حجم تجارت در آذرماه 25 درصد رشد کرد


حجم تجارت در آذرماه 25 درصد رشد کرد

سخنگوی گمرک گفت : حجم تجارت کشورمان در آذرماه به 13 میلیون و 172 هزار تن به ارزش هشت میلیارد و 951 میلیون دلار رسید که نسبت به آذر سال گذشته از لحاظ وزنی سه درصد و از نظر ارزشی 25 درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، ‌ سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: از مجموع تجارت ۱۰۰ و ۲۲ میلیون تنی کشور به ارزش ۷۲ میلیارد دلار در ۹ ماهه امسال ۱۳ میلیون و ۱۷۲ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار مربوط به ماه نهم سال است.

وی افزود: صادرات کشورمان در آذر ماه ۹ میلیون و ۵۹۳ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۴۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (اذر ۹۹) رشد نیم درصدی در وزن و ۲۳ درصدی در ارزش داشته است.

لطیفی در مورد مقاصد صادراتی کشور در آذرماه گفت: پنج کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران در آذر ماه به ترتیب چین یا یک میلیون و ۹۷۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۸۳۹ هزار تن به ارزش ۶۴۹ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۱۳ هزار تن به ارزش ۴۹۹ میلیون دلار، ترکیه با ۳۳۸ هزار تن به ارزش ۳۶۳ میلیون دلار و افغانستان با ۲۶۹ هزار تن به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار بودند.

سخنگوی گمرک در باره میزان واردات در آذرماه توضیح داد: واردات کالاهای مورد نیاز کشور در ماه نهم سال سه میلیون و ۵۷۹ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار بوده که نسبت به آذر سال قبل ۱۹ درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.

لطیفی درباره کشورهای تامین کننده نیازهای کشور گفت: کشور امارات با فروش ۸۷۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار، چین با ۲۸۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ترکیه با ۲۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۵۴ میلیون دلار، سوئیس با ۲۴۰ هزار تن به ارزش ۱۵۷ میلیون دلار و آلمان با فروش ۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۶ میلیون دلار، پنج کشور اول تامین نیازهای کشور در آذر ماه بودند.

سخنگوی گمرک افزود: در آذر ماه امسال یک میلیون و ۵۷ هزار تن کالای خارجی نیز از مسیر جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شد که این میزان نسبت به آذر سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...