بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی؛ زنگ خطر موج جدید کرونا


بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی؛ زنگ خطر موج جدید کرونا

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه شده‌اند، گفت: بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند زنگ خطر و نقطه شروعی برای شیوع بیشتر کرونا در جامعه باشد.

سید مهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع امیکرون، اظهار کرد: با وجود اینکه رنگ‌بندی کنونی اصفهان آبی است، اما همچنان خطر وجود دارد و این خطر جدی است.

وی با بیان اینکه بیماری کووید منتظر یک غفلت جامعه است، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله ایمن، عدم حضور در تجمعات، شست و شوی منظم دست‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مؤثر است و مردم بعد از دو سال به‌خوبی می‌دانند که این موارد باید جدی گرفته شود چون بیماری منتظر کوچک‌ترین خطاست تا وارد بدن شود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان با اشاره به قدرت سرایت سویه‌های جدید مثل امیکرون، گفت: گروه‌های هدف امیکرون بیشتر سنین پایین است و باید بیشتر مراقب باشیم، چون سویه دلتا هم هنوز از جامعه نرفته و بیشترین هدف دلتا جوانان و نوجوانان بود.

وی با بیان اینکه متأسفانه مردم نه‌تنها در استان اصفهان، بلکه در کل کشور نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه شده‌اند، گفت: از جمله مشکلات کنونی ما مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و مراکز تجمع مردم هستند که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تهویه مناسب و استفاده از ماسک در این اماکن جدی گرفته نمی‌شود که می‌تواند به خطر جدی تبدیل شود.

میرجهانیان با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در بازگشایی مراکزی مثل ورزشگاه‌ها ضعیف است، گفت: در مجالسی که برگزار می‌شود نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌شدت پایین آمده که بازرسان ما به‌طور مستمر درحال نظارت و تذکر دادن هستند، اما متأسفانه این فضای عمومی جامعه شده است.

وی با تأکید بر اینکه بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند زنگ خطر و نقطه شروعی برای ابتلای افراد و شیوع بیشتر کرونا در جامعه باشد، گفت: مشکل عمده مربوط به مکان‌های عمومی سربسته است که البته عمومیت دارد و در فصل سرما هم تهویه مکان‌های سربسته کمتر انجام می‌شود، اما این مسئله می‌تواند شرایط را حادتر کند.

میر جهانیان با بیان اینکه هرجایی که تجمع افراد در محیط‌های سربسته و کوچک را داریم خطر بالقوه‌ای محسوب می‌شود، تصریح کرد: واکسیناسیون برای کاهش بار بیماری و کم کردن خطرات جانی این بیماری است، اما اینکه افراد فکر کنند به‌صرف تزریق دو دوز واکسن به کرونا مبتلا نمی‌شوند، به‌هیچ‌وجه درست نیست.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که واکسیناسیون میزان ابتلا و کشندگی ویروس را پایین می‌آورد، اما در صد در صد افراد جامعه این‌طور نیست و همچنان خطر ابتلا به بیماری و مرگ‌ومیر وجود دارد.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان با بیان اینکه نظارت و بازرسی‌های بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: سکوی هوشمند بیماری کرونا توسط وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ و شرح وظایفی برای بخش دولتی و خصوصی با تکیه بر تزریق واکسن ابلاغ شد که در اصفهان نیز اجرایی شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر