پویش اهدای خون به نیابت از حاج قاسم در گیلان راه‌اندازی شد


پویش اهدای خون به نیابت از حاج قاسم در گیلان راه‌اندازی شد

رشت - ایرنا - پویش سراسری اهدای خون با شعار به نیت حاج قاسم مردی که قطره قطره خون خود را برای سربلندی ایران اسلامی فدا کرد ، به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در استان گیلان راه‌اندازی شد.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان روز دوشنبه درباره راه اندازی پویش اهدای خون به نیابت از حاج قاسم به خبرنگار ایرنا گفت: این پویش با توجه به فرارسیدن دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی همزمان با سراسر کشور در استان گیلان راه‌اندازی شد و تا پایان دی ماه جاری ادامه دارد.

دکتر گیتی ایزدی‌پور اظهار داشت: پایگاه‌های انتقال خون در رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، بندرانزلی، فومن، آستارا، تالش، املش و آستانه‌اشرفیه برای خونگیری از داوطلبان اهدای خون به نیت حاج قاسم سلیمانی آماده‌است.

وی بیان داشت: علاوه بر پایگاه های انتقال خون در شهرستان های یاد شده اتوبوس ثابت در مناطقی همچون یخسازی رشت و سامانه خونگیری در میدان شهرداری این شهر برای خونگیری از علاقمندان برای شرکت در این پویش فعال است.

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان ضمن قدردانی از مشارکت اهداکنندگان خون برای تامین خون‌های مورد نیاز بیماران اضافه کرد: در زمان حاضر علاوه بر اهدای خون در تمام گروه‌های خونی به گروه خونی A مثبت نیاز ویژه است.

طی ۹ ماه گذشته ۶۰ هزار و ۶۷۸ واحد خون در استان گیلان اهدا شد که نسبت به سال گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال اهدا خون ۵.۴۲ درصد افزایش یافت.

در این مدت هفت هزار و ۹۰۶ نفر با مراجعه به پایگاه های انتقال خون استان گیلان برای اولین بار در این کار خداپسندانه شرکت کردند، ۳۶ هزار و ۶۴۴ نفر از اهداکنندگان مستمر و ۱۶ هزار و ۱۲۸ نفر باسابقه بودند.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال" ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر