نخستین جلسه رسیدگی به پرونده شهادت سردار سلیمانی


نخستین جلسه رسیدگی به پرونده شهادت سردار سلیمانی

دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت شهید قاسم سلیمانی آغاز شد.

در دومین سالگرد شهید سردار قاسم سلیمانی، دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت این سردار شهید در شعبه ۵۵ حقوقی امور بین‌الملل تهران به ریاست قاضی سلمان پورمریدی آغاز شد.

قاضی پورمریدی در ابتدای این دادگاه گفت: موضوعی که تحت رسیدگی این دادگاه قرار دارد ۸۰ دادخواست از سوی ۲۵۷۵ نفر علیه ۴۲ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده آمریکا هم‌چون دونالد ترامپ، مایک پومپئو، وزارت خزانه‌داری آمریکا و... ناشی از شهادت شهیدان سلیمانی، زمانی‌نیا، طارمی، مظفری و پورجعفری است.

وی با بیان این‌که ترور سردار سلیمانی در دو جنبه کیفری و حقوقی قابلیت پیگیری دارد افزود: جنبه کیفری پرونده در دادسرای بین‌المللی تهران درحال رسیدگی است و خارج از صلاحیت ما است. بحث حقوقی پرونده نیز از ۲ منظر قابلیت پیگیری دارد، یک بخش از منظر خانواده شهید سلیمانی و کسانی است که همراه ایشان بودند که البته تا به حال دادخواستی مطرح نکردند.

پورمریدی ادامه داد: دادخواست‌های امروز از اقشار مختلف به ما رسیده و به شعبه‌ ما آمده است. یک سوال پیش می‌آید که آیا افراد عادی و اقشار مختلف مردم ذی‌نفع طرح دعوی هستند؟ که باید گفت تمام مردم ایران که به سبب این ترور موجب خسارت مادی و معنوی شده‌اند می‌توانند دادخواست خود را مطرح کنند و ما طبق قانون «صلاحیت جمهوری اسلامی به جهت رسیدگی به دعاوی دولت‌های خارجی» صلاحیت رسیدگی به این دعاوی را داریم.

ادامه دارد...

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ omîd resûlpûr saqî derwêşan ساقی درویشان امید رسول پور