مراقب رژیم غذایی در بارداری باشید


تحقیقات جدید نشان می دهد رژیم غذایی مادر در دوران بارداری می تواند بر سلامت...

مراقب رژیم غذایی در بارداری باشید

تحقیقات جدید نشان می دهد رژیم غذایی مادر در دوران بارداری می تواند بر سلامت کودک تا دوره نوجوانی تأثیر بگذارد؛ بنابراین رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از منابع مهمی از ویتامین D، اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ و سایر مواد مغذی برای این دوره پیشنهاد می شود.

به گزارش سیناپرس، همیشه به زنان باردار توصیه شده تا مراقب آنچه می ‌خورند باشند چراکه جنین داخل رحمشان از آن تغذیه کرده و تحت تاثیر آن رشد خواهد کرد در حالی که بر اساس یک مطالعه جدید، تغذیه در دوران بارداری نقش اساسی در تعیین شاخص توده بدنی (BMI) کودک حتی در دوران نوجوانی دارد.

کودکانی که اضافه وزن دارند، یعنی شاخص توده بدنی آنها بالای ۲۴ است، خطر ابتلا به آسم، دیابت نوع ۲ و اختلالات ارتوپدی را افزایش می دهند. به گفته محققان این مطالعه، پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از میوه ها، سبزیجات و روغن ها و همچنین منابع ویتامین D و امگا ۳ می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

دکتر کارمن مونته درز (Carmen Monthé-Drèze)، از دانشگاه هاروارد و سرپرست این تیم پژوهشی در این ابطه اظهار داشت: تا به امروز، مطالعاتی که تغذیه مادر در دوران بارداری را با رشد فرزندان مرتبط می کند، بر دوره نوزادی و اوایل کودکی متمرکز شده است. ما ‌خواستیم تغییرات رشد پویا را که از دوران کودکی تا نوجوانی در نتیجه تغذیه مادر در بارداری رخ می ‌دهد، بهتر درک کنیم و به طور خاص می‌ خواستیم ارزیابی کنیم که آیا دوره‌ های متفاوتی بین تولد و نوجوانی وجود دارد که میزان افزایش وزن بیشتر مستعد تأثیرات برنامه‌ ریزی تغذیه در بارداری است یا خیر.

در این مطالعات محققان داده های هزار و ۴۵۹ مادر و کودک را که توسط موسسه مراقبت های بهداشتی Pilgrim هاروارد جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. از مادران خواسته شد تا پرسشنامه های غذایی را در دوران بارداری خود تکمیل کنند تا محققان بتوانند رژیم غذایی خود را با استفاده از شاخص التهابی رژیم غذایی (DII)، امتیاز رژیم غذایی مدیترانه ای و شاخص تغذیه سالم جایگزین برای بارداری ارزیابی کنند.

به گزارش سیناپرس، این سه شاخص رژیم غذایی برای تعیین اینکه آیا فرد مقدار مناسبی از مواد مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت می کند، از جمله مواردی که خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهند، استفاده شد. سپس وزن و قد کودک بین تولد تا نوجوانی چندین بار اندازه گیری شد تا امتیاز شاخص توده بدنی آنها محاسبه شود.

به گفته دکتر مونته درز، نتایج نشان می‌ دهد که تغذیه مادر در دوران بارداری ممکن است تأثیر طولانی ‌مدتی بر مسیر وزنی کودکان داشته باشد و دوره‌ های رشد خاصی وجود دارد که تغذیه در دوران بارداری ممکن است بر رشد فرزندان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ما دریافتیم که رژیم بارداری با پتانسیل التهابی بالاتر با نرخ رشد شاخص توده بدنی سریع تر در کودکان بین سه تا ده ساله مرتبط است.

ما همچنین دریافتیم که پیروی کمتر از رژیم غذایی مدیترانه ای در دوران بارداری با مسیرهای شاخص توده بدنی بالاتر در دوران نوجوانی مرتبط است. به گزارش خبرگزاری علم و فرهنگ؛ بنابراین زنان باید از اهمیت رژیم غذایی سالم در دوران بارداری آگاه باشند. زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند، باید رژیم مدیترانه ‌ای را در نظر بگیرند، که ممکن است نه تنها برای سلامتی آنها مفید باشد، بلکه ممکن است به فرزندشان در حفظ وزن سالم نیز کمک کند.

به گزارش سیناپرس، رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از سبزیجات، میوه ها، حبوبات، آجیل، ماهی کم جیوه و روغن های با کیفیت خوب مانند روغن زیتون فرابکر است. این غذاها منابع مهمی از ویتامین D، اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ و سایر مواد مغذی را فراهم می کنند.
شرح کامل این تحقیقات و یافته های آن در آخرین شماره مجله آمریکایی تغذیه بالینی (Clinical Nutrition) منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* مراقب رژیم غذایی در بارداری باشید [کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید