استاد دانشگاه فردوسی مشهد: تولید صِرف مقالات علمی نوعی بردگی مدرن است


استاد دانشگاه فردوسی مشهد: تولید صِرف مقالات علمی نوعی بردگی مدرن است

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نتایج علمی زیبنده‌ای که دانشمندان ما به دست می‌آورند کمتر قابل بهره‌برداری در داخل کشور است و نتایج بدیعی که هزینه‌های مادی و معنوی زیادی برای تولید آنها صرف شده در قالب انتشار مقاله به راحتی در اختیار غربیان قرار می گیرد که نوعی بردگی مدرن است.

دکتر مسعود میرزائی‌ شهرابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در واقع حرکت یک طرفه در مسیر مرجعیت علمی و تولید مقالات فقط منجر به ارتقای جایگاه علمی دانشگاهیان در جهان به جای حل مشکلات کشور می‌شود.

وی ادامه داد: برای رفع این نقیصه نیاز است تا با یک حرکت جهادی نسبت بین دانشگاه با نیازهای جامعه تعیین شود و این اقدام محقق نمی‌شود مگر این که تمام طرح‌های دانشگاهی در هر مقطع علمی بدون استثنا، تقاضا محور باشد به عنوان نمونه ایران از نظر منابع گازی جزء غنی‌ترین کشورهای دنیاست و حدود هفت‌درصد گازهای طبیعی را هِلیوم تشکیل می دهد از سوی دیگر ایران فناوری جداسازی هلیوم را ندارد و برای رفع آن مجبور به واردات هِلیوم است اما کسی به دنبال رفع این نقیصه نرفته است.

استادتمام گروه آموزشی شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به توصیه‌ رهبر معظم انقلاب به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها مبنی بر "امیدآفرینی" گفت: آفرینش علمی به عنوان یک واژه گفتمان ساز می‌تواند در ادبیات علمی کشور راهبرد اساسی و تعیین کننده داشته باشد به بیان دیگر تا زمانی که در حال کُپی از روی طرح‌های کشورهای غربی باشیم و صرفا با اعمال یک تغییر ناچیز روی آنها، مقاله‌های متعدد تولید کنیم نمی‌توانیم روی کیفیت زندگی هموطنان خود که لایق بهترین امکانات هستند تغییری ایجاد نماییم.

میرزائی افزود: در آمریکا آژانس دارپا (DARPA) به دستور آیزنهاور رییس جمهوری وقت این کشور در سال ۱۹۵۸ به منظور تحقیقات روی پروژه های پیشرفته‌ دفاعی در آمریکا تاسیس شد تا مبادا هزینه‌ معنوی و مادی فقط صرف تحقیقی که برای آنها سودمند نیست صورت گیرد. ما نیز همانند شهید محسن فخری‌زاده که دارپای وطنی را با نامهای "سپند" و "آوا" ایجاد کرد می‌توانیم در این راه گام برداریم.

وی ادامه داد:وقت آن رسیده است که در پی ایجاد یک تغییر با رویکرد تحقیقاتی در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران باشیم همان گونه که در آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش، یک نوآوری با ارزش ایجاد می‌شود ولی اکنون در کشورمان از هر ۱۷۰ هزار مقاله، فقط یک نوآوری با ارزش ایجاد می‌کنیم.

استادتمام گروه آموزشی شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد گفت:هم اکنون کشور ما در منطقه رتبه نخست و در دنیا رتبه ۱۶ علمی را به دست آورده است ولی در فناوری در جایگاه ۷۱ جهان قرار داریم و نتوانسته‌ایم به جایگاه مناسبی برسیم و این در حالی است که حدود ۸۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکتری در کشور در حال تهیه رساله و پایان‌نامه هستند ولی از این ظرفیت موجود نتوانسته‌ایم به خوبی استفاده کنیم.

میرزائی افزود: سال ۲۰۱۴ بودجه دانشگاه استنفورد حدود ۱۲ میلیارد دلار بود که منجر به ایجاد شرکت‌هایی شد که حدود ۱۸ میلیارد دلار عایدی مالی برای این دانشگاه ایجاد کردند ولی وابستگی دانشگاه‌های ایران به بودجه کشور، بسیار وحشتناک است که این مسیر هم باید مورد بازنگری قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید