خرید خانه 8٫5 متری در تهران/ قسط 7 میلیونی برای اتاق 15 متری!


خرید خانه 8٫5 متری در تهران/ قسط 7 میلیونی برای اتاق 15 متری!

مجموع مبلغ وام مسکن و وام جعاله در تهران برای هر فرد 280 میلیون تومان است. وامی که با آن تنها می‌توان یک اتاق 8٫5 متری در تهران خرید. احتمالا کاهش قدرت خرید وام مسکن، مهم‌ترین عاملی است که سبب شده تقاضا برای دریافت این وام کاهش پیدا کند. نوشته خرید خانه 8٫5 متری در تهران/ قسط 7 میلیونی برای اتاق 15 متری!...

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا بانک مرکزی گزارشی از میزان تسهیلات پرداختی به بخش‌های مختلف منتشر کرده است. نکته قابل توجه در این گزارش کاهش ۵۳٫۸ درصدی دریافت وام مسکن است.

آنگونه که آمار تسهیلات پرداختی نشان می‌‌دهد، در ۸ ماهه نخست امسال ۹۰ هزار میلیارد تومان وام مسکن پرداخت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۳٫۸ درصد کمتر شده است. به عبارتی تقاضا برای دریافت وام مسکن نصف شده است.

خرید اتاق ۸ متری در تهران!

اما دلیل چیست؟ به نظر می‌رسد که کاهش قدرت خرید وام مسکن، مهم‌ترین عاملی است که سبب شده تقاضا برای دریافت این وام کاهش پیدا کند.

مبلغ وام مسکن در تهران برای افراد مجرد ۲۰۰ میلیون تومان و برای یک زوج، ۴۰۰ میلیون تومان است. علاوه بر این افراد می‌توانند ۸۰ میلیون تومان هم وام جعاله بگیرند. یعنی مجموع وام مسکن فرد ۲۸۰ و یک زوج ۴۸۰ میلیون تومان است.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان است.

این رقم به این معناست که یک فرد مجرد با کمک وام مسکن و جعاله خود می‌تواند یک اتاق ۸٫۵ متری بخرد. این متراژ برای یک زوج کمی بیشتر است و به ۱۴ تا ۱۵ متر می‌رسد. به عبارتی قدرت خرید وام مسکن در تهران معادل خرید یک اتاق است و نه بیشتر! حالا یا یک اتاق ۸٫۵ متری یا یک اتاق ۱۵ متری!

اقساط ۷ میلیونی برای اتاق ۱۵ متری!

نکته قابل توجه در ماجرای خرید مسکن این است که افراد برای دریافت وام مسکن باید حدود ۷ میلیون تومان اقساط ماهانه پرداخت کنند. به عبارتی یک زوج برای وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن باید ماهانه حدود ۷ میلیون تومان قسط بدهند.

نکته دیگر درباره هزینه خرید وام مسکن است. اگرچه قیمت اوراق مسکن کاهش پیدا کرده اما افراد مجرد برای خرید اوراق وام مسکن (وام مسکن و جعاله) باید ۳۰ میلیون تومان هزینه کنند.

این مبلغ برای زوجین به حدود ۵۰ میلیون تومان می‌رسد. یعنی افراد باید بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه خرید اوراق را بدهند و اقساط ماهانه تا ۷ میلیون تومانی را پرداخت کنند، اما وامی که دریافت می‌کنند هزینه ۸ تا ۱۵ متر یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد.

آورده نقدی یک میلیاردی برای خانه‌دار شدن!

از طرفی متوسط قیمت یک واحد مسکونی ۵۰ متری در تهران، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است. یعنی یک زوج خانه اولی باید حداقل یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان پس‌انداز داشته باشد تا با وام مسکن و جعاله بتواند یک واحد مسکونی بخرد.

این مبلغ پس‌انداز اولیه برای افراد مجرد، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.

این مساله در حالی است که پیش از جهش قیمت مسکن، وام مسکن می‌توانست بخش مهمی از قیمت واحد مسکونی را پوشش دهد و وام مسکن انگیزه مهمی برای خرید خانه بود.

اما حالا چنین وامی معادل ۱۴ تا ۱۵ متر از یک واحد مسکونی است و همین سبب می‌شود که تقاضا برای دریافت وام مسکن کاهش پیدا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است