نقاشی «سردار دل‌ها» بر دیوار پایتخت نشست


نقاشی «سردار دل‌ها» بر دیوار پایتخت نشست

تهران- ایرنا- پدر نقاشی ایران همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، نقاشی دیواری سردار دل‌ها را در خیابان تندگویان تهران به تصویر کشید.

محمدرضا قادری که با عنوان پدر نقاشی دیواری ایران شناخته می شود، از ۴۲ سال پیش تاکنون چهره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی را بر دیوارهای خیابان های تهران به تصویر می کشاند. او که از نقاشی دیواری به عنوان یک رسانه برای رساندن پیام ایثار و شهادت بهره می برد، جان خود را در بلندی های داربست های فلزی و در گرما و سرما کف دست می گیرد تا این جمله مقام معظم رهبری را که امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، جامه عمل بپوشاند.

علاوه بر آثار ماندگاری که در خیابان های تهران از قادری می بینیم، او از زمان شهادت سردار قاسم سلیمانی تاکنون، دیوارهای چندین شهر کشور را مزین به تصویر این سردار شهید کرده است. به تازگی نیز، دومین تصویر از شهید قاسم سلیمانی توسط این هنرمند ایرانی در خیابان تندگویان تهران نقاشی شده است.

نقاشی «سردار دل‌ها» بر دیوار پایتخت نشست

خبرنگار فرهنگی ایرنا با محمدرضا قادری در این باره به گفت و گو نشسته است که در ادامه از نظر می گذرانیم.

نقش سردار دل ها بر دیوار شهر

وی با بیان اینکه هنرمندانی مانند من جانشان را برای زنده نگه داشتن نام شهدا روی داربست ها کف دست شان می گذارند، اظهار داشت: مانند شهید سردار قاسم سلیمانی که از جوانی تا لحظه شهادت برای این سرزمین فعالیت می کرد، ما هم در پی یادآوری نام و یاد شهدا با این نقاشی های دیواری هستیم. از سال ۵۷ کار نقاشی دیواری را با عکس شهدا شروع کردم و هنوز هم بعد از گذشت سال ها تصویر شهدا را نقاشی می کنم.

قادری درباره تصاویری که تاکنون از سردار شهید قاسم سلیمانی روی دیوارها کشیده است، گفت: از زمان شهادت سردار سلیمانی تاکنون، هشت تصویر از او روی دیوارها کشیده ام. نقاشی ها در شهرهای اهواز، آبادان، قم و تهران قابل مشاهده است. روز تشییع سردار سلیمانی در قم، داربست نخست نقاشی از او رو به روی حرم حضرت معصومه(ص) در قم به ارتفاع ۲۴۰ متر آماده شد.

نقاشی «سردار دل‌ها» بر دیوار پایتخت نشست

مردم نقاشی های دیواری را دوست دارند

پدر نقاشی دیواری ایران همچنین به این نکته اشاره کرد که سال گذشته در نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، نخستین نقاشی دیواری از او در تقاطع اتوبان باقری و شهید سردار سلیمانی به ارتفاع ۳۴۵ کشیده شد. همچنین به درخواست اداره کل زیباسازی اهواز در میدان چهار شیر این شهر، یک نقاشی دیواری از سردار سلیمانی به ارتفاع ۲۲۰ متر و در اطراف میدان ساعت به ارتفاع ۱۴۰ در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نقاشی های دیواری در قالب رسانه ظاهر می شوند، بیان کرد: مردم در سطح شهر به این رسانه نگاه می کنند، حتی از نقاشی دیواری برای جلب توریست استفاده می شود که این مورد هنوز در ایران نهادینه نشده است. مردمی که از کنار نقاشی های دیواری رفت و آمد می کنند به طور معمول برای چند ثانیه یا دقایقی توقف می کنند و به تماشای این نقاشی ها می پردازند که در چهره آنها می توان رضایت را از مشاهده این آثار دید.

قادری به بیان خاطرات خود از نقاشی چهره شهدا در ایام جنگ پرداخت و گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس، روزانه تصویر ۱۵ تا ۲۰ شهید را می کشیدیم و به خانواده هایشان تحویل می دادیم.

به گزارش ایرنا، دیوارهای پایتخت پس از انقلاب اسلامی با دستان هنرمند محمدرضا قادری، نقاش دیواری، هویتی نوظهور به خود گرفت تا دیوار به مثابه رسانه، مفاهیمی همچون ایثار، شهادت، مقاومت، زندگی و امید را به مردم کوچه و خیابان انتقال دهد.

این هنرمند پیشکسوت با آغاز انقلاب اسلامی ایران، هنر نقاشی دیواری را با نوشتن شعار و کشیدن تصاویر امام خمینی (ره) روی دیوارهای تهران آغاز کرد.

تصویر شهید بهشتی در میدان هفت تیر، تصویر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری واقع در خیابان انقلاب اسلامی، شهید محمد جواد تندگویان در چهار راه طالقانی، شهید علی صیاد شیرازی در اتوبان صیاد شیرازی در کنار دیگر نقاشی‌های شهدای دفاع مفدس، شهدای حرم و منظره نگاری در خیابان های تهران و دیگر شهرهای ایران بخشی از آثار این هنرمند است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس