیک نادری آماده پاسخگویی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو