تراشه‌های پرچم‌دار اندرویدی 2022 همگی مشکل داغ شدن دارند


تراشه‌های پرچم‌دار اندرویدی 2022 همگی مشکل داغ شدن دارند

تراشه‌های اگزینوس 2200، دایمنسیتی 9000 و اسنپدراگون 8 نسل یک که قرار است در گوشی‌های پرچم‌دار 2022 به کار روند، ظاهراً همگی با مشکل داغی رو‌به‌رو هستند.

سال ۲۰۱۵ را به خاطر دارید که همه فقط داشتند درباره‌ی داغ شدن بیش‌از‌حد تراشه اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکام صحبت می‌کردند؟ به‌خاطر همین مشکل داغی بود که آن سال تمام مدل‌های گلکسی اس ۶ سامسونگ در بازارهای داخلی به تراشه اگزینوس 7420 ساخت خود کره‌ای‌ها مجهز شدند، در حالی‌که گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی در آمریکا و چین به‌طور معمول با قدرتمندترین تراشه‌ی اسنپدراگون همان سال عرضه می‌شوند.

کوالکام اگرچه در طراحی تراشه‌هایش بازنگری کرد و سازندگان گوشی‌های اندروید هم برای خنک‌ نگه‌داشتن این قطعه بدون کاهش عملکرد آن چاره‌اندیشی کردند، حالا پس از سال‌ها دوباره زمزمه‌های به گوش می‌رسد که بهترین‌ تراشه‌های امسال برای گوشی‌های اندرویدی بالارده، یعنی تراشه‌‌های اگزینوس 2200 سامسونگ، دایمنسیتی 9000 مدیاتک و اسنپدراگون ۸ نسل یک کوالکام همگی با مشکل داغی بیش از حد مواجهند.

ماه گذشته، افشاگر معروف خبرهای فناوری به‌نام آیس‌یونیورس در توییتی مطرح کرد پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ۸ نسل یک در تست‌های سنگین انجام شده روی گوشی‌های سری موتو شرکت موتورولا، بسیار داغ شده است. او در بخشی از توئیت خود به حالت کنایه گفت: «لطفا از نظر ذهنی آماده باشید، ممکن است سال ۲۰۲۲ سال داغی برای گوشی‌های اندروید باشد.»

حالا اکانت توییتری دیگری به نام Golden Reviewer نتایج تست‌های انجام شده روی اسنپدراگون ۸ نسل یک گوشی موتو اج X30 را در توییتی منتشر کرد که خبر از عملکرد ضعیف این تراشه در بخش مصرف انرژی می‌دهد. به گفته‌ی این بررسی‌کننده‌ی گوشی‌های هوشمند، هسته‌ی جدید Cortex-A510 اگرچه ۱۵ درصد از هسته‌ی Cortex-A55 اسنپدراگون ۸۸۸ قدرتمندتر است، ۳۳ درصد کارایی کمتر و مصرف انرژی ۷۰ درصد بیشتری دارد.

نتایج تست عملکرد تراشه اسنپدراگون 8 نسل یک

گلدن ریویور همچنین نشان داد هسته‌ی X2 اسنپدراگون ۸ نسل یک در مقایسه با هسته‌ی X1 تراشه‌ی نسل قبل، حدود ۱۵ درصد افزایش عملکرد، اما در زمینه‌ی توان مصرفی کارآمدی کمتری دارد. هسته‌ی A-710 هم در تراشه‌ی Cortex-A78 عملکردی مشابه با هسته‌ی پیشین از خود نشان داد. اما مهم‌ترین بهینگی اسنپدراگون ۸ نسل یک در GPU با افزایش ۵۰ درصدی عملکرد و ۴۴ درصد مصرف انرژی کمتر اتفاق افتاده است؛ به‌طوری که گلدن ریویور GPU اسنپدراگون ۸ نسل یک را تقریباً به قدرتمندی پردازنده‌ی گرافیکی A15 Bionic اپل توصیف کرد.

در کل، به نظر می‌رسد هر سه تراشه‌ی پرچم‌دار با مشکل داغی مواجه باشند. در حال حاضر می‌دانیم تراشه‌ی دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک به لطف فناوری ۴ نانومتری برتر TSMC مصرف انرژی کمتری نسبت به تراشه‌ی اسنپدراگون جدید خواهد داشت. درباره‌ی عملکرد اگزینوس ۲۲۰۰ هم اگرچه هنوز اطلاعاتی در دست نیست، چون با همان فناوری ۴ نانومتری سامسونگ تولید شده که در تراشه‌ی اسنپدراگون به کار رفته است، می‌توان انتظار عملکرد مشابهی از آن داشت. دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک و اگزینوس ۲۲۰۰ احتمالاً با داغی کمتری نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل یک رو‌به‌رو باشند، اما در کل، گزارش‌هایی که از معضل داغی این تراشه‌ها از گوشه‌و‌کنار به گوش می‌رسد، جامعه‌ی کاربران اندرویدی را نگران کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی