آب زیرزمینی به ترکمنستان از دشت سرخس منتقل نخواهد شد 


آب زیرزمینی به ترکمنستان از دشت سرخس منتقل نخواهد شد 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به موضوع هدررفت آب‌های مرزی از ایران به ترکمنستان گفت: طبق مطالعات گسترده انجام شده و نظارت دانشگاه فردوسی مشهد مشخص شد از ایران آب به صورت زیرزمینی به ترکمنستان منتقل نمی‌شود.

محمد علایی در برنامه صحن علنی تلویزیون استان که با حضور نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه برگزار شد، با اشاره به اینکه در مورد ماجرای انتقال آب شرب به شهر سرخس قطعا حق با مردم است، اظهارکرد: به دلیل مشکلات مالی در حوزه تامین منابع مالی این پروژه پیشرفت طرح رضایت‌بخش نیست. ۲ حلقه چاه در راستای انتقال آب به شهر سرخس حفاری شده همچنین ۲ چاه دیگر در محدوده بند شیر تپه حفاری خواهیم کرد.

وی با اشاره به حق آبه کشاورزان از سد دوستی افزود: سال ۱۳۹۸ آورد سد دوستی حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب بود و ما بیش از سهم اختصاصی به منظور رفع مشکل کشاورزان در منطقه مرزی تخصیص آب دادیم اما این سد سال گذشته چهار میلیون آورد داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص تکمیل سد شوریجه افزود: با کمک نماینده مجلس و استاندار خراسان رضوی امیدواریم بتوانیم از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده کنیم و با تامین اعتبارات این پروژه سد راهبردی برای استان به اتمام برسد.

علایی با رد موضوع انتقال آب زیرزمینی به ترکمنستان از دشت سرخس ادامه داد: به دلیل افت شدید آب در دشت سرخس و شور شدن آب جهت جریان آب به ترکمنستان نامتوازن شده است.

وی با تشریح شرایط آبی استان گفت: با توجه به محدودیت‌های آبی موجود، جمعیت شهر مشهد چند برابر توان آبی و هوای پاک آن است و باید از افزایش جمعیت این شهر جلوگیری شود.

علایی افزود: از سوی دیگر بارش‌ها در مشهد طی ۳۰ سال اخیر کاهشی بوده و با شرایط موجود نباید هیچ برداشتی از منابع آبی محور غرب مشهد انجام گیرد. از نیروگاه‌ها و همچنین صاحبان صنایع در مشهد خواسته خواهد شد که از پساب برای مصارف خود استفاده کنند.

وی اظهار کرد: روند افزایش جمعیت و کاهش بارندگی بارش در محدوده مطالعاتی مشهد را به کمتر از ۲۵۰ مترمکعب در سال کاهش داده و امسال نیز میزان بارندگی در این شهر نسبت به سال گذشته به مراتب کمتر بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به شرایط ویژه آب در استان و مشهد در سال ۱۴۰۱ اشاره و بیان کرد: مخازن سدهای تامین کننده آب مشهد نیز امسال ۵۲ درصد کمتر از سال گذشته آب دارد و باید برای شرایط تامین آب شرب و بهداشت برای سال ۱۴۰۱ مشهد برنامه مشخصی داشت.

علایی گفت: اجرای برنامه مصوب برای برداشت از آب سد دوستی و کنترل برداشت آب ترکمنستان از این سهم، رفع مشکل کیفی آب سد کارده، امکان استفاده از چاه‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های داخل محدوده شهر، حفر ۳۲ حلقه چاه، خرید چاه کشاورزی و اجرای خط غرب مشهد از برنامه‌های سال ۱۴۰۱ برای تامین آب مشهد است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، در ادامه این نشست احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص سهم کشاورزان از سد دوستی بسیار موفق عمل کرد، گفت: امیدواریم راجع به انتقال آب شرب به شهر سرخس، لایروبی سد فریمان و تکمیل سد شوریجه نیز این شرکت مانند دفعات گذشته کار را به درستی به اتمام برساند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !