افزون بر 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان زیر کشت قراردادی رفته است


افزون بر 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان زیر کشت قراردادی رفته است

سنندج- ایرنا- مدیر تعاون روستایی کردستان گفت: امسال و تاکنون برای کشت 11 هزار و 500 هکتار زمین با کشاورزان استان قرارداد کشت بسته شده است و همچنان آمادگی بستن قراردادهای جدید را هم داریم.

به گزارش ایرنا، پیمان اسکندری عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: امسال خدمات کشت قراردادی بیشتر شده و هزینه بیمه را پرداخت می‌کنیم و کود فسفات و پتاسیم را نیز در اختیار کشاورز قرار می‌دهیم که بعد از خرید محصول این هزینه‌ها کسر می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح نهاده‌های تولید را در اختیار کشاورز قرار می‌دهیم و او فقط دغدغه تولید دارد افزود: قصد داریم در دوره بعد تمامی نیازهای کشاورز را رفع کنیم.

اسکندری با اشاره به اینکه امسال کمی دیرتر از پارسال طرح کشت قراردادی آغاز شد، ادامه داد: چغندر قند در سقز، ذرت و گوجه فرنگی در کامیاران، جو در قروه و گندم در بسیاری از شهرها محصولاتی است که تاکنون تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

وی همچنین از آمادگی تعاون روستایی برای تهیه و توزیع ۳۵۰ تن سیب و ۷۰۰ تن پرتقال در آستانه عید خبر داد و اضافه کرد: این میزان میوه در ۹۱ غرفه در آستانه عید نوروز با قیمت مصوب توزیع خواهد شد.

مدیر تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه چهار سیلو را در استان در راستای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی ایجاد کردیم افزود: اکنون ظرفیت ذخیره سازی گندم و غلات استان ۱۰۰ هزار تن است.

وی با اشاره به برخی دیگر از خدمات تعاون روستایی گفت: سالانه ۶۹ هزار تن آرد و ۱۵۵ تا ۱۶۰ میلیون لیتر سوخت در روستاها توزیع می‌کنیم.

اسکندری یادآور شد: تعاون روستایی در ۲۸ روستا اجناس مورد نیاز مردم را به قیمت فروشگاه رفاه به فروش می‌رساند و این فروشگاه‌ها زیر پوشش نظارتی ما قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از کالاهای تنظیم بازار هم در این فروشگاه‌ها توزیع می‌شود گفت: در مجموع ۶۰ فروشگاه در روستاها داریم اما فقط این تعداد قیمت‌های مناسب‌تری دارند و قیمت‌های فروش آن زیر نظر ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۷۰ تن محصول کشاورزی از استان صادر شده است اضافه کرد: مجوزی برای راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مریوان دریافت کرده‌ایم تا آخر شهریور راه‌اندازی می‌شود.

اسکندری با اشاره به اینکه دستگاه‌های مرتبط و ناظر هم در این پایانه مستقر می‌شوند افزود: در این پایانه محصولات کشاورزی به صورت فله خریداری و بسته بندی شده و در معرض تاجران قرار می‌گیرد.

وی همچنین از فعال شدن نرم‌افزار بازرگام در کردستان خبر داد و گفت: مردم می‌توانند از طریق این نرم‌افزار مرغ و برنج خارجی را به قیمت مصوب تهیه کنند که این کالاها درب منزل تحویل خریدار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟