شبیه‌سازی رفتار سازمان بر پایه مدیریت ریسک


شبیه‌سازی رفتار سازمان بر پایه مدیریت ریسک

برای مدیریت شرکت‌ها و یا سازمان‌ها روش‌ها و ابزارهای مختلفی در دنیا توسعه داده شده که بعضاً سابقه کار روی بیش از نیم قرن می‌باشد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام شرکت دانش بنیان دانا رهیاب خبره، هنر مدیریت یک مجموعه را شاید بتوان با رانندگی در مسابقات فرمول یک مقایسه نمود. یک راننده خودرو فوق پیشرفته فرمول یک، از پشتیبانی یک تیم حرفه‌ای در زمان مسابقه برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کند، ولی در لحظات حساس استنتاج از انبوه اطلاعات مربوط به خودرو، جاده، آب و هوا و ... برعهده مدیر است که تصمیم او می‌تواند حیاتی باشد. مدیر هم بدون شک برای تصمیم‌گیری نیاز به ابزار مانیتورینگ شرایط داخل و خارج سازمانی دارد ولی باز بار مسئولیت تصمیمات در لحظات حساس و تبعات آن به عهده اوست.

ریسک پذیرفتن تبعات تصمیم با آگاهی به اینکه عوامل موثر متعددی خارج از حیطه کنترل مدیر می‌باشد، چالش اصلی در مدیریت است. برخی از تبعات قابل تصور است و تصمیم‌گیر مجموعه می‌تواند اثرات و پس لرزه‌های آن را تخمین بزند. ولی تبعاتی وجود دارد که تاثیرات ترکیبی دارند و مشکلات چند بعدی (multidisciplinary failure) ایجاد می‌کنند. تعداد این تبعات کم نیست و تخمین زدن آنها نیز چالش برانگیز است. در ریاضیات اصطلاحی به نام آشفتگی (Chaos) وجود دارد. نظریه آشوب بیان می‌کند که در سیستم‌های پیچیده و آشفته می‌تواند الگوهای زیربنایی، پیوندهای متقابل، حلقه‌های بازخورد، تکرار و شباهت وجود داشته باشد.

پلتفرم خدمات ریسکوئیک یکی از ابزارهایی است که هدف آن کمک به مدیران در شناسایی گلوگاه‌ها و تخمین اثرات رخدادهای داخل و خارج سازمانی است. برای توسعه این پلتفرم از مفاهیم مدیریت ریسک استفاده شده که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه روزافزون می‌باشد. علاوه براین مدل‌سازی تخصصی و استفاده از مفاهیم ریاضی پایه‌های اصلی این پلتفرم می‌باشد.

توسعه دهنده پلتفرم Risquick، شرکت دانش بنیان دانا رهیاب خبره می‌باشد. کاربرد اصلی این پلتفرم خدمات در زمینه عارضه‌یابی سازمانی، افزایش بهره‌وری و شبیه‌سازی آینده رفتار سازمان می‌باشد. تاکنون این پلتفرم در شرکت‌های مختلفی در عرصه تولید و خدمات بکار گرفته شده است.

شبیه‌سازی رفتار سازمان بر پایه مدیریت ریسک

منظور از پلتفرم چیست؟

سامانه ریسکوئیک برای آن که بتواند کارایی مناسبی داشته باشد و نتایج آن کاربردی باشد، می‌بایست حلقه‌های مختلفی را به طور یکپارچه در جریان کار خود داشته باشد. به طور کلی، این حلقه‌ها عبارتند از الف) جمع‌آوری سازمان یافته داده، ب) طبقه‌بندی داده و دستیابی به اطلاعات مفهوم دار، ج) ایجاد تنظیمات لازم مدل‌سازی براساس ساختار سازمان و اطلاعات بدست آمده، د) انجام شبیه‌سازی و دستیابی به نتایج و بهینه‌سازی مدل‌ها و ه) منتشر کردن نتایج با فرمت‌های مناسب و قابل درک. یکی از ویژگی‌های این سامانه یکپارچگی این ماژول‌ها است که باعث می‌گردد به صورت یک پلتفرم دیده شود و قابل سفارشی‌سازی برای هر سازمانی می‌باشد.

شرکت دانا رهیاب خبره (داناسل) به عنوان بازوی برون‌سازمانی، اطمینان از استقرار چارچوب سازمانی مدیریت ریسک را بر عهده دارد. سرمایه‌گذاران، سهامداران و هیات مدیره سازمان فی نفسه ریسک‌های مختلف مربوط به حوزه فعالیت سازمان خود و عدم قطعیت‌های دستیابی به اهداف را پذیرفته‌اند. تلاش ما در راستای بکارگیری و توسعه پلتفرمی ساختاریافته و علمی برای مدیریت ریسک یکپارچه سازمان به گونه‌ای می‌باشد که بتواند سرمنشاء سایر زیرساخت‌های سازمان باشد. ریسک یک شرکت فراتر از اکوسیستمی است که سازمان در آن فعالیت می‌کند، زیرا موفقیت به شبکه پیچیده‌ای از روابط شخص ثالث بستگی دارد. عوامل متعددی وجود دارد که سازمان ها را وادار به اهمیت بیشتر برای خطرات شخص ثالث می‌کند.

شبیه‌سازی رفتار سازمان بر پایه مدیریت ریسک

ریسک و آگاهی بر ریسک به گوش همگی آشنا است و در زندگی روزمره نیز بسیار شنیده‌ایم; چه ریسک بزرگی کردی، ریسک این سرمایه‌گذاری را دیده‌ای، تصمیم پر ریسکی است و ... . ریسک ارتباط مستقیم با علم احتمالات دارد و این بدان معنی است که قوانینی بر آن حکمفرما است. در زمینه سرمایه‌گذاری مالی استفاده از ابزارهای محاسباتی سالهاست در دنیا و ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف پلتفرم ریسکوئیک، نگاهی جامع‌تر در زمینه شناخت ریسک و قدم برداشتن بر این اساس در شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌باشد.

شبیه‌سازی رفتار سازمان بر پایه مدیریت ریسک

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس