افت فشار گاز تولید واحدهای صنعتی بزرگ مازندران را 30 درصد کاهش داد


افت فشار گاز تولید واحدهای صنعتی بزرگ مازندران را 30 درصد کاهش داد

ساری - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت که تولید در 150 واحد صنعتی بزرگ مازندران طی روزهای گذشته به دلیل افت محسوس فشار گاز و قحطی برق حدود 30 درصد کاهش یافته است.

حسینقلی قوانلو روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : سردی هوا و افزایش پیک مصرف گاز در بخش خانگی باعث شده است تا در زمان حاضر صنایع بزرگ استان با مشکل جدی کمبود گاز و برق مواجه باشند که ادامه این روند می‌تواند به تعطیلی این واحدها منجر شود.

وی کمبود گاز در بخش صنعت مازندران را جدی و نگران کننده دانست و گفت : با ادامه این روند به طور حتم ۵۰ درصد از مجموع ۱۵۰ واحد صنعتی بزرگ استان در روزهای آینده به طور موقت چرخه تولید کالای خود را متوقف خواهند کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران کمبود گاز در فصل سرما برای بخش تولید و صنعت استان را از مشکلات دیرینه و گلایه دایمی صنعتگران دانست و افزود : در زمستان سال گذشته به دلیل افت فشار گاز ۱۵۰ واحد صنعتی بزرگ مازندران به صورت موقت ۴۵ روز فعالیت خود را تعطیل کرده بودند.

قوانلو یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از تعطیلی صنایع بزرگ استان به دلیل افت فشار گاز را صرفه‌جویی در استفاده از این نعمت خدادادی در بخش خانگی عنوان کرد و گفت: به طور حتم با افزایش صرفه جویی‌ها، چرخ تولید صنایع بزرگ استان در فصل زمستان هم می‌چرخد.

طبق گزارش شرکت گاز مازندران ، مازندرانی‌های در فصل سرد سال به طور متوسط در یک شبانه‌روز ۲۵ تا ۳۱ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند و صنایع پر مصرف در زمان افت فشار گاز باید از سوخت دوم استفاده کنند.

افت فشار گاز تولید واحدهای صنعتی بزرگ مازندران را 30 درصد کاهش داد

بی‌اعتنایی صنایع بزرگ مازندران به مازوت‌سوزی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که چرا صنایع بزرگ استان به جای کاهش تولیدی از سوخت دوم استفاده نمی کنند ، گفت : متاسفانه متولیان اغلب واحدهای صنعتی بزرگ استان نسبت به مازوت‌سوزی بی‌اعتنا هستند چون معتقدند استفاده از سوخت جایگزین مازوت علاوه بر اینکه در کیفیت کالاهای تولیدی تاثیر می‌گذارد در بلند مدت باعث فرسودگی ماشین آلات خط تولید می‌شود.

وی در عین حال از افزایش تعداد واحدهای صنعتی مازوت‌سوز مازندران در روزهای گذشته خبر داد و افزود : تا پنجم دی ماه امسال تعداد واحدهای تولیدی مازوت‌سوز استان ۱۵ واحد بود که این رقم در زمان حاضر با تدوام افت فشار گاز به ۲۰ واحد صنعتی شامل ۲ واحد تولیدی سیمان و ۱۸ کارخانه آجرپزی افزایش یافته است.

قوانلو گفت : در دهه‌های گذشته به دلیل فراوانی گاز در مازندران بسیاری از واحدهای صنعتی، سامانه‌های جایگزین سوخت را از خط تولید بنگاه اقتصادی خود حذف کردند و در زمان حاضر با افت فشار گاز صنعتگران خواستار احیا دوباره سامانه سوخت جایگزین گازوئیل هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اظهار داشت : اکنون حدود ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی مازندران نسبت به راه‌اندازی سامانه‌های سوخت‌رسانی جایگزین با گازوئیل بر روی خط تولید خود اقدام کردند که پیگیری‌های مستمر با شرکت پخش فرآورده نفتی مناطق ساری و چالوس برای تخصیص سهمیه سوخت گازوئیل به این واحدها در حال انجام است.

وی هزینه‌بر بودن راه‌اندازی سامانه‌های سوخت جایگزین گازوئیل را یکی از دغدغه‌های صنعتگران استان برشمرد و افزود : به دلیل مشکلات اقتصادی صنایع و تحریم‌های خارجی امکان واردات و خریداری قطعات سامانه سوخت جایگزین از سوی صنعتگران استان وجود ندارد.

در استان مازندران ۲ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد که حدود ۱۳۵ هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند. سهم صنعت مازندران از مجموع اشتغال مازندران ۳۰ درصد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !