اولین بارش شهابی 2022 امشب رخ می دهد


اولین بارش شهابی 2022 امشب رخ می دهد

علاقه‌ مندان به رویداد‌های شگفت انگیز آسمانی می‌توانند امشب شاهد یک بارش شهابی باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان - به نقل از دیلی میل، یکی از بارش‌های شهابی سال امشب سوم ژانویه به اوج خود می‌رسد. براساس گزارش‌ها اعلام شده که در این روز طی بارش شهابی ربعی، در هر ساعت ۵۰ ستاره را می‌توان در آسمان دید. این اولین بارش شهابی در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود و در ۳ ژانویه در حدود ساعت ۲۰:۴۰ به وقت گرینویچ (۰۰:۱۰ بامداد سه‌شنبه به وقت ایران) به اوج خود خواهد رسید. به نظر می‌رسد این شهاب سنگ‌ها از صورت فلکی چکمه‌ها در نزدیکی دب اکبر سرچشمه می‌گیرند.

شهاب سنگ‌های ربعی به خاطر شهاب‌های درخشان خود که انفجار‌های بزرگی از نور و رنگ را از خود به جای می‌گذارند، شناخته می‌شوند. نور و رنگ ناشی از این شهاب سنگ‌ها نسبت به رگه‌های معمولی شهاب سنگ‌ها برای مدت زمان بیشتری باقی می‌مانند. برخلاف اکثر بارش‌های شهابی که به زباله‌های به جا مانده از دنباله‌دار‌ها مربوط می‌شوند، شهاب سنگ‌های ربعی از سیارک ۲۰۰۳ EH۱ می‌آیند که ممکن است یک دنباله‌دار مرده باشد.

اولین بارش شهابی 2022 امشب رخ می دهد

به گفته ناسا، برای اینکه از این بارش شهابی بهترین بهره را ببرید و تا حد امکان شهاب‌های در حال حرکت را ببینید، باید یک منطقه با آسمان تاریک و حداقل آلودگی نوری و افقی روشن پیدا کنید. ناسا همچنین می‌گوید که این بارش شهابی در آسمان شب از سراسر جهان قابل مشاهده است.

از بین رفتن شهاب سنگ ها در جو زمین

این بارش‌ها از اواخر دسامبر تا اوایل ژانویه هر سال به اوج خود می‌رسند و برخلاف دیگر بارش‌های شهابی که اوج آن دو روز است، این بارش‌ها فقط چند ساعت طول می‌کشد. ناسا می‌گوید علت کوتاه بودن اوج آن‌ها به دلیل جریان نازک ذرات بارش و عبور شهاب سنگ‌ها از زاویه‌ای عمودی نسبت به زمین است.

اولین بارش شهابی 2022 امشب رخ می دهد

تعداد شهاب سنگ‌هایی که در طی یک ساعت می‌توان دید متفاوت است و برای مثال در انگلستان می‌توان ۵۰ شهاب سنگ را در هر ساعت دید. شهاب‌ها نتیجه ذرات کوچکی هستند که با سرعت بالا به جو زمین وارد می‌شوند و معمولا سرعت شهاب سنگ‌های ربعی به ۹۰ هزار مایل در ساعت می‌رسد. این شهاب‌ها به دلیل اصطکاک با هوا گرم می‌شوند و معمولا در کمتر از یک ثانیه در ارتفاعات بالای ۵۰ مایل از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید

نورانی شدن آسمان با بارش شهابی Geminid + عکس

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان