تصویب و اجرای قانون آبخیزداری به مدیریت جامع این بخش کمک می کند


تصویب و اجرای قانون آبخیزداری به مدیریت جامع این بخش کمک می کند

تهران - ایرنا - معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تصویب طرح آبخیزداری و آبخوانداری در مجلس و قانونی شدن آن به مدیریت جامع و حفظ حوضه های آبخیز کشور کمک خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «پرویز گرشاسبی» افزود: اصلاحات طرح آبخیزداری و آبخوانداری از سوی این سازمان انجام و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است تا برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال و به قانون تبدیل شود.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، این طرح را فرابخشی و در راستای توسعه پایدار کشاورزی خواند و اظهار داشت: عملیات آبخیزداری و آبخوانداری با توجه به این که تابع معیارها و ضوابط فنی است از این رو نیاز به قانون ندارد، اما ضروری است قانونی برای هماهنگی دستگاه‌های فرابخشی و مردم به‌منظور جلوگیری از تخریب حوضه های آبخیز کشور داشته باشیم.

وی، وجود دام مازاد در مراتع را از عوامل تخریب حوزه های آبخیز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، بیش از ظرفیت مراتع، دام در این عرصه ها تعلیف می‌کنند و برای رفع این مشکل باید شغل‌های جایگزین و روشی‌هایی برای دامداران و مرتعداران اتخاذ شود که وابستگی اقتصادی آنان به مراتع کاهش یابد.

گرشاسبی اضافه‌کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور می تواند با اهرم هایی محدودیت هایی را برای چرای دام در مراتع طبق قانون اجرا کند، اما ضروری است دولت برای معیشت و اقتصاد دامداران که به طور عمده عشایر و روستایی هستند، پیش بینی کند تا از ورود بیش از حد دام در مراتع و تخریب حوزه های آبخیز جلوگیری شود.

وی تصریح‌کرد: براساس این طرح، مرتعداری یک شغل شناخته می شود و مرتعداران باید بیمه شوند تا اگر از آنان خواستیم در برخی مناطق بهره برداری نکنند، از طریق بیمه به اقتصادشان کمک شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، توسعه بی رویه معادن را از دیگر عوامل تخریب حوزه های آبخیز نام برد و اظهار داشت: در حوزه معدن داری، بیشتر به اکتشاف و برداشت از معادن توجه می شود و مسایل بعد از برداشت، فراموش شده است در حالی که مناطق و عرصه های تخریبی باید احیا و عملیات آبخیزداری و درختکاری انجام شود.

گرشاسبی ادامه داد: در طرح آبخیزداری و آبخوانداری، معدن دار مکلف است هم‌زمان با آغاز فعالیت بهره برداری و اکتشاف از معادن، طرح اصلاحی و احیای معدن را تنظیم، تصویب و با هزینه خودش اجرا و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز بر آن نظارت کند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با اشاره به این که طرح های عمرانی نیز بر اساس این طرح باید با توجه به حفظ حوزه های آبخیز اجرا شود، تصریح کرد: برخی از پروژه های عمرانی مانند راه سازی های غیر اصولی و ایجاد مسیر های مکرر در یک منطقه برای دسترسی به یک روستا یا شهر، منجر به تخریب حوضه های آبخیز که محل استحصال آب و حفظ پوشش گیاهی هستند، می شوند.

گرشاسبی افزود: اکثر دامنه های کوه ها به دلیل ساخت مسیرهای متعدد، تخریب شده است و این در حالی است که در هیچ جای جهان در این سطح، دامنه کوه ها در معرض عملیات عمرانی قرار نمی گیرد.

وی، یکپارچه سازی شوراهای موازی همچون شوراهای عالی آبخیزداری، محیط زیست، روستایی و عشایر را از موضوعات طرح آبخیزداری عنوان کرد و گفت: یکپارچه سازی این شوراها در راستای همه جانبه نگری و تقویت دستگاه های بین بخشی است و می تواند کار دولت را کم کند.

طرح آبخیزداری و آبخوانداری در نیمه دوم سال جاری در صحن علنی مجلس اعلام وصول و پس از آن برای طی فرآیند تصویب در مجلس شورای اسلامی به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ارسال شد.

این طرح همچنین برای بررسی کلیات و انجام پاره ای اصلاحات به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزاری کشور ارسال شد که پس از رفع ایرادات، این طرح در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و به زودی به مجلس شورای اسلامی می شود.

به گزارش ایرنا، آبخیزداری مطالعه ویژگی‌های یک حوضه آبخیز و فرایند بررسی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با هدف توزیع پایدار منابع حوضه آبخیز و تضمین پایداری کارکردهای آن باتوجه‌ به تاثیری است که بر جوامع گیاهی و جانوری و انسانی آن حوضه دارد. در یک طرح آبخیزداری سعی می‌شود با شناخت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلف یک منطقه جغرافیایی محدود شده در قالب یک حوزه آبخیز، ضمن حل مشکلات مختلف اکولوژیکی، زیرساختی، انسانی، زیستی بیشترین بهره برداری انسانی در جهت رفاه حال آبخیزنشینان، در کنار تضمین توسعه پایدار آبخیز انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن