پلیس فتا: 130 نفر از عاملان کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی سامانه ثنا دستگیر شدند


پلیس فتا: 130 نفر از عاملان کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی سامانه ثنا دستگیر شدند

مدتی است که برخی افراد سودجو، با ارسال پیامک‌های جعلی، مبنی بر اینکه یک شکایت علیه شما در سامانه ثنا (ثبت‌نام الکترونیک قضایی) ثبت شده است؛ از کاربران می‌خواهند که جهت ثبت‌نام در این سامانه و مشاهده متن شکواییه، مبلغ ناچیزی را پرداخت کنند. قربانیان پس از کلیک کردن بر روی لینک موجود در پیامک، به یک درگاه پرداخت جعلی وارد می‌شوند و اطلاعات حساب...

مدتی است که برخی افراد سودجو، با ارسال پیامک‌های جعلی، مبنی بر اینکه یک شکایت علیه شما در سامانه ثنا (ثبت‌نام الکترونیک قضایی) ثبت شده است؛ از کاربران می‌خواهند که جهت ثبت‌نام در این سامانه و مشاهده متن شکواییه، مبلغ ناچیزی را پرداخت کنند. قربانیان پس از کلیک کردن بر روی لینک موجود در پیامک، به یک درگاه پرداخت جعلی وارد می‌شوند و اطلاعات حساب بانکی خود را به راحتی در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند که متاسفانه منجر به برداشت تمام موجودی حساب می‌شود.

در نوع دیگری از کلاهبرداری به این شیوه، کلاهبرداران از کاربر می‌خواهند که جهت دریافت اطلاعات شکواییه، با کلیک بر روی لینک موجود در پیام، نرم‌افزار عدالت ایران را نصب کنند که در حقیقت یک بدافزار است و امکان دسترسی به پیامک‌های قربانی را فراهم می‌کند.

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا، ضمن هشدار و آگاه‌سازی نسبت به این نوع کلاهبرداری، در این باره گفت: در سه ماه اخیر، بیش از ۱۳۰ متهم به کلاهبرداری از طریق سامانه ثنا، توسط همکاران ما دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

چگونه قربانی این کلاهبرداران نشویم؟

ابتدا لازم است که نسبت به پیامک‌های دریافتی خود و لینک‌هایی که بر روی آن‌ها کلیک می‌کنیم، هوشیارتر باشیم. همچنین توجه به نکات زیر مهم است:

1. ابلاغیه قضایی، تنها برای کسانی که از قبل در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده باشند، به صورت پیامکی ارسال می‌شود؛ افرادی که پیش از این در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند، ابلاغیه را به صورت نامه و از طریق پست، در محل سکونت خود دریافت می‌کنند.

2. برای مشاهده ابلاغیه قضایی نیازی به واریز وجه، ولو ناچیز، نیست.

3. در پیامک ارسالی از طریق سامانه ثنا، لینکی وجود ندارد.

4. پیامک سامانه ثنا، از طریق شماره شخصی ارسال نمی‌شود و از طریق شماره‌های پوششی ارسال می‌شود که به جای شماره فرستنده، یک اسم را نمایش می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان