شروط غیر قابل اجرای واشنگتن برای واردات انرژی به لبنان


شروط غیر قابل اجرای واشنگتن برای واردات انرژی به لبنان

درحالی که نزدیک به 5 ماه از وعده آمریکا در خصوص واردات انرژی از مصر و اردن به لبنان می‌گذرد اخباری درباره شروط غیرقابل اجرای واشنگتن به این منظور منتشر شده است.

شروط غیر قابل اجرای واشنگتن برای واردات انرژی به لبنان

به گزارش راهبرد معاصر، بیش از 4 ماه قبل و بعد از اینکه سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در روز عاشورا اعلام کرد، روند واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران بعد از محاصره‌ای که توسط آمریکا بر لبنان تحمیل شده بود کامل شده است، «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت با هدف جلوگیری از ورود سوخت ایران به لبنان اعلام کرد که کشورش به لبنان کمک خواهد کرد تا گاز مصر را از طریق اردن و سوریه وارد کند.

در آن زمان آمریکا مدعی شد که معافیت‌هایی در رابطه با «قانون سزار» برای واردات گاز مصر به لبنان از طریق سوریه در نظر گرفته است. بر همین اساس جلساتی میان همه طرف‌ها از جمله لبنان، سوریه ، اردن و مصر آغاز شد و ارتباط مستمر طرف‌های مذکور برای تسهیل این روند به ویژه از طرف سوریه که همواره آماده کمک به لبنان است، ادامه داشت.

همه لبنانی‌ها این پیشنهاد آمریکا را پذیرفتند و هیچکس با آن مخالفت نکرد؛ حتی حزب الله نیز اعلام کرد که از هر راه حلی که بتواند به آرامش و ثبات مردم لبنان کمک کند استقبال می‌شود.

اکنون بیش از چهار ماه از این وعده آمریکایی‌ها می‌گذرد و این ادعاهای دوروتی شیا نیز همانند اقدامات نمایشی وی در توزیع ماسک بین مردم و ارائه کمک‌های ظاهری بشردوستانه به آن‌ها، توخالی و پوچ به نظر می‌رسد. طبق اطلاعات موجود اقداماتی که تاکنون برای واردات گاز مصر به لبنان انجام شده چیزی جز یک حباب رسانه‌ای توخالی نبوده است.

همه این‌ها در حالی است که مردم لبنان بیشتر اوقات خود را در تاریکی به سر می‌برند و از قطعی‌های مکرر برق به ستوه آمده‌اند. در طول روز دست کم یک تا سه ساعت برق مناطق مختلف لبنان قطع می‌شود و هرروز امید آنها به وعده‌های آمریکا کمتر می‌گردد. به ویژه اینکه وزیر انرژی مصر چند هفته قبل تاکید کرد که قاهره هنوز موافقت نهایی آمریکا برای واردات انرژی به لبنان را کسب نکرده است.

منابع آگاه لبنانی در این زمینه طی گفتگو با العهد اعلام کردند، ما اکنون اینجا نیستیم تا به آنچه که حزب الله طی چهار ماه گذشته برای نجات مردم از بحران سوخت انجام داده اشاره کنیم. اما حق داریم درباره این زمان از دست رفته و امید واهی به وعده‌های آمریکا بپرسیم. لبنانی‌ها درحالی به این وعده‌ها امید بستند که در همه این مدت مناطق مختلف کشور از قطعی کامل برق رنج می‌برند و حتی برخی بیمارستان‌ها نیز بر اثر این مشکل تعطیل شده‌اند. پس چرا آمریکا به وعده‌های خود عمل نکرد و واردات گاز تا این اندازه به تعویق افتاده است.

این منابع افزودند، چرا آمریکایی‌ها از دوستان خود نمی‌خواهند تا نیاز لبنان در زمینه انرژی را فراهم کند. آیا بهتر نبود که به جای امید به این وعده‌های توخالی آمریکا، دولت لبنان مستقیما با سوریه مذاکره کرده و از این کشور انرژی وارد می‌کرد؟ در این میان همچنین سوالات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا آمریکایی‌ها واقعاً قرار است طی چند ماه آینده اجازه عبور گاز مصر به لبنان از طریق سوریه را بدهند؟ در این زمینه لازم است به اعترافات «فرنچ هیل» نماینده کنگره آمریکا اشاره کنیم که گفت معافیت از قانون سزار برای انتقال انرژی از مصر به لبنان صرفا یک نمایش رسانه‌ای است، همانند همه نمایشنامه‌هایی که واشنگتن تولید می‌کند.

منابع مذکور تاکید کردند، متاسفانه متحدان واشنگتن در لبنان نیز طبق استراتژی آمریکا عمل می‌کنند و اهمیتی برای وضعیت مردم قائل نیستند.سیاستمدارانی که در کاخ‌های مجلل خود زندگی می‌کنند چگونه می‌توانند شهروندانی که اگر یک ساعت برق آنها وصل شود از خوشحالی کف می‌زنند را درک کنند. آنها معتقدند که مسئولان لبنانی نیز همانند آمریکا همچنان وعده‌های توخالی به مردم لبنان می‌دهند و از دولت می‌خواهند که به این وعده‌ها عمل کند؛ اما اقداماتشان چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

چند روز قبل وزیر نفت مصر اعلام کرد که برای تکمیل روند سازوکار مربوط به انتقال انرژی به لبنان منتظر برخی اقدامات سیاسی هستیم. در این میان منابع از شروط واشنگتن برای لبنان جهت واردات گاز از مصر صحبت می‌کنند. بر این اساس ایالات متحده اقدامات سیاسی و فنی دشواری برای لبنان و سوریه در نظر گرفته که اجرای آنها غیر ممکن است. موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک هفته گذشته گزارشی را که درباره پرونده لبنان و شرایط آمریکا برای انتقال گاز مصر به لبنان تهیه کرده بود را به کاخ سفید ارائه داد که به شرح زیر است:

- درخواست از دولت لبنان برای انجام اصلاحات جامع در بخش انرژی طبق توصیه‌های کنفرانس سیدر (کنفرانسی که در سال 2018 به بهانه جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی برای لبنان برگزار شد).

- ایجاد مواضع جدید برای انتقال گاز از خاک سوریه به لبنان و دریافت هزینه آن، به طوری که این مواضع وابسته به دولت سوریه نباشند.

- درخواست امتیازات واضح از دولت سوریه در ازای انتقال برق و گاز از خاک این کشور به لبنان.

- وادار کردن بانک جهانی به انجام یک مطالعه امکان سنجی درباره تحویل سریع منابع انرژی تجدیدپذیر به لبنان و تعیین شرایطی برای دولت این کشور که قطعاً قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی و در شرایط بغرنج کنونی لبنان امکان انجام آنها وجود ندارد مانند: افزایش تعرفه برق و سوخت.

همه این موارد حاکی از فریبکاری و مواضع ضد و نقیض واشنگتن در خصوص واردات انرژی از مصر و اردن به لبنان است و نشان می‌دهد که آمریکا هرگز به دنبال ابتکاری برای بهبود وضعیت لبنان نبوده و اقدام عجولانه‌ای که برای واردات انرژی از اردن و مصر به لبنان انجام داد صرفاً با هدف جلوگیری از واردات سوخت جمهوری اسلامی ایران به لبنان بود.

از سوی دیگر شرایطی که آمریکا تعیین کرده نشان می‌دهد حتی اگر واردات گاز مصر به لبنان نیز انجام شود، آمریکا در روند توزیع آن در بخش‌های مختلف لبنان طبق رویکرد خود مداخله خواهد کرد./تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی